Kontoret – där kan alla känna igen sig

Under våren visas grå kontorslandskap och obekväma arbetsplatssituationer upp på bästa sändningstid. I TV4:s underhållningssatsning Kontoret får vi följa livet på företaget Svensk kontorshygien.
– Kontor och arbetsplatser finns överallt och det är lätt att känna igen sig i situationerna, menar manusförfattaren och regissören Jacob Seth Fransson.

Skriven av David Isefjord 2012-02-01 | Arbetsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Från vänster Björn Gustafsson som Viking, Kim Sulocki som Erik, Sissela Benn som Therese och Henrik Dorsin som Ove.
Bild: Morgan Norman/Söderberg Agentur/TV4


Den osäkra chefen som bryr sig mer om sina onliners än personalen, den stela assistenten med förkärlek för tysk disciplin och det sovande geniet som aldrig vågar byta jobb. Det kan låta som en extremt skruvad samling anställda, men Jacob Seth Fransson tror att det är igenkänningsfaktorn som ligger bakom seriekonceptets framgång. Den brittiska förlagan "The Office" har blivit en stor tittar- och kritikersuccé och spridits världen över.

– Folk sitter på kontor i de flesta länder och nästan oavsett vad man jobbar med så finns det en kopiator som måste fungera, ett fikarum där man samlas och en viss typ av människor man möter, menar han.

Vågar inte hoppas


Nästan en och en halv miljon svenskar såg det första avsnittet av Kontoret. Jacob Seth Fransson, en av de fyra manusförfattarna, säger att han har en bra känsla, men vågar inte tro på en publiksuccé av samma mått som Solsidan. En serie han också var med och regisserade och skrev manus till.

– Det går inte ens att hoppas på. Solsidan har varit en av de mest framgångsrika serierna de senaste åren. Kontoret är lite smalare och utspelar sig i en gråare och tråkigare miljö.

En av faktorerna som dock talar för en fortsatt stor publik är att en av Solsidans mest populära karaktärer – Ove Sundberg – återfinns även i Kontoret.

Den snåle och självdistanslösa mannen, som spelas av Henrik Dorsin, är boss på firman.

– Vi frågade Henrik om han ville spela chefen. Han var intresserad men tyckte att han hade en annan karaktär som var för lik den brittiska The Office-chefen och syftade på Ove. "Kan jag verkligen spela en till jobbig person", undrade han.

Lösningen blev att helt enkelt låta Ove vara chef på Kontoret.

– De är lika på så många sätt, förklarar Jacob Seth Fransson. Båda är snåla, påflugna, ensamma, tragiska och vill vara kompisar med alla på ett jobbigt sätt.
Artikelbild

Erik (i bakgrunden) som spelas av Kim Sulocki är den karaktär manusförfattaren Jacob Seth Fransson känner igen sig själv mest i. "Men jag är kanske lite modigare än vad han är", säger Fransson.
Bild: Morgan Norman/Söderberg Agentur/TV4


Känns igen från förlagan


Förutom Ove kretsar serien också kring Viking, Erik och Therese. Alla huvudkaraktärerna känns igen från den brittiska förlagan. Ursprungsserien The Office, med Ricky Gervais i huvudrollen, har hyllats av både publik och kritiker och sålts till över 80 länder.

Flera, inklusive Israel, Frankrike och USA, har spelat in egna varianter.

Jacob Seth Fransson menar att kontorsmiljön är en perfekt utgångspunkt för en komediserie.

– Där uppstår automatiskt hierarkier och olika maktkamper. Det kan leda till strider mellan personer i ganska fåniga, små ämnen som i sig blir roliga. Det kan till exempel uppstå en jobbig diskussion om hur mycket pengar man ska lägga till en present.

– Jag tror det är uppskattat när man lyckas lyfta upp småtrivialiteterna och göra storys på dem.

I den svenska versionen Kontoret är ungefär halva manuset baserat på det brittiska originalet. En stor del av det övriga har sitt ursprung i manusförfattarnas egna erfarenheter, berättar Jacob Seth Fransson.

– Det är inte många händelser som är självupplevda, men man kan ofta utgå från en känsla man har haft för att sedan skapa en story kring den. Till exempel kan man ju ha glömt någons födelsedag en gång. Den jobbiga känslan kan man spinna vidare på och fråga sig vad som är det värsta som skulle kunna hända i den situationen.

Fler än manusförfattarna själva kommer att känna igen sig i serien, intygar Nina Kullberg, kommunikatör på Unionen. Fackförbundet, med 500 000 tjänstemän som medlemmar, har valt att satsa en miljon kronor på att sponsra serien.

"Om våra medlemmar"


– Kontoret handlar om våra medlemmars arbetsmiljö och vi hoppas att den kommer att vara lika bra på att sätta fingret på olika tendenser i samhället som Solsidan varit, säger hon.

Genom att synas i detta sammanhang vill Unionen tvätta bort den grå bilden som många har av dem, menar Nina Kullberg.

– Vi vill visa våra medlemmar att vi fattar hur de har det samt visa lite självdistans. Tydligen finns det med en facklig representant i serien som är väldigt tråkig, säger hon och skrattar.

Nina Kullberg tror att The Office-konceptet varit så framgångsrikt just därför att serien lyckats fånga många klassiska arbetsplatsföreteelser. Hon hoppas att serien kan föra med sig positiva biverkningar för förbundets medlemmar.

– Kanske vågar man göra något åt tokigheter man känner igen från serien. Och för chefer som arbetar som Ove kan vi erbjuda ledarskapsträning.

Kontoret visas under våren i åtta 30-minutersavsnitt. Samtidigt pågår inspelningarna av Solsidan säsong tre. Så räkna med fortsatt Ove-feber i Sverige.

Kan Ove Sundbergs tv-succé rentav innebära ett uppsving för alla snåla och påflugna kontorsarbetare ute i landet?


– Haha, nej, det hoppas jag verkligen inte, säger manusförfattaren Jacob Seth Fransson.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration