Hamnarna viktiga för Malmö

Malmös hamnar är viktiga för staden när intresset bland företag att etablera sig här växer. – Många företag har flyttat hit sina huvudkontor de senaste åren, säger Göran Sjöström på Hamnens företagsgrupp.

Skriven av Sofia Grymer 2013-10-01 | Näringsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

I Malmö finns nio företagsgrupper, den största av dem är Hamnens företagsgrupp. Med cirka 200 medlemsföretag jobbar de för att gemensamt driva frågor som är viktiga för de företag som etablerar sig kring Malmö hamn.

– Vi träffas ungefär en gång i månaden och besöker olika företag som får visa upp sin verksamhet. Vi ­försöker skapa en plattform för att göra affärer med varandra, säger Göran Sjöström, som är styrelseledamot i företagsgruppen, men också marknadskoordinator på Copenhagen Malmö Port, CMP.

Billigt transportsätt


Malmös hamnar spelar en stor roll för staden förklarar han, eftersom allting vi konsumerar och handlar i butiker passerar en hamn. Och för företag som be­höver en hamn för att ta emot, eller skicka ut sina ­produkter är det bekvämt att etablera sig nära hamnen.
– Det billigaste sättet att transportera gods är på sjön, så det är bra att företaget ligger nära havet. Och generellt sett så ju kortare sträcka man kan transportera sitt gods på land desto bättre är det ekonomiskt. Det är även miljömässigt bättre att transportera gods med fartyg än med lastbil, säger Göran Sjöström.

Artikelbild

Verksam alla dagar i veckan


Inom Malmö stad pågår just nu flera olika projekt för att utveckla de olika delarna av Malmös hamn­område. Göran Sjöström berättar att ett sådant projekt pågår i Industrihamnen, där man tittar på hur området ska kunna utvecklas till en hamndel som är verksam alla dagar i veckan.
– Där finns det just nu ganska många lediga lokaler av alla möjliga slag, och området är i dag ganska dött många timmar i veckan.

Inre hamnen, mellan Skeppsbron och Frihamnsviadukten, är ett annat område där det just nu händer mycket och som håller på att utvecklas till en mer traditionell stadsdel.
– Inre hamnen ska bli som Västra hamnen inom en tioårsperiod.

Ändrad struktur på godset


Malmö är inne i en expansiv period och intresset bland företag att etablera sig i staden är stort, enligt ­Göran Sjöström. Många företag har flyttat hit sina huvudkontor de senaste åren och CMP jobbar hårt tillsammans med kommunen för att etablera Norra hamnen som ett nytt område (se separat artikel). Och be­hovet av hamnarna kommer alltid att finnas kvar.

– Även om strukturen på godset har förändrats över tid har vi aldrig haft så många fartygsanlöp som vi har nu. Skillnaden är att det som vi förr behövde en vecka på oss för att göra, kan vi i dag göra på en förmiddag, det går oerhört mycket fortare i dag. Så be­hovet av hamnar kommer absolut att fortsätta finnas.
Artikelbild

Expansiv period. Malmö är inne i en expansiv period och intresset bland företag att etablera sig är stor.


Färre och större aktörer


Däremot tror Göran Sjöström att hamnarna i framtiden kommer att bli mer specialiserade på olika verksamheter.
– Redan i dag kan vi se att vissa hamnar är väldigt specialiserade på att hantera containers. Vi på CMP har blivit väldigt stora på att hantera bilar. Och jag tror att den specialiseringen kommer att finnas ännu mer i framtiden.

– Sen är frågan om det är vettigt att det finns så många hamnar som det finns i Sverige i dag. Det finns över 50 hamnar. Kanske är det bättre att det finns färre och större aktörer. Med två mil till Trelleborg och sex mil till Helsingborg från Malmö kanske vi kan ha Skåne hamnar i stället. Det senaste exemplet på det är Varbergs och Halmstads hamnar som gått ihop. Den utvecklingen tror jag alltmer på.

Sök lediga lokaler i Malmö hamn


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration