Nye vd:n ser stor potential i Helsingborg

Helsingborg mår bra och möjligheterna att utveckla city ytterligare är stora. Det konstaterar nye vd:n för Helsingborg Citysamverkan. Inte konstigt att Daniel Pålsson valde att flytta hem igen efter tio år på annan ort. – Det känns jättebra, det är så otroligt vackert här och man känner sig trygg i staden.

Skriven av Henrik Ekberg 2015-11-11 | Näringsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Daniel Pålsson
Bild: Henrik Ekberg


Vi träffas vid Helsingborg Citysamverkans lokaler på Drottninggatan i centrala Helsingborg. Daniel Pålsson är född och uppvuxen i staden vid sundet och har även ett förflutet som bland annat restaurangchef i Helsingborg. Men de senaste tio åren har han tillbringat utanför stadens gränser. Dels som varuhuschef på Åhléns, dels som biträdande varuhuschef på NK i både Stockholm och Göteborg. Det senaste uppdraget var i Lund som centrumledare på Nova Lund.

– Jag har alltid jobbat med konsumentens upplevelse och det är också något som jag alltid har varit intresserad av. Det som konsumenten gillar skapar framgång för entreprenören. Och tvärtom.

Du lämnade den privata näringen för den kommunala (Helsingborg Citysamverkan ägs av Helsingborgs stad och Fastighetsägarna i City). Hur var det?

– Citysamverkan drivs som ett vanligt bolag, så det är nog ingen större skillnad. Fördelen är att kommunen vet om att vi finns och att det är lätt att ta kontakt med kommunen. I den privata sektorn kan just det vara ett problem. Sen finns det också en kraft i att ha kommunen bakom sig, det är stimulerande.

Daniel Pålsson tillträdde som vd i mitten av maj då han efterträdde Cina Wikeborg.

Vad kommer du främst att bidra med?

– Hur konsumenter beter sig. Vi har i dag ett ändrat konsumtionsmönster och detta har förändrats snabbt. Konsumenternas kunskaper är betydligt större än tidigare, man går till exempel in på nätet och undersöker en produkt eller vara. Detta kräver en större samverkan mellan aktörerna, tillsammans är man stark, säger han och fortsätter:

– Men intresset här bland handlare, krögare och så vidare är stort. Vid senaste mötet som vi arrangerade kom det 110 personer, vilket är jättebra. Inom kort kommer vi att lansera ett citypresentkort som jag tror blir attraktivt för handeln.

Egna identiteter


Det man inom Citysamverkan jobbar med nu är mikro­projekt, att varje kvarter ska få sin egen identitet. Ett exempel är Mariatorget där det redan i dag finns gott om restauranger, men som ska utvecklas ytterligare och bli ett riktigt restaurang- och kafétorg. Kvarteret kring Konsul Olssons plats håller på att utvecklas till ett familjetorg med lekplats, scen och leksaksbutiker. Daniel Pålsson nämner även Söderpunkten som Jefast nyligen har påbörjat byggnationen av och Radisson Blu Metropol Hotel på Carl Krooks gata, som slog upp portarna i början av september. Nyligen har det även bildats en krögarförening i Helsingborg, en förening som fanns på plats under Cityfestivalen i somras och som var ett välkommet inslag bland besökarna.

– Restaurangverksamheterna går bra, men vi behöver ändå jobba mer med kvällsekonomin. Tittar man på de hårda siffrorna vad gäller butiksutbud, detaljhandelsindex och detaljhandelssiffror så finns det många öppningar för entreprenörer och nya aktörer. Potentialen är helt klart stor i Helsingborg.

Hitta lokaler att hyra i Helsingborg!


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration