Uppsalas stationsområdes stora lyft

Claes Du Rietz på Mäklarhuset berättar här om stationsområdets pågående förvandling. Han presenterar också aktuella hyresnivåer och vakansgrader (andelen lediga lokaler) på Uppsalas hyresmarknad.

Skriven av Claes Du Rietz, Mäklarhuset Nordström & Partners 2014-02-01 | Hyresanalys

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Aktuella hyresnivåer (i kronor per kvadratmeter och år) och vakansgrader i Uppsala.


2005 inleddes projektet med den stora omvandlingen av Uppsalas stationsområde. En del av projektet var skapandet av Uppsala resecentrum. Det projektet har drivits gemensamt av Trafikverket, Jernhusen AB och Uppsala Kommun. Förändringarna utgjorde en ny stationsbyggnad, nytt spårsystem, en ny gång- och cykelgenomfart (Centralpassagen), en ny bussgata, ombyggnation av Kungsgatan, en helt ny gata (Stationsgatan) samt cykelparkeringar och ett nytt parkeringsgarage. Även torg och parker har upprustats och förnyats.

I december 2011 invigdes Uppsala resecentrum. I förändringen av stationsområdet ligger även flera stora nybyggnationer såsom Skanskas byggnation av bågenhusen (med ett nytt Radisson-hotell och en kontorsbyggnad med en galleria i de två nedre planen), Uppsalahems solpanelsbyggnad med hyres­rätter och med butikslokaler och en förskola i markplan samt Skanskas bostadsprojekt med sju punkthus med bostadsrätter och med butikslokaler i markplan samt ett parkeringsgarage i källarplan.
Artikelbild

Claes Du Rietz
Bild: Nicklas Tollesson


Stationsområdets omdaning är inte klar med dessa byggnationer. I maj 2013 bjöd Uppsala Kommun in till en markanvisningstävling för att gestalta kontorsbyggnaden Resenären, dess tomt och närmaste omgivning. Uppdraget var att utforma en förstklassig kontorsbyggnad som bekräftar Uppsala Resecentrum som stadens pulserande nav.

Skickligt och sinnrikt kontorshus


Skanskas vinnande förslag Juvelen hanterar skickligt och sinnrikt de fyra olika marknivåerna och möjliggör direkt anslutning till gatunivå respektive perrongnivå runt om hela byggnaden. Den markerar resecentrums södra uppgång och även början på Uppsala centrum för de som närmar sig från öster eller sydost. Byggnationen av Juvelen är tänkt att bli finalen av den stora omdaningen av den östra sidan av stationsområdet.

Även på den västra sidan av järnvägen planeras stora förändringar av Stadshuset och Posthuset av Uppsala kommun respektive Klövern. Stadshuset och Post­huset är båda L-formade byggnader som uppfördes på 60­talet. Byggnadernas form ger möjlighet för tillbyggnader av ytterligare ett L. Posthusets nuvarande byggnad omfattar cirka 9 000 kvadratmeter kontor och planen är att den byggnaden ska kompletteras med två något indragna våningsplan om totalt cirka 3 200 kvadratmeter.

Vidare planeras byggnaden på gården att ­rivas och ersättas med en ny L-formad byggnad med nio våningar mot järnvägsspåren vilket totalt skulle skapa ytterligare 10 000 kvadratmeter uthyrningsbara ytor. I dagsläget är det inte beslutat om den nya byggnaden ska hyras ut till en hotelloperatör eller utgöra kontorslokaler.

Stort intresse för lediga kontor


Hur är då intresset för nyproducerade moderna kontors­ytor? Jo, efterfrågan på större moderna kontorslokaler med centralt läge är god vilket styrks av att det inte har varit några problem med att fylla de ytor som på senare tid producerats eller byggts om centralt i Uppsala. Exempel på det är Bågenhuset på Stationsgatan, totalrenoverade kvarteren Oxen, Svalan och Hästen på Dragarbrunnsgatan, Vaksalagatan/Dragarbrunnsgatan och Bangårdsgatan.

Hitta din nya lokal i Uppsala!


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration