Öresundsregionens arbetsmarknad lockar företag till Västra Hamnen

Västra Hamnen har lämnat varvsindustrin bakom sig och har nu ett diversifierat näringsliv som sjuder av liv. Men det gäller att inte slå sig till ro, påpekar Bodil Rosvall Jönsson, näringslivschef på Region Skåne och vd på Business Region Skåne.

– Vi måste fortsätta jobba för ett innovativt och starkt näringsliv. Har man ett attraktivt erbjudande så kommer företagen hit, menar hon.

Skriven av Henrik Ekberg 2014-08-01 | Näringsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Västra Hamnen har fått från att vara ett varvsområde till en hållbar stadsdel med högskola, boende och tusentals arbetstillfällen.
Bild: Region Skåne


Som vd på BRS arbetar Bodil Rosvall Jönsson främst med att marknadsföra och locka näringsidkare till regionen. I rollen som näringslivschef handlar det mer om att skapa förutsättningar för näringslivet. Så att det till exempel går att bo, leva och pendla på ett bra sätt i regionen. Och att det finns en kapitalförsörjning som lockar företag.

– Det är viktigt för näringslivet att det finns tillgång till kapital och en banksektor som kan erbjuda lån. På det sättet blir arbetet som näringslivschef bredare.

Inte mycket kvar


Inte mycket återståri dag av Kockums, som under 1950- och 1960-talet var ett av världens största varv med runt 6 000 anställda. Nyligen lämnade också Kockums – som numera ägs av Saab – det karakteristiska höghuset Gängtappen för det betydligt mindre Telia­huset på Stora Varvsgatan. Mitt emot Kockums verksamhet i dag ligger Media Evolution City – ett stort hus med den nya tidens företag inom bland annat digital media, IT och spel. Ett företag med framtiden för sig.

– Det händer mycket intressant i Media Evolution City där en rad olika innovativa företag verkar, konstaterar Bodil Rosvall Jönsson.
Artikelbild

Bodil Rosvall Jönsson.
Bild: Region Skåne


Mässan blev startskottet


Startskottet för Västra Hamnens omvandling var den europeiska bostadsmässan Bo01 som arrangerades i området 2001. Sedan dess har området utvecklats enormt och byggkranarna har slagits om luftutrymmet. Vilket till exempel har resulterat i Turning Torso, Masthusen – som blev landets första miljöcertifierade stadsdel – och inte minst högskolans etablering vid Universitetsholmen.

– Den yta som det talades om vid Västra Hamnen 2001 har nu fyra- eller femdubblats. Det är ett enormt stort område och ännu är inte allt färdigbyggt, berättar Bodil Rosvall Jönsson.

Framför allt tror Bodil Rosvall Jönsson att företag lockas av den stora arbetsmarknad som finns i Öresundsregionen och som uppgår till tre miljoner personer. Forskarna och studenterna på Malmö högskola och även i Lund är en annan magnet som drar entreprenörer till området. Västra Hamnens läge i närheten av centralstationen med några minuter till en internationell flygplats som Kastrup väger också tungt för företag.

– Det är väldigt tacksamt att kunna erbjuda allt ­detta. Det är också anledningen till att vi har lockat hit så många huvudkontor. Mercedes Benz har sitt nordiska huvudkontor här och är en stor och viktig aktör. Vi har Ikeas jättesatsning i Hyllie och även franska Babyliss. Vi har hela personbilssidan med CMP, Copenhagen Malmö Port, som är ett nav för personbilsimport till de nordiska och de nordeuropeiska länderna, med bland annat Toyota och andra biltillverkare som lastar av alla sina bilar här.

– För att fortsätta locka huvudkontor tror jag kompetensförsörjningen är viktig. Det måste finnas talanger och forskare. Och just det jobbar vi mycket med.
"Jag kan tänka mig att Västra Hamnen har en livlig stadsmiljö om tio år"

Hur tror du Västra Hamnen ser ut om tio år?


– Då är området i stort utbyggt, men inte enbart med kontor utan även med bostäder, såväl flerfamiljs- och enfamiljshus. Där finns ett antal skolor och förskolor. Malmö har i dag en väldigt ung befolkning, hälften är 35 år och yngre, så jag kan tänka mig att Västra Hamnen har en livlig stadsmiljö om tio år. Då har man också knutit ihop Västra Hamnen med city och det finns naturliga promenadstråk däremellan och kommunikationerna har utvecklats ytterligare.

Just kommunikationerna har kritiserats lite i Västra Hamnen?


– Det handlar främst om att det är långa bilköer, men det tycker jag beror på vilket perspektiv man har. När man bygger ett nytt område så är inte allt perfekt från början. Det har satsats mycket på flera busslinjer och på cykelbanor i Västra Hamnen. Men jag vet att Malmö stad tillsammans med fastighetsägarna för diskussioner om hur man ska göra det bättre för bilisterna i ­Västra Hamnen.

Hitta lediga lokaler i Västra Hamnen!


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration