Lagren blir allt större

2011 byggdes 230 000 kvadratmeter lager i Sverige, om man räknar alla lager som är större än 10 000 kvadratmeter. 108 000 av dem stod Logistic Contractor för. Deras vd Anders Bothén funderar kring framtidens lagerbyggnader. – Lagren blir större och högre, och miljöaspekterna blir allt viktigare, säger han.

Skriven av Therese Aronsson 2012-02-01 | Näringsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild


Bild: Logistic Contractor


Logistic Contractor har sitt säte i Göteborg men arbetar i hela Sverige och satsar nu även på att ta sig in på den norska marknaden. Förra året byggde de knappt hälften av alla stora lagerbyggnader i Sverige.

– Förra året var ett exceptionellt bra år. Vi når inte upp till de ytorna i år. Konjunkturen har gjort att marknaden har lugnat ner sig lite. Men det ser ändå bra ut för oss, säger vd:n Anders Bothén.

Han konstaterar att det har hänt en hel del inom lager. De blir allt mer effektiva, både kostnadsmässigt och effektivitetsmässigt. Lagren blir både större och högre.

– Förr var ett höglager sex–åtta meter. Sedan gick gränsen vid tio meter. I dag bygger vi ofta med elva–tolv meter fri höjd. Att man kan göra det beror på att golven och truckarna blivit bättre.

Att bygga dubbelt så högt kostar inte dubbelt så mycket, utan kanske bara 15 procent mer. Högre takhöjd gör att fler pallar får plats och att körsträckorna för truckarna blir kortare, vilket sparar tid.

Det finns redan i dag ännu högre lager som är automatstyrda med robotar. Clas Ohlson har till exempel ett 30 meter högt lager i Insjön. Men Anders Bothén tror inte att de höjderna kommer att bli vanliga.
Artikelbild

"Förr var ett höglager sex-åtta meter. Sedan gick gränsen vid tio meter. I dag bygger vi ofta med elva-tolv meter fri höjd. Att man kan göra det beror på att golven och truckarna blivit bättre", säger Anders Bothén.


– De finns främst nere på kontinenten där marken är dyr. Få byggs över tolv meter av flera skäl. Truckarna blir instabila på den höjden och behöver gå på skenor och brandreglerna kräver ett mer avancerat sprinklersystem.

Lager slås ihop


Trenden att byggnaderna blir större och större beror bland annat på att företag som tidigare hade tio lager i Sverige nu slår ihop dem till tre-fyra centrallager. Anders Bothén berättar att bland andra Ica har gjort så. Men även den ökade näthandeln bidrar till efterfrågan på stora lager.

– Däremot satellitlager som det har pratats mycket om, där man har ett stort lager med flera små, utspridda satellitenheter, kommer inte att fungera i verkligheten. Det blir inte kostnadseffektivt.

Miljöaspekten allt viktigare


Portarna är också viktiga i ett lager. De flesta företag vill lasta väderskyddat. I dag backar lastbilarna in i dockningsportar som sedan sluts tätt. Men många äldre lokaler saknar den möjligheten.

Han ser även att logistikområdena sakta flyttas bort från städernas centrum i och med att städerna växer. Där det tidigare varit lager breder i dag handeln ut sig och gör marken för dyr att bygga nya lager på.

Något som Anders Bothén märker blir allt viktigare är miljöaspekterna. Allt fler efterfrågar energisnåla fastigheter. För hyresgästerna är det även en kostnadsfråga eftersom uppvärmningen är en stor kostnad. Det innebär att fastigheterna måste byggas täta och använda smarta värme- och ventilationssystem.

– De flesta vill nå kraven för Green Building, det är lätta poäng i miljöbokslutet, men få certifierar dem eftersom det kostar pengar.

Många är också mer medvetna när det gäller placeringen av lagret. Platser där man kan använda både tåg och lastbil blir allt populärare. Där kan man optimera transporterna för att minska både miljöpåverkan och kostnaderna.

Logistic Contractor har många fler miljösmarta idéer. Allt från vindkraftverk på taket till solfångare och solceller. Men det är få alternativ som bär sig ekonomiskt när det kommer till lager.

Det tar ett år från handslag till inflyttning i ett nybyggt lager. Och intresset är stort, både från fastighetsägare, som ser fördelar med bra avkastning och långa avtal, och hyresgäster. Ändå bygger Logistic Contractor aldrig på spekulation.

– Det innebär en stor risk och det är svårt med finansieringen, säger Anders Bothén.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration