Varningssignalerna för internetberoende

Vi blir allt mer uppkopplade med internet ständigt tillgängligt hemma, på jobbet och i mobilen vi bär med oss hela tiden. Detta ökar risken för att internetanvändandet går överstyr och förvandlas till ett missbruk. Här är signalerna som visar att det kan vara dags att minska på surfandet.

Skriven av Daniel Nordström 2017-08-23 | Tips

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Internetberoende beskrivs som en impulskontrollstörning som inte involverar någon form av droganvändning. Internetberoende har många likheter med spelmissbruk.

Ett av de tydligaste tecknen är att personen tänker på internet hela tiden. Det kan vara att tänka tillbaka till ett tidigare tillfälle när de var uppkopplade eller att se fram emot nästa tillfälle som det kommer ske. Det behövs också allt längre tid spenderat på internet för att bli lika tillfredsställd som tidigare.

Upprepade misslyckade försök att kontrollera, minska eller stoppa internetanvändandet är vanligt. Vid minskat användande blir personen dessutom rastlös, irriterad eller deprimerad.

Också förekommande är att personen spenderar mycket mer tid uppkopplad än planerat. Detta kan leda till att internetanvändandet prioriteras framför relationer, arbete, utbildning och karriärmöjligheter.

Att ljuga för omgivning om hur omfattande internetanvändandet är kan också förekomma. Internet blir ett sätt att fly undan verkligheten och lätta på negativa känslor.

Vilka är effekterna?

Internetmissbruk har samma effekter som är vanliga för andra missbruk, som personliga, familjemässiga, arbetsrelaterade och finansiella problem. Riktiga relationer blir lidande när mer och mer tid spenderas på internet.

Många personer som försöker minska sitt internetanvändande kan uppvisa symtom såsom ilska, depression, humörsvängningar, oro, rädsla, irritation, sorg, ensamhet, leda, rastlöshet med mera. Att vara beroende av internet kan också orsaka karpaltunnelsyndrom, torra ögon, ryggvärk, svår huvudvärk, oregelbundna eller missade måltider, misskött hygien och sömnstörningar.

Hur söka hjälp?

Internetberoende kan ofta vara självkorrigerande och lösa sig själv. Ett bra sätt kan vara att stänga av mobilen ibland och bitvis försöka spendera mindre tid på internet. Skulle detta fortfarande inte hjälpa kan det vara en god idé att kontakta en psykolog för att få professionell hjälp.


Källor:

http://www.addictionrecov.org/Addictions/index.aspx?AID=43


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration