Så undviker du stress i en digital arbetsmiljö

Att ständigt vara uppkopplad och tillgänglig kan innebära stress. Hjärnan mår inte bra av att hela tiden bli avbruten eller göra för många saker samtidigt. Studier visar att vi i genomsnitt kollar på telefonen 150 gånger varje dag.

Skriven av Erika Johansson 2017-05-03 | Tips

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Tillgänglighet

När du blir avbruten mitt i en arbetsuppgift tar det upp till 25 minuter för hjärnan att återfå full koncentration. När vi ofta förväntas vara ständigt tillgängliga är det uttröttande för hjärnan. Ge hjärnan en paus och inför fasta tider för telefonsamtal och mejlhantering.

Håll telefonen på ljudlös

Undersökningar har visat att störande ljud i kontorslandskap kan sänka arbetsinsatsen med upp till 66 procent. För hjärnan är det svårast att hantera ljud utan ett naturligt slut, som exempelvis en ringsignal. Genom att utforma gemensamma regler för teknikanvändningen kan arbetsinsatsen öka.

Prioritera rätt

Arbetsuppgifter som kräver koncentration bör utföras då du har som mest energi. Genom att kartlägga din energi och matcha arbetsuppgifterna kan arbetsinsatsen öka. Exempelvis kan viktiga möten passa bra på morgonen när du är pigg och hantering av inkommande mejl innan lunch när energin går på lågvarv.

Källa: Prevent.se


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration