Stor efterfrågan på små centrala lokaler

Agneta Clark på Göteborgs Lokallots är uthyrare och specialiserad på små lokaler i centrala Göteborg – här ger hon sin syn på sin del av marknaden.

Skriven av Agneta Clark 2018-11-28 | Hyresanalys

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild


Bild: Lokallots


Lokalmarknaden i Göteborg har under en längre tid präglats av låg vakansgrad samtidigt som ­hyrorna skjutit i höjden. I det segmentet där jag arbetar – små- till medelstora lokaler – är det likadant.

Trots det är det en livlig omsättning på uthyrningarna tack vare kreativa lösningar av såväl företag som lokalmäklare. Ibland handlar det om att matcha hyres­gäster med en lokal där en befintlig hyresgäst vill flytta. På så sätt kan ett företag expandera utan att behöva stanna kvar hela hyrestiden. Detta ger i sin tur en flexibilitet till den nya hyresgästen som kan ta över återstoden av avtalstiden och uppnå ett flexibelt avtal utan att behöva knyta sig i tre år. En sådan kund be­höver ofta expandera inom ett år eller två år och då kan de lätt lämna lokalen för en större yta. Jag noterar att mina kunder ofta kommer tillbaka när det har vuxit ur sina lokaler och behöver hjälp att hitta något nytt och större.

Lotsar hyresgästerna


Ett annat sätt att hitta lokaler är att hjälpa företag hyra ut plats i sina lokaler som kanske är för stora. De vill gärna sitta kvar tack vare en fin lokal eller ett gynnsamt läge, men de har en överkapacitet. Här kan vi också hjälpa till att lotsa hyresgäster till en yta under en övergångsperiod. När de sedan har vuxit så letar vi självklart upp en egen lokal.

Det märks att det går bra för Göteborg. Jag får dagligen förfrågningar från personer som vill starta företag och hitta på nya verksamheter. Man känner av deras driv och vilja att skapa något nytt. Branscher som ökar är bland annat skönhet, tandläkare, app-företag, yoga, hälsa och träning, caféer samt diverse nya matkoncept.

Vill hitta rätt lokal


Det ger mig energi till att verkligen vilja hitta lokal till dem, trots att det kan vara svårt. Men en väg att gå är bostadsrättsföreningar. De har ofta kommersiella lokaler, men har inte tid eller möjlighet att hyra ut själva. Då kan vi hjälpa till att hitta hyresgäster i lokaler som ligger på rimliga hyresnivåer.

Trots att utbudet av lokaler är begränsat så har företag mycket höga krav på den nya lokalen. Den skall ha ett bra läge med goda kommunikationer, rimlig hyra, god effektivitet och gärna erbjuda det där lilla extra, som exempelvis en trevlig innergård eller terrass med utsikt! Det är naturligtvis extra kul när man kan bocka av alla krav på listan och kunden kan flytta in i en lokal där allt känns rätt. En perfect match!

En annan trend jag märker av är att många företag söker lokaler med en större rumsindelad planlösning än för bara ett par år sedan. Framför allt en mycket mer blandad utformning. Företag respekterar arbetstagares önskemål om eget rum beroende på arbetsuppgift mixat med öppen planlösning och flera smårum och samtalsrum. Köket och matplatsen får gärna ligga i en del av lokalen där det inte rör sig så många kunder och där man kan stänga om sig.
Artikelbild

I nybyggda eller renoverade lokaler uppnår man ofta en extra bra effektivitet tack vare ny ventilation och kyla. Detta gör det möjligt att husera många medarbetare på en mindre yta som tidigare inte hade varit möjligt. Fler företag räknar numera med en kostnad per arbetsplats och allteftersom lokalerna blir mer ­effektiva så kan företag ändå hitta centrala lokaler till en rimlig hyresnivå.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration