Kungsbackas innerstad - ett andra vardagsrum med hög mysfaktor

Ny centrumledning – och ett nytt sätt att tänka.
– Vi vill att Innerstaden ska vara vårt andra vardagsrum, ett ställe man trivs i och njuter av. Men det krävs att vi alla tar ansvar, säger centrumledaren Kajsa Jeppson.

Skriven av Henrik Ekberg 2014-11-01 | Näringsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Kungsbackas innerstad ska få fler aktörer inom området livsnjutning.
Bild: Nicklas Tollesson.


Strax före sommaren tillträdde de två nya centrumledarna Kajsa Jeppson och Karin Björns­dotter – det är två lokala profiler som tar över efter den förre centrumledaren Henrik Olsson, som numera har en motsvarande tjänst i Falkenberg.

Kajsa Jeppson var tidigare enhetschef på kulturskolan i Kungsbacka och Karin Björnsdotter har i många år drivit en inredningsbutik i Innerstaden.

– För två år sedan satt vi och pratade om Innerstaden, "så här och så här borde man göra och tänka". När det sedan kom ut att Henrik skulle sluta fick vi möjlighet att träffa styrelsen och presenterade våra idéer om hur vi vill att konceptet Innerstaden ska se ut.

Och hur ser konceptet ut?

– De flesta stadskärnor, i Sverige och Europa, genomgår ungefär samma utveckling. Traditionell servicehandel flyttar till ytterområdena. Det är inte den vi ska satsa på. Det som funkar är sådant som har med livsnjutning att göra. Restauranger, caféer, skönhet, hälsa, smalare mode, gym … Allt som handlar om att människor kan unna sig någonting. Livsnjutning och nöjesshopping.

Kajsa och Karin pratar om Innerstaden som ett andra vardagsrum, ett ställe där du vill dröja dig kvar, en hög mysighetsfaktor – ett koncept för en livsstil.

Invånare som vill handla


De konstaterar att Kungsbacka har en köpstark befolkning, en befolkning som passar för det koncept de vill skapa.
Artikelbild

De nya centrumledarna Kajsa Jeppson och Karin Björns­dotter.
Bild: Nicklas Tollesson.


– Vår primära målgrupp är i första hand inte de stressade barnfamiljerna, utan de från 35–40 och uppåt som inte har småbarn. De har god inkomst och pengar att spendera. En annan viktig målgrupp är ung­domar som ännu inte har skaffat barn. Det finns många 17–20-åringar i Kungsbacka som träffas och fikar eller äter middag på restaurangerna här, säger Karin Björnsdotter.

Ett av Kajsas och Karins första drag som centrum­ledare var att dra igång den så kallade Lokalistasrörelsen, vars ambition är att få folk bli mer delaktiga i Inner­stadens utveckling.

– Vi vill få alla som lever och bor här att känna gemenskapen men också ansvaret för Innerstaden. Vill man ha kvar den lokala blomsterhandeln till exempel så är det ju viktigt att man köper sina blommor från den, säger Kajsa Jeppson.

Samtidigt som konsumenterna ska vara delaktiga ligger det på handlarna att göra sig så attraktiva att konsumenterna tycker att det är värt att handla hos dem, även om priserna ofta är något högre.

Mer personlighet


– Vi tror inte bara på kampanjer, att sänka priserna med 15 procent. Det gäller istället att ge kunden så bra service att det skapas ett band mellan handlaren och besökaren. Som kund ska du känna dig så välkommen att du vill komma tillbaka, och även att du vill rekommendera butiken till dina vänner.

Kajsa och Karin vill att aktörerna i Innerstaden ska bli mer personliga. De pratar om att lyfta fram berättelser.

– Det finns ofta bra historier bakom varje företag, men vanligt folk känner inte till dem. Dessa historier vill vi vara med och berätta.

Artikelbild

Vilka är de största skillnaderna med ert sätt att arbeta jämfört med Henrik Olssons?

– Henrik gjorde ett mycket bra arbete, men vi tänker på olika sätt. Han jobbade mycket på att visa att det visst finns liv och rörelse i Innerstaden. Vi vill bygga ­vidare på detta framför allt genom att lyfta fram kvalitén på de aktörer som finns här, det är viktigare än antalet butiker.

– Han arbetade mycket med evenemang och jippon, en tradition som vi vill komplettera med de långsiktiga relationerna så att det på sikt blir mycket folk i Innerstaden, inte enskilda dagar utan alla dagar.

Isbana


Kajsa och Karin arbetar också för att det visuella intrycket av Innerstaden ska förbättras. De pratar om att skapa fler "stopp" i stadsbilden – längs stråket ska det hela tiden finnas attraktiva "stopp", som gör det värt att gå vidare en liten bit till. Man ska inte bara ha andra änden av torget i synfältet.

Det kan handla om allt från blomsterarrangemang och skyltning till en stor isbana på torget.

– Det är vad vi hoppas på nu i vinter. Vi har kontakt med en aktör som har isbanor som man fryser med is när det blir kallt, men det går också att åka skridskor på själva grundmaterialet när det inte är minusgrader.

– En isbana är något som kan förena alla åldrar. Det har pratats om en lekplats men det är ju en smal målgrupp. En isbana kan locka alla, från barnen till de äldre paren. Det är mysigt, men också trevligt att titta på, säger Karin Björnsdotter.

Slutligen, hur ser Innerstaden ut om tre år?

– Då rör det sig mer folk här. Vi har fått in mer annorlunda och unika butiker, gärna mer "hål-i-väggen-aktörer" med intressanta koncept. Vår fina restauranggata har utvecklats ytterligare. Det finns en glädje och en positiv anda i området – och isbanan är en tradition!

Sök lediga lokaler i Kungsbacka!


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration