Positiv spiral i Arlanda

Utbildningstrappa, Ecologistic Award och ett brett nätverk för företag i Arlanda. På tolv år har Arlanda Logistic Network utvecklat Stockholms viktigaste logistikkluster.<br /> – Vi närmar oss vårt mål, att bli ledande i norra Europa, säger initiativtagaren Per Schött.

Skriven av Therese Aronsson 2012-02-01 | Utveckling

Dela på linkedIn

Artikelbild

Grunden för logistikklustret i Arlanda är läget norr om Stockholm, vid E 4 nära Stockholm-Arlanda Airport. Därifrån samarbetar man enkelt med Gävle hamn och Stockholms Hamnar.
Bild: Tommy Säfström


När Arlanda Logistic Networks, ALN, startade i maj 2000 hade det två syften. Dels ville man skapa den i särklass mest kvalitativa logistikparken i norra Europa med terminaler, lager, på- och avfarter och ett gott samarbete med Stockholm-Arlanda Airport och Sigtuna kommun. Dels ville man utöka kompetensen inom logistik för medlemmar och skapa ett nätverk av individer, som man inte tyckte fanns då.
Artikelbild

I Sigtuna finns i dag drygt 300 företag som arbetar med logistik och distribution, ett logistikkluster som får nya företag att söka sig hit.
Bild: Arlanda Logistic Network


– Logistiken är en av de viktigaste branscherna i Sigtuna kommun. Då behöver de visa på ambition och mål. Det hjälper vi dem med, säger Per Schött, som är skaparen av ALN.

I dag har nätverket 35 medlemmar som alla arbetar i den riktningen. Det är allt från giganter som DHL och Posten till byggföretag som bygger logistikfastigheter, bemanningsföretag som bemannar logistikföretagen och diverse konsulter som riktar sig mot logistikbranschen.

– Det är en bra blandning. Här finns mycket kompetens inom många olika områden, säger han och fortsätter:

– Det är viktigt för Stockholm att ha en väl fungerande logistiknod, det måste varje region ha. Stockholm delas av i mitten och måste därför ha en norr om och en söder om staden. Här i norr har vi kommit snäppet längre än i söder.

Logistikutbildningstrappa


På utbildningsfronten har de gjort mycket och skapat en logistikutbildningstrappa. På Arlanda gymnasiet planeras en logistikinriktning inom ramen för samhällsprogrammet. En YH-utbildning på två år inom logistik har startats och den första kullen går snart ut. För dem är det middle management-jobb som blir aktuella med en ingångslön på runt 27 000 kronor i månaden. ALN:s nästa steg är en komvux-utbildning där man bland annat kan ta logistikkörkort.

Artikelbild


Bild: Arlanda Logistic Network


För ledande personal i medlemsföretagen har två ettåriga ledarskapsutbildningar arrangerats av Handelshögskolan i Stockholm 2001–2004. Nu planeras en liknande utbildning i regi av KTH och Lindköpings Universitet. Här utbildas toppledningen, det vill säga vd:ar, vice vd:are och marknadsdirektörer, förklarar Per Schött.

Belönar innovativt miljöarbete


Även miljöarbetet har satts i fokus. ALN har inrättat priset Ecologistic Award där målet är att uppmärksamma och belöna betydelsefullt och innovativt miljöarbete i Arlandaområdet. Hittills har fyra pris delats ut till bland annat Arlandas miljötaxikoncept och till SAS och LFV för deras "gröna inflygningar", som minskat bränsleförbrukningen vid landning.

– Det finns mycket man kan göra inom miljöområdet och det går fort framåt. Vi måste kunna driva en bra logistikverksamhet samtidigt som vi tar ett ansvar. Det handlar mycket om att hitta miljöåtgärder som även blir lönsamma.

ALN arbetar även mycket med säkerhetsfrågor för varor, personer och dokument.

Grunden för logistikklustret i Arlanda är läget norr om Stockholm, vid E 4 nära Stockholm-Arlanda Airport. Därifrån samarbetar man enkelt med Gävle hamn och Stockholms Hamnar. I Stockholm och Mälardalen finns dessutom 30-40 procent av köpkraften i Sverige.

Närheten till flygplatsen är viktig, men de flesta varorna transporteras med lastbil eller tåg i dag. Men fraktmöjligheten med flyg blir viktigare och viktigare i takt med att snabbheten styr allt mer.

Artikelbild


Bild: Tommy Säfström


"Under stor utveckling"


Per Schött berättar att även kommunen arbetar hårt för nyetableringar av logistikföretag. Bland annat erbjuds det bra utbildningsmöjligheter och bra boende. Sigtuna är den kommun som bygger flest bostäder per capita i Stockholmsområdet.

– Här finns i dag drygt 300 företag som arbetar med logistik och distribution, ett logistikkluster som får nya företag att söka sig hit. Vi är inne i en positiv spiral. Till exempel är Rosersberg under stor utveckling, liksom Arlandastad. Framöver kommer logistikklustret sträcka sig upp mot Knivsta och ligga som ett band längs med E 4, säger Per Schött.

– Vi är på god väg att bli det ledande logistikcentrat i norra Europa. Det innefattar både kvantitet och kvalitet. Just nu har vi en expansiv utveckling med många företagsetableringar.


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration