Stockholm Design District - ett designkluster för inredningsbranschen

Tillsammans blir man starkare. Det är grundtanken i Stockholm Design District.
- För arkitekter och inredare blir det lättare om alla varumärken finns i samma område, säger grundaren och projektledaren Mikael Bornéus.

Skriven av Therese Aronsson 2013-01-01 | Näringsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

KRAFT. "Vi såg möjligheten att göra något som skulle vara bra för alla. När man ser den kraften kan man inte låta det vara", säger Mikael Bornéus.
Bild: Therese Aronsson


Andra fiskar eller spelar ett instrument på fritiden. Mikael Bornéus bygger upp Stockholm Design District. Grundtanken när det startades 2009 var att utnyttja styrkan i att det finns många varumärken inom inredning på samma ställe. Här är det inte den vanlige stockholmaren som kommer och handlar, utan professionella inredare och arkitekter.

– Tillsammans blir företagen starkare. Genom att göra saker tillsammans, som event och utställningar, blir det ett mer attraktivt område. Arkitekterna, som debiterar sin tid, kan arbeta mer effektivt när inredningsföretagen är samlade, säger Mikael Bornéus.

Han startade konceptet tillsammans med Thomas Lindberg, men driver det själv i dag. Området innefattar främst Rosenlundsgatan och Högbergsgatan på Södermalm. Som grund finns premiummärken som Luceplan, Montana och Kinnasand.

– Vi såg möjligheten att göra något som skulle vara bra för alla. När man ser den kraften kan man inte låta det vara. Främst tror jag att de mindre märkena har dragit nytta av klustret.

Spridits med djungeltrumman


På bara tre år har området etablerats och är i dag välkänt i branschen. I dag har de 34 varumärken som medlemmar och arrangerar tre stora event per år.

Det var genom event i samband med den stora möbelmässan i Älvsjö, som hålls varje år i februari, som det nya begreppet Stockholm Design District började spridas. Numera har onsdagskvällen blivit deras och eventet drar närmare 1 500 personer. I år kommer det att blir festligheter i ljusgården i Monopolet, där Mikael Bornéus och flera av medlemsföretagen sitter.

Artikelbild


Men framförallt har begreppet spridit sig med djungeltrumman. Och det har gett resultat. Det är kontinuerligt företag som hör av sig och frågar om lokaler i området.

– I dag är området top of mind, rätt personer söker sig hit. Vi för statistik i vårt eget showroom och har märkt att samarbetet gjort att besöksstatistiken ökat, säger Mikael Bornéus.

Men det har inte alltid varit helt lätt. Han fick inte till något samarbete med Stockholms stad och det är många som är skeptiska till att Stockholm Design District drivs utan ersättning.

– Framförallt var det svårt innan namnet etablerades. Visst tror jag att det kommer att gå att tjäna pengar på verksamheten framöver, men det är inte därför jag gör det. Det är ett roligt projekt att hålla på med och det skapar många intressanta kontakter.

Mikael Bornéus har många idéer för att utveckla området ytterligare. Bland annat vill han dra gång District talks där medlemmarna bjuds in på frukostseminarium, där något företag får presentera en ny produkt.

– Det ska hända saker här hela tiden, säger han entusiastiskt.

Hur ser Stockholm Design District ut om tio år?


– Det är svårt att säga. Inredningsbranschen sätter sig i ett område och när ett företag flyttar så flyttar alla efter. Just nu är det Södermalm som gäller, innan var det Östermalm. Det skulle vara roligt att utveckla begreppet och skapa ett kreativt område som innefattar fler branscher.

Sök lediga lokaler i Stockholm


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration