Helsingborg har vind i seglen

Helsingborgs city har vänt trenden; de kommersiella verksamheterna visar nu positiva siffror och framtidstron är optimistisk.
– Vi vill att olika platser och områden får sina egna identiteter, säger Cina Wikeborg, cityledare på Helsingborg Citysamverkan.

Skriven av Henrik Ekberg 2014-10-15 | Näringsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Helsingborg Citysamverkan bildades 2010 av Helsingborgs Cityförening, Den kommersiella fastig­hetsägargruppen och Helsingborgs stad. Syftet var och är att stärka stadskärnans attraktivitet för både besökare och boende. Cina Wikeborg kommer och möter mig vid dörren in till kontoret på Drottninggatan. Stämningen känns kreativ, mycket tycks hända här i lokalerna. Ett lunchmöte har precis betats av i konferensrummet intill det rum vi har slagit oss ner i och deltagarna från mötet sätter kurs mot kaffeautomaten i köket. Cina Wikeborg bekräftar den kreativa känslan.
Artikelbild

Cityledare Cina Wikeborg.
Bild: Henrik Ekberg


– Det händer mycket här, och stämningen är positiv. Och det finns anledningen till det. Förutom att det har varit en rekordsommar vad gäller besökare, så har vi nyligen nåtts av resultatet om att 2013 visade positiva siffror vad gäller omsättning för handeln, restaurangbesök och hotellnätter, vilket är ett trendbrott. Fler lockas helt enkelt till Helsingborg, berättar hon.

Sen förra hösten har Helsingborgs stad tillsammans med fastighetsägare och kommersiella aktörer i city ­intensifierat arbetet med att skapa en mer levande stadskärna. En konsult har inventerat utbudet i city och diskussioner har förts om hur Helsingborg kan utvecklas för att locka fler till Skånes andra största stad. Konsulten har även tittat på hur man kan dela in staden i olika identiteter. Parallellt med detta har Helsingborgs stad själva tagit fram ett material på hur staden kan utvecklas. En analys av alla dessa rapporter pågår nu och redan har några punkter genomförts.

Ska skapa familjetorg


– Vi kom till exempel fram till att vi måste skapa en identitet för Konsul Olssons plats och vi har beslutat att göra det till ett familjetorg. Så vi har byggt en lekplats vid torget och en scen. Vi bygger även ut gatu­köket Petters så det blir en inneservering och en större uteservering.
Artikelbild

Konsul Olssons plats förvandlas till ett torg för hela familjen.
Bild: Henrik Ekberg


– Klart är också att Lekia etablerar sig i Gallerian Magnus Stenbock. Det handlar om att skapa kluster. Är det ett familjetorg så ska det finnas den typen av verksamheter som barnfamiljer efterfrågar, säger Cina Wikeborg.

Mariatorget är ett annat exempel. Där finns gott om restauranger i dag, men tanken är att utveckla det ytter­ligare så det blir ett riktigt restaurang- och kafétorg. Söder är ett annat område som ska få en egen identitet där ett av spåret är att bättre utnyttja universitetsverksamheten. På det här sättet tänker man fortsätta beta av city. Att bygga mikroidentiteter och fylla på med verksamheter som passar in i området.

Upplevelser dygnet runt


– Vi tror detta är rätt väg att gå, det tyder de rapporter på som vi har som underlag. Det handlar mycket om tillgänglighet och att göra det smidigt för kunden ­eller besökaren. Staden ska kunna erbjuda mycket; det gäller att ta besökaren i besittning och erbjuda upp­levelser och mötesplatser under hela dygnet. Samtidigt måste vi bli bättre på att kommunicera ut vad city har att erbjuda.
Artikelbild

Tre personer arbetar operativt i Helsingborg Citysamverkan. Däribland Cina Wikeborg som bland ­annat jobbar med de stora frågorna, som till exempel city­planering och stadsutveckling tillsammans med fastighets- och butiksägare samt staden. En annan del i organisationens arbete är att arrangera olika evenemang i city, som till exempel modevisningar och olika träffar. Just detta är något som man lagt mycket kraft på den senaste tiden.

– Butiksägarna är främst intresserade av att dags­kassan fylls, det måste vi ta hänsyn till. Samtidigt ­måste vi tänka långsiktigt, menar Cina Wikeborg.

Tillgänglighet


Cina Wikeborg berättar att det finns ett behov av glas- och presentbutiker och så kallade "value for money"-butiker för att kunna möta alla kundgrupper. En Coopbutik kommer i höst att etableras mitt emot Knutpunkten, så att pendlarna slipper åka och handla när de kommer hem efter jobbet. Ett nytt p-garage i city är också under utredning.

– Tillgänglighetsfrågan är viktig generellt. Inte minst med tanke på den planerade konferensanläggningen vid Ångfärjetomten, som innebär att fler parkeringsplatser kommer att behövas i city framöver.

Sök lediga lokaler i Helsingborg!


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration