"De hade kunnat dela ut ’Årets Butik’ till boråsare varje år"

Leksaksbutiken Kurragömma i Borås fick i maj utmärkelsen Årets Butik på Retail Awards. Ägaren Anna Dahl är vice ordförande i Butiker i Borås och här berättar hon och ordföranden Fredrik Andersson om hur de vill utveckla stadens cityhandel.

Skriven av Nicklas Tollesson 2012-08-01 | Näringsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

ÅRETS BUTIK. Kurragömma utsågs i maj till "Årets Butik" på Retail Awards. "Det uppskattades att jag har ett eget koncept som konkurrerar med de stora kedjorna och en personlig butik som ger kunderna en helhetsupplevelse", säger ägaren Anna Dahl.


Två västsvenska aktörer vann, i två olika kategorier, när Svensk Handels Retail Awards delades ut i Stockholm i maj. Ica Kvantum i Sannegården i Göteborg vann i kategorin "Årets butikslösning" och Anna Dahls Kurragömma tog hem "Årets Butik".

– Det var jätteroligt att få en sådan utmärkelse. Det uppskattades att jag har ett eget koncept som konkurrerar med de stora kedjorna och en personlig butik som ger kunderna en helhetsupplevelse, säger Anna Dahl, och tillägger:

– Samtidigt finns det många andra butiker här som också erbjuder det. De hade kunnat dela ut "Årets ­butik" till boråsare varje år.

"En fjäder i hatten för hela stadskärnan"


Fredrik Andersson, som till vardags driver Glasögonmäster, tillägger:

– Att en av våra butiker vinner tävlingen är en fjäder i hatten för hela stadskärnan.

Butiker i Borås är ett relativt nytt nätverk.

– Vi startade för två år sedan. Krögarna hade sitt ­nätverk och fastighetsägarna sitt. Vi kände att vi handlare pratade med varandra inom Borås City, men sällan ­utanför mötena. Därför startade vi Butiker i Borås, berättar Anna Dahl, som var den som drog i trådarna i början.
"Det har gått väldigt bra för oss och de vi har pratat med ger en ganska positiv bild."
Sedan i våras leder Fredrik Andersson nätverket, som nu har tagit över Svensk Handels delägarskap i Borås City (före detta Mitt i Borås) som också ägs av Fastighetsägarna i Centrum.

Handeln har det tufft på många håll, hur mår handeln här?


– Det känns som att den generellt mår ganska bra. Det har gått väldigt bra för oss och de vi har pratat med ger en ganska positiv bild. Sommaren har varit rätt bra, det har varit så dåligt väder att folk har roat sig med att handla i stället för att ligga på stranden, säger Fredrik Andersson.

Någon gång i månaden arrangerar Butiker i Borås frukost­träffar där det diskuteras angelägna frågor. Som parkeringsplatser.

– Det finns flera sidor av parkeringsproblematiken. Visst är det bra med gågator och att man stänger av gator för biltrafik, men det får inte bli för mycket. ­Boråsarna är bekväma och vill kunna ta bilen till butiken, stanna till och göra ett snabbt ärende. Vi får ofta höra att kunderna inte hittar några parkeringar. Det är viktigt för oss att det finns billiga centrala parkeringsplatser. Samtidigt trycker fastighetsägarna på att parkeringshusen oftast inte är fulla. Kan man bara gå en bit så finns det parkeringsplatser, säger Fredrik Andersson.

Funderar på weekendkoncept


En annan fråga som diskuteras mycket just nu är öppet­tiderna. För att tillgodose kundernas önskemål kanske butikerna behöver ha öppet senare på kvällarna.

– Vi håller på att titta på ett weekendkoncept som kan bli verklighet nästa år, en bonusupplevelse som vi ska locka många kunder med. Vi är fortfarande i startskedet av det här och det finns inga beslut tagna i Borås City, men det handlar bland annat om att förlänga öppettiderna vissa dagar, och om ett samarbete med något av p-husen. Och en del annat, säger Fredrik Andersson.

Vad behövs mer för att göra handeln i stads­kärnan mer attraktiv?


– Ska Borås bli en mer intressant shoppingstad behövs det fler intressanta konceptbutiker. Kedjorna ska finnas, men det är också viktigt med unika butiker och högkvalitativ shopping. För många outlets är inget styrke­tecken, säger Fredrik Andersson.

Anna Dahl fyller i:

– Det hade varit bra om fastighetsägarna hade gett chansen till mindre aktörer som ökar servicegraden i centrum, exempelvis en aktör som slår in presenter på ett fint sätt. Det kan vara en lång startsträcka innan det blir lönsamhet i en sådan verksamhet, och det hade varit bra om fastighetsägaren i början kunde erbjuda en lägre hyra, baserad på omsättning. En sådan aktör kanske inte kortsiktigt är en kanonaffär för fastighets­ägaren, men det hade varit en bra service för stads­kärnan. I det långa loppet kan sådana lösningar löna sig.

– Något jag saknar i stadskärnan är en järnhandel, en Clas Ohlson hade varit bra för centrum, säger Fredrik Andersson.

Vilka hot ser ni mot cityhandeln i Borås?


– Den ekonomiska situationen i Europa är givetvis ett hot, man vet inte vart det leder. Tittar man närmare på Borås så kan man tänka sig att om det byggs ett externt köpcentrum kan det vara ett hot; titta på Väla i Helsingborg, där håller cityhandeln på att slås ut. Knalle­land ser vi inte som ett hot, vi och Knalleland kompletterar varandra, säger Anna Dahl.

Hitta lediga butikslokaler i Borås!


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration