Fyra steg för att bli en bättre talare

Ingen är född med talets gåva, det är något som kommer av att söka inspiration, leka med orden och öva, öva, öva. Ord är makt och den som är en duktig talare har en fördel vid förhandlingar eller presentationer.

Skriven av Johanna Eineryd 2016-09-28 | Tips

Dela på linkedIn

Tidningen Chef har utgått från Harvard Business Review och sammanställt fyra råd som gör dig till en bättre talare:

1. Var öppen och genuin
För att du ska uppfattas som mer öppen och genuin när du pratar ska du låtsas att du pratar med någon du känner väl - kanske en bästa kompis eller din partner. När du känner dig trygg som talare får du ett mer öppet kroppsspråk och ser mer naturlig ut.

Lena Lid-Andersson, doktor i ledarskap och retorik vid Handelshögskolan, säger i en artikel på Svenska Dagbladet att man inte ska vara rädd för att vara personlig i sina tal.
Säg något om dig själv, din koppling till eller varför du är intresserad av ämnet. Det engagerar lyssnarna och ger dig trovärdighet, tipsar hon.
Artikelbild


2. Var engagerad i din publik
Tänk på att du vill engagera din publik, så att de lyssnar noga och följer med i dina rörelser och tempoväxlingar. Föreställ dig att du pratar med ett barn, vars uppmärksamhet hela tiden måste knytas an i det du säger. Du ska göra allt för att varenda en i publiken ska lyssna på dig.

3. Känn starkt för ditt ämne
Innan du börjar skriva på ditt manus bör du fråga dig själv: vad vill du att publiken ska ta med sig från talet? Vad ska de minnas? Du bör också fundera på vad du själv vill få ut av presentationen, var du står i frågan och vad du brinner allra mest för.

Genom att brinna starkt för ämnet du ska prata om och känna dig trygg i det är det lättare att prata fritt kring ämnet och samtidigt framstå som mer övertygande och professionell.
Artikelbild


4. Lyssna på din publik.
Vad var det nu du ville att publiken skulle ta med där när de gick från presentationen? Stanna upp och tänk på det någon sekund under presentationen. Verkar publiken engagerad? Du kan enkelt testa hur engagerad publiken är genom att ställa en öppen fråga till publiken. Verkar det som att intresset börjar dana mot slutet av presentationen, släng då in en personlig anekdot. Kanske det hände något roligt när du väg till föreläsningen, eller har dina barn gjort något roligt.
Att dela med sig av något personligt väcker engagemang och ger presentationen lite omväxling.

När du står på scenen har du kanske tjugo, trettio eller kanske tvåhundra personer framför dig med tankar, åsikter och funderingar - använd dig av dessa för att skapa en mer levande presentation.

Källor:
http://www.svd.se/sa-blir-du-ett-talarproffs
http://chef.se/sa-blir-du-en-baettre-talare/


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration