"Den låga vakansgraden kan få konsekvenser"

Ett lågt utbud av bra lokaler kan innebära att företag har svårt att hitta ändamålsenliga lokaler och kan även hindra nya företag från att etablera sig i Göteborg. Det menar Robert Atterfelt på Lokalisera, som här ger sin bild av lokalhyresmarknaden i staden.

Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2017-09-04 | Hyresanalys

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Robert Atterfelt.
Bild: Lokalisera


Vilka områden tror du kommer att utvecklas mest under den närmsta framtiden?


– Ett flertal spännande nya projekt planeras och kommer färdigställas inom de närmaste åren. Områden som jag tror kommer utvecklas mycket är Backaplan, Centralenområdet och Karlastaden. Gemensamt för dessa områden är att de redan är väl utvecklade med en bra mix av befintliga verksamheter, allmänna kommunikationer och människor som bor och arbetar i området.

Hur ser hyressituationen ut just nu?


– För närvarande är det mycket låg vakansgrad bland moderna och/eller attraktiva lokaler i Göteborg med omnejd. Den låga vakansgraden kan få konsekvenser för företag som söker lokaler i Göteborg i dagsläget. Det låga utbudet av bra lokaler kan innebära att företag har svårt att hitta den mest lämpliga lokalen för sina behov och hänvisas till att "hyra det som finns tillgängligt". Lokalbristen kan även få konsekvensen att företag väljer att sitta kvar i mindre ändamålsenliga lokaler. Det låga utbudet av lämpliga och moderna lokaler kan också göra det svårt för nya företag/inflyttande företag att hitta lokaler för sin verksamhet och påverka uppfattningen om hur attraktiv en etablering i Göteborg är. Ett stort antal fastigheter innehållande bland annat kontor ligger dock i pipeline och planeras att byggas och färdigställas inom en inte alltför avlägsen framtid. Förhoppningsvis kommer alla dessa nya ytor göra att fler företag upplever att rätt lokal finns för just dem, nyproducerad eller befintlig.

Kan du se några särskilda trender på hyresmarknaden i Göteborg just nu?


– Det är bland annat fortsatt stark efterfrågan på exempelvis flexibla kontorslösningar, som till exempel kontorshotell. Många företag, både större som mindre, ser fördelarna med kortare bindningstid och att varken hyra mer eller mindre kontorsyta än som faktiskt behövs. En annan trend vi ser är att framgångsrika företag i olika branscher gärna flyttar till nybyggda och/eller nyrenoverade lokaler där möjlighet ges att sitta tillsammans med andra företag, där gemensam service erbjuds. Den kan vara i form av exempelvis gemensam reception, gemensamma mötes-/konferensutrymmen och kanske en lunchrestaurang i fastigheten. Ytterligare något vi ser blir viktigare och viktigare är närheten till allmänna kommunikationer, där både anställda och besökare lättare ska kunna ta sig till kontoret utan att behöva använda bilen.

Hur ser efterfrågan ut? Vad efterfrågas, och var är efterfrågan stor?


– Efterfrågan är fortsatt hög för moderna och/eller attraktiva lokaler. Vi upplever att det är stor efterfrågan på kontorslokaler om cirka 300-500 kvadratmeter i bra kommunikationslägen och både lite större och mindre kombinationslokaler. Efterfrågan på dessa typer av lokaler är god i hela Göteborgsområdet med omnejd.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration