Kopparhuset – internationell prägel på Avenyn

Partnertext


Wallenstam höjer nivån och utvecklar Göteborgs paradgata Avenyn – med shopping, upplevelser och restauranger av hög internationell klass.

Kopparhuset står klart – nu går Wallenstam vidare med Avenyn 21-25, ett stenkast längre ner på gatan.

Skriven av Nicklas Tollesson 2015-05-26 | Utveckling

Dela på linkedIn Skicka till e-post



Kopparhuset, på Avenyn 31-35, har utvecklats helt enligt Wallenstams förhoppningar – huset har fyllts med varumärken som sticker ut, också i ett internationellt perspektiv. Som amerikanska Tommy Hilfiger och Nespresso, med huvudkontor i Schweiz.
Artikelbild

Andréanne Silén, Sverigechef för Nespresso.
Bild: Eddie Ekberg


Rätt läge


- Vi letade efter rätt läge i Göteborg i flera år och till slut uppstod den här möjligheten. Läget är det bästa möjliga och fastigheten är renoverad till nyskick med fokus på estetik och hållbarhet, värden som är viktiga för Nespresso. Dessutom är det viktigt för oss att ha rätt grannar, säger Andréanne Silén, Sverigechef för Nespresso, som var först att öppna i Kopparhuset.

Starka varumärken


Också Lindex har öppnat sin butik – och i februari öppnar ett amerikanskt sportvarumärke sin första svenska butik här.
Artikelbild

Peder Wahlgren, affärsområdes-
chef företag på Wallenstam.
Bild: Eddie Ekberg


- Tyvärr får vi inte säga vilka det är än. Men det är ett trendigt märke och en fjäder i hatten för oss och för Avenyn att de väljer att placera sin första svenska butik här, säger Peder Wahlgren, chef för Wallenstams kommersiella verksamhet i Göteborg.

Kvar att hyra ut är en butikslokal – med två våningar – om 500 kvadratmeter.

Också på kvarterets andra sida, på Teatergatan, har butikslokalerna fyllts med spännande innehåll. Det rör sig om bland andra Bang & Olufsen, två koncept med café/vinbarer och Miva Galleri, som säljer konst av rockartister, ett koncept som är framgångsrikt i Stockholm.

KOPPARHUSET


* 3 400 kvadratmeter butiker/restauranger, i två våningar.
* 3 800 kvadratmeter kontor, i sex våningar.
* 66 hyreslägenheter.
* Fastigheten är självförsörjande på energi genom bergvärme, som används både för att värma och kyla fastigheten.
* Arkitekt: Wingårdh Arkitektkontor.


AVENYN 21 - 25


* 3 300 kvadratmeter butiker/restauranger varav 1 700 kvadratmeter som skall hyras ut
* 1 750 kvadratmeter kontor som utökas till 4 200 kvadratmeter
* 110 lägenheter idag, 19 rivs och 44 byggs nya.
* 100 parkeringsplatser i garage.
* Arkitekt: Wingårdh Arkitektkontor.


- Vi är också mycket nöjda med kontorsuthyrningen. Välrenommerade företag hyr moderna kontor på bästa läge på Avenyn. Vi har just nu två kontorslokaler om 300 kvadratmeter kvar att hyra ut. Vi har verkligen lyckats i våra föresatser att lyfta Avenyn ett par snäpp till, med spännande butiker, moderna kontor och stadens mest attraktiva hyresrätter, säger Peder Wahlgren.

Stärkta av framgångarna fortsätter Wallenstam nu med Avenyn 21-25, som utvecklas enligt samma koncept: Kontorsytorna utökas och kommer att omfatta fem våningar med nästan 700 kvadratmeter på varje, 44 nya lägenheter ska byggas och nya högklassiga butiker tar plats, både på Avenyn och Teatergatan.

Fastigheterna moderniseras – det blir en guldaktig fasad mot Avenyn och delvis helt nybyggt mot Teatergatan – och andas framtid.

- Vi har flera hyresgäster i kvarteret redan i dag som passar i framtidskonceptet, som Villeroy & Boch, Aveny Blommor, John Henric och Frozen Planet. Vi har två butiksytor på 700 kvadratmeter på Avenyn tillgängliga. Det hade varit bra med en exklusiv inredningsbutik på en av de ytorna, säger Peder Wahlgren.

- Våra projekt lyfter hela Avenyområdet och i slutändan handlar vårt arbete med Avenyn om att lyfta Göteborg som stad. När vi presenterar de här projekten för internationella aktörer är det inte i första hand fastigheterna vi pratar om, utan vårt attraktiva Göteborg, säger Peder Wahlgren.

KÖPKRAFTEN I OMRÅDET


  • Köpkraften i marknadsområdet kring Avenyn var år 2011 tio miljarder kronor.
  • Köpkraften i marknadsområdet kring Avenyn år 2020 beräknas vara 13 miljarder kronor.
  • Årligen spenderar turisterna i Göteborg 22 miljarder kronor, varav 7,7 miljarder kronor på shopping.

KUNGSPORTSAVENYN


  • Cirka åtta miljoner besökare per år.
  • Cirka 175 000 människor med högre inkomster än genomsnittet i Göteborg bor inom gångavstånd från Avenyn.
  • Cirka 2 200 hotellrum finns inom gångavstånd från Avenyn.
  • 1,6 miljoner människor har Göteborg som sitt centrum.
  • Göteborg har nästan en miljon utländska besökare årligen.



Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration