Cityhandeln i Malmö på frammarsch

Handeln i centrala Malmö har haft det tufft. Men nu ser det ändå ut att ljusna, enligt Pia Sandin, vd för Malmö Citysamverkan.

– Det blir helt klart bättre och bättre, säger hon.

Skriven av Henrik Ekberg 2015-04-01 | Näringsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Handeln i centrala Malmö har haft det tufft, men nu verkar fler företag vilha etablera sig i staden.
Bild: Henrik Ekberg


Orsaken till att handeln har gått trögt i centrala Malmö och att många butiks­lokaler har gapat tomma är flera, menar Pia Sandin. Dels handlar det om förändrade flöden sedan Citytunneln stod klar, dels om ombyggnationen av Triangeln. Men de stora externa köpcentrumen, som de senaste åren har blivit både större och fler, bär också en skuld för det glesare handelsutbudet i centrum.

– Vi har nog i dag en för stor handelskostym om man ser till stadens storlek. Sen får man också tänka på det förändrade konsumtionsmönstret; man efterfrågar allt mer service och tjänster i dag och besöker oftare restauranger och kaféer. Och det tar ett tag att anpassa sig till det.

Glädjande tillskott


Men nu börjar ändå lokalerna att fyllas upp på gågatan och i de centrala handelskvarteren. Bland annat kan nämnas Condeco och Mango på gågatan som ett glädjande tillskott. Malmö Citysamverkan ägs av handlare, fastighetsägare och Malmö stad. Nyligen gjordes en kartläggning av centrala Malmö. Över 500 personer intervjuades och i slutet av april presenterades rapporten för politiker och tjänstemän i Stadshuset.
Artikelbild

Pia Sandin.
Bild: Henrik Ekberg


– Ett av de viktigaste resultaten för vår del är att vi ska jobba med fyra olika zoner i centrala Malmö. Malmö har en stor stadskärna som skiljer sig åt, därför är också förutsättningarna olika. En annan sak som rapporten visar är att vi de facto har ett fantastiskt utbud och vi måste lära oss att visa det på ett bättre sätt, menar Pia Sandin.

Olika zoner


Zonerna är Triangeln och Södra Förstadsgatan, Gustav Adolfs torg, Södergatan och Lilla torg, Davidshallsområdet samt Caroli, Stortorget och området runt Centralstationen.

– Med det här områdesvisa upplägget kommer man att kunna jobba närmare varandra i varje område. Det handlar om ganska enkla åtgärder, till exempel att jobba med sociala medier eller åtgärder i stadsmiljön. Kan man göra detta tillsammans så blir det också resultat, tror Pia Sandin.

Malmö Citysamverkan satsar även på utbildningar för butiksägare. Nyligen påbörjade drygt 20 centrumaktörer en 16 veckor lång utbildning.

– Mycket i utbildningen handlar om att få upp ögonen för sin egen verksamhet och se vilka möjligheter till förbättringar som är möjliga att genomföra.

Vilken skulle du säga är Malmös främsta styrka?


– Vi har tre värdeord som beskriver det ganska bra: variationsrikedom, atmosfär, värdskap. Det finns ingen annan plats i södra Sverige som har det utbud som Malmö har.

Vad kan ni jobba mer med inom Malmö City­samverkan?


– Vi kan jobba mer med marknadsföring och uppgradering av butiks- och stadsmiljöer. Det är också viktigt att fastighetsägare, butiksägare och Malmö stad har en gemensam långsiktig strategi, har vi det så kan city fortsätta att utvecklas.

Sök lediga lokaler i Malmö city


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration