Så undviker du förkylning

Handsprit, öppna dörrar med armbågen, ingefära och vitlök - förkylningstiden är kommen och det finns många olika strategier för att undvika en förkylning. Vi ger dig fem bra tips för att undvika att bli smittad.

Skriven av Johanna Eineryd 2016-10-05 | Tips

Dela på linkedIn Skicka till e-post

1. Ta cykeln istället för kollektivtrafiken
Genom att cykla eller promenera till jobbet håller du dig aktiv, vilket ger dig ett starkt immunförsvar. Dessutom undviker du att trängas bland virus och bakterier på bussen.

2. Behåll handskarna på
Om du färdas i kollektivtrafiken, eller vistas på andra offentliga platser - behåll handskarna på så stannar virus och baciller på utsidan av handskarna och du minskar risken att bli smittad.
Artikelbild

3. Sluta peta i näsan.
Att peta i näsan är faktiskt en av de vanligaste orsakerna till förkylning och utgör en värre och snabbare spridning än hosta, nysning, kramar eller kyssar.

4. Tvätta händerna - hela tiden!
Ja, nästan i alla fall. Tvätta händerna med varmt vatten och tvål, komplettera gärna med handsprit så fort du ska äta, har varit på toaletten eller passerar toaletten på jobbet - hellre en gång för mycket än för lite.

5. Sov och ta hand om dig
Stress och dålig sömn försämrar immunförsvaret. Genom att sova bra och inte stressa kan du dels förebygga att smittas av en förkylning, men blir också snabbare bli av med en smitta du drabbats av. Så se till att ta hand om dig ordentligt under årets mörkaste och kallaste dagar.

Artikelbild


När du redan är smittad:


Varje familj har sina egna huskurer. Soppa, te på ingefära eller kanske ett örtbad. När det kommer till huskurer så har alla sin egna uppfattning om vad som funkar för just en själv. Däremot finns det två vanliga huskurer där ingen märkbar effekt har bevisats:

Träna bort förkylningen
Vissa hävdar att det går att skrämma bort förkylningen med ett svettigt träningspass - att svettas ut bakterierna. Detta är ingen bra lösning.
Trots att du mår bra av att röra på dig, även när näsan rinner, så bör du inte ägna dig åt tung träning. En promenad eller en cykeltur är lagom.


Proppa dig full med C-vitamin
Vitlök, apelsin och morot - alla tre är nyttiga råvaror, fullproppade med vitaminer och antioxidanter. Däremot har de varken någon hindrande eller lindrande effekt för förkylning. Så länge du ligger på en bra nivå av intag av C-vitamin krävs ingen överkonsumering av dessa råvaror under höst och vinter. Däremot kan det vara klokt att ta ta tillskott av D-vitamin under årets mörkaste månader, då brist på D-vitamin är vanligt bland svenskar och har negativ påverkan på immunförsvaret.
Artikelbild





Källa:
http://forkylning.se/sa-undviker-du-forkylningen/


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration