Vasakronan vill göra kunderna miljösmarta

Vasakronan hjälper sina hyresgäster att utvecklas och prestera på topp. Inte minst när det gäller hållbarhetsfrågor. – Vi har i dag fler än 800 hyresgäster med aktiva gröna hyresavtal varav drygt hälften i Stockholm, säger Ronald Bäckrud, chef region Stockholm på Vasakronan.

Skriven av Henrik Ekberg 2014-08-22 | Näringsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Vasagatan. Efter att Försäkringskassan flyttade från Vasagatan pågår en omfattande renovering av lokalerna som innefattar en ny entré, innergårdar och takterrass. Vasakronan investerar en miljard kronor i renoveringen.
Bild: Vasakronan


Att knalla in på Vasakronans huvudkontor på Mäster Samuelsgatan 56 i Stockholm är annorlunda. Det känns som att besöka ett kreativt men välordnat kafé. Hit flyttade Sveriges största fastighetsbolag i december 2012. Ronald Bäckrud berättar ivrigt om kontoret och hur tankarna gick vid planeringen.
Artikelbild

Stolt. Ronald Bäckrud, regionchef på Vasakronan är stolt över Vasakronans kontor på Mäster Samuels- gatan dit företaget flyttade december 2012.
Bild: Henrik Ekberg


– Vi ville ha en arbetsplats dit det är roligt att gå och som fungerar som inspiration för våra kunder. Och jag tycker att vi har lyckats.

Elmoppe vid entrén


Det aktivitetsbaserade kontoret på omkring 2 500 kvadratmeter innehåller en rad olika rum och zoner beroende på vilka arbetsuppgifter som ska utföras. Det finns telefonhytter, inspirationsrum, mötesplatser av olika slag, och en tyst zon. En mängd olika konferensutrymmen med dataskärmar som lyser röda eller gröna beroende på om de är lediga eller upptagna. Vissa utrymmen omgärdas av gröna växter; vid en arbetsplats står ett löpband och mitt i allt en reception där en röd kaféskylt hänger över personalen bestående av receptionister, baristor och IT-support. Vid entrén står dessutom en elmoppe. Den var priset när Veckans Affärer tillsammans med Eon korade Vasakronan till vinnare i E-prize, den stora energispartävlingen. Vasakronan är landets största fastighetsbolag med ett bestånd värderat till 88 miljarder kronor. Bolaget riktar in sig på kontor och butiker i fyra regioner (Stockholm, Uppsala, Göteborg, Öresund) där beståndet är klart störst i huvudstaden med lokalytor på drygt 1,5 miljoner kvadratmeter. Bolaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Vasakronan jobbar nära kunderna och fungerar även som rådgivare för att hjälpa hyresgästerna att utvecklas. Ett gott exempel på det är Försäkringskassans flytt från Vasagatan till Telefonplan, som Vasa­kronan äger sedan 2000. Försäkringskassan lämnade 34 000 kvadratmeter och flyttade in på 24 000.

– Deras tidigare lokal var inte optimal och de behövde en nytändning. Lokalerna på Telefonplan är helt anpassade för deras verksamhet och dessutom har de sänkt sina kostnader markant, berättar Ronald Bäckrud.
Artikelbild

Flexibelt. Vasakronans huvudkontor i Stockholm är aktivitetsbaserat, med en rad olika rum och zoner anpassade för olika verksamheter.
Bild: Henrik Ekberg


Försäkringskassans gamla lokaler, i fastigheten Klara C på Vasagatan, renoveras nu för att bli moderna kontorslokaler med butiker i bottenplan. Vasakronan investerar drygt en miljard kronor i fastigheten som ska genomgå en renovering i toppklass. Bland annat ska en ny huvudentré ut mot Vasagatan byggas, inner­gårdar skapas och även takterrasser. Byggnaden ska certifieras enligt Leed på högsta nivå, Platina, och om drygt två år står den helt klar. Just hållbarhetsfrågorna har blivit ett signum för Vasakronan och vid utgången av 2014 ska halva bolagets fastighetsbestånd vara miljö­certifierat.

– Det som är bra för oss är bra för våra kunder och i förlängningen också samhället. Våra gröna hyresavtal var ett sätt att få våra kunder engagerade och i dag kräver de nästan certifierade fastigheter, säger Ronald Bäckrud som tillägger att en stor utmaning idag är att utveckla parkeringsgaragen så att även de nyttjas på ett effektivare och mer miljöriktigt sätt.

– Det kan handla om att installera laddningsstationer för elbilar, möjliggöra för flera cykelgarage eller göra de ofta mörka och lite skrämmande platserna säkra och trygga.

Hur ser du på framtiden i Stockholm?

– Den ser ljus ut. Vi kommer fortsätta att vässa och renodla vårt bestånd. Jag tror vi kommer att jobba mer med större projekt och i framtiden ännu närmare hyres­gästerna. Det handlar om att vara aktiv och öka servicegraden. Hyresgästerna kräver allt mer och många företag kommer framöver att välja ut några fastighetsbolag som de vill samarbete med. Där spelar bland annat hållbarhetsfrågorna en viktig roll.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration