"Event med flest högskolepoäng samlade"

I ett allt större informationsbrus blir kvalitet på marknadsföring allt viktigare. Ett sätt att nå fram med sitt budskap är att ordna ett event på Kistamässan. – Kistamässan är företagens kommunikativa plattform till omvärlden, säger affärsområdeschefen Christer Ekman.

Skriven av Therese Aronsson 2012-01-01 | Event

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Mässan Mat för livet gick av stapeln i slutet av november. Där presenterades mat för allergiker i alla dess former.
Bild: Niclas Liedberg


Mässa kommer från ordet högmässa. Ville man sälja något förr så ställde man sig utanför kyrkan efter högmässan. När infrastrukturen byggdes träffades man i vägkorsningar i stället. När det sedan byggdes tak över dem blev det grunden för dagens mässor. Men vad en mässa är har förändrats mycket de senaste åren. I dag är det mycket mer än bara utställare på en yta och några seminarier. Dagens mässor ställer krav på interaktivitet.

– I och med att webbmöten och sociala medier introducerades trodde många att fysiska möten inte längre skulle behövas i samma utsträckning. Tvärtom har intresset ökat och mötet har blivit allt viktigare. Det är otroligt häftigt, säger Christer Ekman på Kistamässan.

Kistamässan öppnade 1 september 2008 och här anordnas alla typer av event. Kongresser, konferenser, banketter, idrottsevenemang, konserter och mässor. Helt enkelt det mesta man kan använda en mötesplats till.

Mässan ligger mitt i ICT-klustret, och det påverkar innehållet. Mässan är till för dem som verkar i Kista.

– Jag tror att vi har event med flest högskolepoäng samlade, skrattar han.

– ICT kan låta mossigt men många inser inte hur mycket som inkluderas i begreppet. ICT-företagen kommer till Gamex och rekryterar nya medarbetare, för datorspel är också ICT.
Artikelbild

"Det är en rolig verksamhet. Till 99 procent är det positiva event. Vi lever i ett ständigt rus av glädje och får möjlighet till utbyte av kunskap. Det sprudlar av energi här", säger Christer Ekman.
Bild: Niclas Liedberg


2010 hade Stockholm tio miljoner hotellnätter. Christer Ekman menar att det sätter staden i en elitdivision internationellt och det visar på att Stockholm går att räkna med som mötesstad.

I Stockholm finns det flera arenor för mässor och kongresser. Men alla har sin speciella nisch, vilket gör att de inte konkurrerar utan kompletterar varandra. Stockholmsmässan är sex gånger så stor som Kistamässan och Waterfront har sina förutsättningar, liksom Globen.

– Ett vanligt upplägg på ett event är en huvudföreläsning med kompletterande workshops och en utställning. Då har vi idealiska lokaler. Föreläsningen kan vi ha mitt i lokalen, och inte i skymundan. För arrangören är det viktigt att synas.


Flyttbar toalettvägg


Tillsammans försöker de även få hit större event där alla arenorna kan användas.

– Internationella besökare brukar förvånas över vänskapen mellan oss som arbetar med de olika arenorna. Jag tror att det är unikt för Stockholm och Sverige.

Christer Ekman berättar att de har försökt lyssna till önskemål från företagen i området när de skapade Kistamässan. Därför har det också blivit lyckat.

– Till att börja med ägde Ericsson sina fastigheter själva och hade tillgång till många mötesrum. Men numer hyr man sina kontorslokaler i Kista och man hyr effektivt. Då behövs en konferens- och mötesarena som Kistamässan runt hörnet.

Bland annat har man i Kistamässan byggt upp ljudväggar för att kunna ha två event samtidigt utan att de stör varandra och de har även ett intelligent toalettpaket för att undvika flaskhalsar. Damernas och herrarnas sitter ihop med en skiljevägg som kan flyttas beroende på vilken del som behöver flest toaletter under ett speciellt event.

– Det här är möjligheternas arena. Den har gjorts så flexibel som möjligt och vi har många digitala lösningar för information. Det skapar en helhetskänsla, säger Christer Ekman.


Fått miljödiplom


De har arbetat hårt med miljöfrågor och för det har de fått Stockholms stads miljödiplom. De har en klimatanläggning med lågenergifläktar som trycker tillbaka varm luft från taket. På så sätt återanvänds värmen. När det inte är ett event i gång får max en tredjedel av mässhallens belysning användas. På det sparar de tusentals kronor i veckan.

Artikelbild

Under mässan Mat för livet promotas varor för allergiker som inte tål gluten, laktos, mjölk och soja.
Bild: Niclas Liedberg


– Internationella företag ställer höga miljökrav. Vissa får jag inte ens prata med utan att kunna visa på vårt miljöarbete. Tillsammans med det nya hotellet kommer vi att bli ett bra miljöradarpar.

Christer Ekman märker av att tillgången till Kistamässan och Kista Galleria bidrar till intresset för företag att etablera sig i Kista. Han förklarar att trots att arbetslösheten är hög är det på många håll de arbetssökandes marknad.

– I dag ställs det krav på arbetsgivaren. Där kan närliggande mötesarenor väga tungt. De skapar en puls i området, både dagtid och kvällstid.

Men för att fortsätta locka till sig event gäller det för Kistamässan att hänga med i tiden. En anläggning blir omodern efter åtta år.

– Just nu skissar vi på visionen för framtidens Kistamässa. Det är ingenting jag kan berätta om, men det kommer att bli riktigt häftigt, säger Christer Ekman hemlighetsfullt.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration