"Som helhet är Göteborgs centrum väldigt starkt"

Vid årsskiftet slutade Marianne Sörling som vd på Innerstaden Göteborg efter elva år på jobbet. Lokalnytt träffade henne precis innan det var dags att testa något nytt, och hon ser tillbaka på en stor utveckling både av organisationen och av Göteborg som stad. – År 2005 var vi 20 medlemmar. I dag är vi 700, säger hon.

Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2016-02-01 | Näringsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Nya mål. Under elva års tid har Marianne Sörling varit med och utvecklat Göteborgs innerstad. Nu ska hon satsa på något nytt.
Bild: Maria Olsson Äärlaht


Marianne Sörling började arbeta på Innerstaden Göteborg i början av 2005, och under hennes elva år har man byggt om innerstaden för 200 miljoner kronor och genomfört 375 olika projekt.

Marianne Sörling


Ålder: 60 år.
Yrke: Slutar som vd för Innerstaden Göteborg vid årsskiftet. Fortsätter som konsult inom centrumutveckling.
Bakgrund: Tidigare församlingsassistent och barnklädesdesigner. Centrumutvecklare de senaste 22 åren.
Bor: Lerum.
Familj: Fem barn, plus sambons tre. Även familjehem för tre flickor från Eritrea.
Fritidsintressen: Segling, hantverk och vin.
Ser på tv: Kriminalserier. Läser: "Allt, just nu Fredrik Reinfeldts bok Halvvägs".


Några exempel på vad som har hänt i centrala Göteborg är ombyggnationer och upprustningar av innerstadens affärsgator som Kungsgatan, Korsgatan, Drottninggatan och Kyrkogatan.

– Just Drottninggatan och Kyrkogatan byggdes om för några år sedan, men ska nu utvecklas och uppdateras ytterligare för att locka ännu fler besökare, säger Marianne Sörling.

Under de senaste åren har de också utvecklat Rosen­lund.

– Tidigare var det ett väldigt nedgånget område. ­Efter upprustningen har vi gått från 20 000 till 140 000 besökare per månad, så det har ökat oerhört mycket och i dag ligger flera av de hetaste restaurangerna i centrum just här, säger Marianne Sörling.

Bra mix


Hon nämner även Nordstan som en viktig del i centrala Göteborgs utveckling.

– Som ett av Europas största köpcentrum har Nordstan så klart stor betydelse för Göteborgs innerstad. Tillsammans med Haga/Linné och Avenyn skapas en bra mix, och som en helhet blir Göteborgs centrum väldigt starkt, säger hon.

Ett mål framöver är att lyfta och utveckla innerstadens restaurangutbud.

– I nuläget har vi 125 restauranger och 57 caféer i området, och vi arbetar för att innerstaden ska kännas som ett restaurangstråk, säger hon.

Viktigt med event


Att ha event och träffa stadens invånare och besökare är viktigt för Innerstaden Göteborg, och när Lokalnytt träffar Marianne Sörling i december är det glögg och pepparkakor som gäller. Man har även prytt gatorna med ett 30-tal blomsteruppsättningar och uppdaterat julbelysningen.

– Sådana små saker har stor betydelse för hur ens upplevelse blir i innerstaden, säger hon.

Innerstaden Göteborg samarbetar dagligen med fastighetsägarna och företagarna i området samt med Göteborgs stad.

– Bland annat är vi inblandade med fastighetsägarna när det ska byggas om, vi ger input kring vad vi tycker och kanske tipsar om någon ny hyresgäst som har hört av sig till oss och söker lokal, säger Marianne Sörling.

Förutom de stora fastighetsägarna i området samverkar Innerstaden Göteborg även med många bostadsrättsföreningar och mindre fastighetsbolag.

Att företag gärna vill etablera sig i innerstaden är ­enligt Marianne Sörling väldigt naturligt.

– Vi har 33 miljoner besökare i det här området varje år, så sköter man sina kort rätt finns det ju ingen bättre plats att etablera sig på, säger hon.

Här finns även en köpstark kundgrupp där 80 procent är personer som bor eller arbetar i centrum eller resten av Göteborg. Det rör sig även många turister i området, och man påverkas mycket av event på exempelvis Svenska Mässan och Skandinavium. I området finns en stor bredd med både butiker, restaurang och kontor.

Stor förändring


En hel del har ändrats under Marianne Sörlings elva år på kontoret.

– När jag började var det i princip Kungsgatan och Korsgatan som var attraktiva. Efter det har vi utvecklat bland annat Drottninggatan, Kyrkogatan och Södra Larmgatan, säger hon.

Innerstaden Göteborg har samverkat med fastighetsägarna så att de har enats om att ha olika inriktningar på olika gator.

– Sedan är man väl förunnad att jobba i just Göteborg. Jag har arbetat i flera mindre städer och där får du söka kontakt med företag och övertala dem att etablera sig. I Göteborg ringer de själva, säger Marianne Sörling.

Önskan hos företag att etablera sig i centrala Göteborg har funnits under alla år, men både antalet kedjor och branscher har ökat.
"Det bästa med jobbet har varit alla nya kontakter som har resulterat i många nya vänner."
– Apotek fanns det till exempel ett när jag började, i dag har vi fyra. Glasögonaffärer var det kanske ett par, i dag kan jag inte ens räkna dem, säger Marianne Sörling.

De nya kedjorna märks även bland Innerstaden Göte­borgs medlemmar som har gått från 20 till 700 från starten 2005.

Efter att ha slutat på Innerstaden Göteborg har ­Marianne Sörling nu liknande uppdrag i bland annat Uddevalla, Ulricehamn och Lerum.

– När jag började på Innerstaden Göteborg kände jag en enda person, i dag har jag 6 000 kontakter i Outlook. Så det har varit väldigt spännande och det bästa med jobbet har just varit alla nya kontakter som har resulterat i många nya vänner, säger hon.


Innerstaden Göteborg


Innerstaden Göteborg är en sammanslutning av butiker och fastighetsägare, främst inom Vallgraven, och ägs till hälften av Göteborgs Köpmannaförbund och till hälften av Fastighetsägarna Göteborg.

Visionen för Innerstaden Göteborg är att stärka och utveckla centrala Göteborg som en mötes- och handelsplats. Rent konkret kan det handla om att utveckla stadskärnans funktion och attraktion, öka antalet be- sökare och öka omsättningen för företagen som finns här. Det ska vara rent, hållbart och tryggt, med god tillgänglighet och bra möjligheter för etablering av nya företag.



Lediga lokaler i Göteborg


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration