2013 – ett rekordår för Frölunda Torg

Frölunda Torg slog rekord 2013. Köpcentret sålde varor för 2,7 miljarder konor, en ökning på drygt fyra procent jämfört med året innan. Enligt centrumchefen David Schongin är anledningen till framgången att man tänker aktivt på vad kunderna vill ha.

Skriven av Nanna Isaksson 2014-05-06 | Näringsliv

Dela på linkedIn

Artikelbild

Det är gott om folk inne på Frölunda Torg – och det var det också hela förra året. Tolv miljoner personer besökte köpcentret under 2013, vilket är en ökning med en miljon på två år.

– Grunden till att människor vill komma till oss tror jag är att vi har attraktiva butiker kombinerat med en trevlig miljö, säger David Schongin.

Han är centrumchef på Frölunda Torg för Diligentia, bolaget som äger och förvaltar köpcentret. I Diligentias bokslut för Frölunda Torg 2013 redovisas en ökad försäljning på drygt fyra procent.

David Schongin ser de nya, större lokalerna som en faktor till att köpcentret är så populärt.

För sex år sedan inleddes den expansion och ombyggnad som avslutades 2011. Då hade man utökat butiks­utbudet från 115 till 200 affärer.

– Vi har en mångfald av butiker och mängden i sig skapar en mix. Vi erbjuder stora nationella kedjor, varu­märkesbutiker men också lokala förmågor. Vi har både den stora och lilla butiken, säger David Schongin.

– Vi har till exempel både en stor dagligvaruhandels­affär med Hemköp men också specialistbutiker inom det området.

Kort och långt perspektiv


Genom att regelbundet göra kortare enkäter med besökarna får man reda på vad som uppskattas, vad som är mindre bra och vad som efterfrågas. Man besöker även andra köpcentrum för att få inspiration. På Frölunda Torg arbetar man också med de befintliga hyresgästerna för att se vad som kan förändras till det bättre. En nyöppnad konceptbutik för Jack & Jones är ett exempel på detta. Detta ses av företaget som det korta perspektivet på hur Frölunda Torg arbetar för framtiden.

– Att kunderna uppskattar butikerna och trivs i centret men också att det finns bra parkeringsmöjligheter så att det är enkelt och smidigt att ta sig hit. Det gäller att hitta de frågor som efterfrågas, säger David Schongin.

I det långa perspektivet ingår planer på ytterligare utbyggnad för att öka handels- och bostadsytorna. I den tidigare expansionen byggde man 180 bostadslägenheter som förvaltas av Skanska. Att förändra området kring Frölunda Torg genom att ersätta parkeringsfälten med bostäder och bygga ut köpcentret och istället ha underjordiska parkeringar ingår i framtida planer och en fortsättning i det redan påbörjade arbetet med förtätningen.

– Vi har ambitionen att fortsätta att utveckla Frö­lunda Torg, säger David Schongin.

Lediga lokaler i Göteborg


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration