Snart rullar spårvagnarna i Lund

Göteborg, Norrköping, Stockholm och … Lund. Om några år får även en skånsk stad spårvagnstrafik. Förhoppningen är att byggnationen kan påbörjas redan i slutet av året. – I så fall kan spårvagnarna börja rulla 2019, säger Jurate Paulsson, kommunikatör för spårvagnsprojektet i Lund.

Skriven av Henrik Ekberg 2016-01-27 | Utveckling

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Getingevägen. Visionsbild över Getingevägen.
Bild: Metro Arkitekter och Lunds kommun


I mitten av december blev det klart att Trafikverket beviljar 298 miljoner kronor för spårväg mellan Lunds Centralstation och ESS i Brunnshög, en sträcka på 5,5 kilometer. Pengarna tas från regeringens kassa för hållbara stadsmiljöer och hållbart resande i städer. Staten står därmed för 40 procent av den totala infrastrukturkostnaden medan Lunds kommun bekostar 50 procent. Spårvagnarna och depån finansieras av Region Skåne.
Artikelbild

5,5 kilometerSträckan mellan Lunds Centralstation och ESS i Brunnshög är5,5 kilometer lång. Nio hållplatser kommer att byggas längs spåret.
Bild: Lunds kommun


– Beskedet visar att staten tydligt ser att Lunds spårvägsprojekt är viktigt, även ur ett regionalt och nationellt perspektiv. Men det är trots allt en utmaning att vi inte fullt ut beviljas de 50 procent av finansieringen som vi ansökt om. Nu måste vi gemensamt samlas i Lund och Skåne för att hitta en lösning på resterande delar så att projektet kan komma igång. Spårvägen är viktig för att stärka Lunds roll som hållbar tillväxtmotor, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande.

Enligt Jurate Paulsson kommer spårvägen att bli själva ryggraden längs sträckan som får nio hållplatser, bland annat Universitetssjukhuset, LTH, Ideon, Max IV och ESS.

– Redan i dag finns 60 procent av Lunds arbetskraft i det här området, men det kommer att byggas mycket mer framöver, såväl bostäder som kontor och service. Tanken är att 50 000 människor kommer att bo och verka längs den här sträckningen år 2050.
Artikelbild

Clemenstorget. Så här kan det se ut vid Clemenstorget om några år.
Bild: Metro Arkitekter och Lunds kommun


Gräs ska dämpa ljudet


Sedan 2003 trafikerar Lundalänken halva sträckan, vilket betyder att själva grundarbetet till viss del redan är gjort. Lundalänken byggdes nämligen som en trafikseparerad bussbana med syftet att i framtiden användas för just spårvagnstrafik. Det något upphöjda spårvagnsområdet kommer att omgärdas av gräs för att dämpa ljudet och för att vattnet enkelt ska rinna undan.
"Detta projekt blir en långsiktig vinst för staden."
– Vi har tittat på franska spårvagnar som går separerade från annan trafik, alltså inte som i Göteborg. Gång- och cykelvägar kommer också att byggas längs spåren och upphöjningen gör att olycksrisken minimeras mellan trafikslagen, säger Jurate Paulsson och fortsätter:

– Detta projekt blir en långsiktig vinst för staden. Målet är att börja bygga infrastrukturen i slutet av året och 2018 skall den delen stå helt klart. Året efter hoppas vi att spårvagnarna ska börja rulla, säger hon.
Artikelbild

Sölvegatan. Visionsbild över Sölvegatan.
Bild: Metro Arkitekter och Lunds kommun


Högt ställda mål


Ett av Lunds kommuns hållbarhetsmål är att en tredjedel ska åka kollektivt, en tredjedel cykla och en tredjedel köra bil.

– Det är högt ställda mål, men något vi kan klara av. Det ska vara svårt att köra bil i Lund och nyligen sänktes också hastighetsgränserna för biltrafiken i Lund. Nu återstår att hitta finansiärer för resterande del av spårvagnsprojektet. Förhoppningen är att den privata näringen kan gå in där.

Lediga lokaler i Lund


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration