"Börja flyttprocessen i god tid"

Vad är viktigt att veta? Vad ska man tänka på inför flytten? Camilla Asplund, uthyrare på Wihlborgs i Malmö svarar på frågor väsentliga för företag som funderar på att omlokalisera.

Skriven av Sofia Carlsson 2009-05-01 | Hyresanalys

Dela på linkedIn

Vad är det viktigaste att tänka på inför en företagsflytt?


– Det viktigaste är självklart att börja flyttprocessen i god tid. En flytt tar mycket längre tid än man tror. Ofta är den allmänna uppfattningen att det finns gott om lokaler, men efterhand brukar man upptäcka att det inte riktigt förhåller sig så. Ofta är man på jakt efter en specifik typ av lokal och blir lite kräsen. Har man då inte börjat leta lokaler i tid, kan det bli svårt att hitta en lokal som passar verksamheten. Många gånger kan det vara bra att sätta sig ner med fastighetsägaren och en arkitekt, och gå igenom vad det finns för olika möjligheter i lokalen. Det är även bra om man har tillsatt en projektgrupp som ansvarar för alla flyttfrågor och att man har klargjort vem som ska fatta alla viktiga beslut. Om det är många som ska vara med och bestämma, kan det lätt bli rörigt.

Hur vet man att hyran är rimlig?


– Jag tycker generellt sett att hyresgäster idag har en bra uppfattning om hyresläget. De är ofta väldigt duktiga på att ringa runt till olika fastighetsägare och ta reda på var hyresnivåerna ligger. Det handlar ju dessutom om marknadshyror, även om hyrorna naturligtvis kan variera lite beroende på skicket på fastigheten och lokalerna. Men man kan ganska enkelt ta reda på vilka snittpriser som råder i olika regioner.

Hur tror du att hyrorna kommer att förändras under de närmaste åren?


– Här nere i Skåne tror jag faktiskt att hyresläget kommer att förbli ganska oförändrat framöver. Framför allt tror jag att det har att göra med att det var längesedan vi byggde något på spekulation och att vi inte har så farligt mycket vakanser i nuläget.

Hur tror du att framtidskontoret kommer se ut?


– Framöver tror jag att vi kommer se väldigt mycket öppna landskap. Möjligen kan det komma inslag av kontor som innehåller en blandning av storrum och cellkontor. Men jag tror annars att tiden med cellkontor är förbi.

Hur ska en bra fastighetsvärd på 2000-talet vara?


– Jag tror att det är viktigt att man som hyresvärd arbetar nära hyresgästerna. Regelbunden kontakt och bra service är A och O, och något vi själva strävar efter. Våra hyresgäster ska inte känna att vi sitter på andra sidan jorden, utan att de kan nå oss när som helst. Vi försöker helt enkelt vårda relationerna med våra hyresgäster och vara lyhörda för deras behov. För att vi på bästa sätt ska finnas till hands för dem, har vi delat upp våra fastig­heter i delområden. Där varje område har sin egen organisation som servar kunderna.

Varför ska ett företag flytta till just era lokaler?


– Framför allt handlar det om att vi är ett stort och långsiktigt fastighetsbolag. En stor fördel med att vi har ett ansenligt bestånd är att vi har goda möjligheter att hjälpa företag att växa eller minska inom beståndet. Det händer lite då och då att våra hyresgäster behöver flytta till en större eller mindre lokal under kontraktsperioden, och i de flesta fall brukar vi då kunna hjälpa dem.


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration