Mode och Trud hjälper till att minska koldioxidutsläppen i Stockholm

Nyligen invigdes Stockholm Årsta Kombiterminal – landets modernaste anläggning för citydistribution av gods. Och de båda kranarna Mode och Trud döptes under högtidliga former. <br /> <br /> – Vi är stolta över att inviga denna kombiterminal som är viktig för hela regionens infrastruktur, sade Kerstin Gillsbro, vd för Jernhusen, vid invigningen.

Skriven av Henrik Ekberg 2014-06-01 | Utveckling


Artikelbild

Kerstin Gillsbro, vd på Jernhusen, klippte bandet vid invigningen.
Bild: Jernhusen


Rätt anläggning på rätt plats. Så kan man beskriva nya Stockholm Årsta Kombiterminal som ligger mitt i Nordens största konsumtionsområde. Vid invigningen i slutet av maj visades Jernhusens nya lager- och logistikcenter på 15 000 kvadratmeter upp.

Fastigheten har byggts i direkt anslutning till kombiterminalen, vilket skapar en effektiv och modern anläggning för citydistribution. Men i fokus stod de båda gigantiska lyftkranarna som ersätter tidigare lyfttruckar. Mode (den modige) och Trud (styrka), som är kranarnas namn, kommer att bidra med att anläggningen kan hantera nästan dubbelt så mycket gods jämfört med tidigare. De nya kranarna, som döpts efter asa­guden Tors barn, har en spännvidd på dryga 50 meter, var och en väger cirka 400 ton och klarar av att lyfta 70 ton vardera.

– Med modern utrustning och förbättrad logistik blir miljön bättre både i Stockholm och på terminalområdet, förklarade Kerstin Gillsbro.

Minskar belastningen på vägarna


Den centrala citylogistikanläggningen, dit långväga gods anländer, minskar belastningen på Stockholms vägar när lastbilar slipper åka runt till andra logistikbyggnader för att packa om lasten. Nu kan detta ske direkt på Stockholm Årsta Kombiterminal, vilket leder till minskade transportsträckor med mindre trängsel på vägarna och minskade koldioxidutsläpp som resultat.
Artikelbild

Ett av Jernhusens mål är att fler företag ska välja att transportera mer gods på järnväg som ett viktigt bidrag för hållbara transporter. Jernhusen medverkar i EU-projektet Ecohubs där Stockholm Årsta Kombiterminal är den första svenska anläggningen som undersöks utifrån Ecohubs beräkningsverktyg för koldioxidutsläpp.

Genom att bland annat ersätta de tidigare dieseldrivna truckarna med eldrivna portalkranar och att skapa effektivare transport inom området för både tåg och lastbilar minskar miljöbelastningen också på terminalområdet.

55 varv runt jorden


–Vi kan konstatera att de första preliminära resultaten visar att koldioxidutsläppen minskar med drygt 50 procent bara för kombiterminalen. Det motsvarar utsläpp från en bil som kör 55 varv runt jorden, säger ­Micael Svensson, affärsområdeschef Gods på Jern­husen.

Terminaloperatör på Stockholm Årsta Kombiterminal blir Carrier Transport.

– Vi är väldigt stolta över att fått uppdraget som terminaloperatör. Nu ska vi öka volymerna på kombiterminalen genom att hålla hög servicenivå och ett engagemang utöver det vanliga, säger vd Hannes Gidlund.

Sök lediga lokaler i Stockholm!




Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration

Relaterade artiklar

Infrastrukturen är nyckelfrågan i Kista Infrastrukturen är nyckelfrågan i Kista Kommunikationen avgörande för lokalhyresmarknaden i Stockholmsregionen Kommunikationen avgörande för lokalhyresmarknaden i Stockholmsregionen "Stockholm ska vara en stad för alla" "Stockholm ska vara en stad för alla" Hårt tryck på lokaler i Stockholms city - men lång process Hårt tryck på lokaler i Stockholms city - men lång process Stabil kontorsmarknad i Stockholm Stabil kontorsmarknad i Stockholm Nytt restaurangkoncept till Globenområdet Nytt restaurangkoncept till Globenområdet