En flytt som väckte känslor

Advokatbranschen har svårt för förändringar och när en advokatbyrå ska flytta väcks en hel del känslor. Lokalnytt träffade Peter Egnell, advokat och delägare, Camilla Wikland, advokat och delägare och Marita Svensson, sekreterare som höll advokatbyrån Gärde Wesslaus flytt.

Skriven av Emma Granberg 2009-02-01 | Utveckling

Dela på linkedIn

Gärde Wesslau tänkte först att deras flytt inte skulle innebära så stora inredningsförändringar. Men när allt var klart hade advokatbyrån gått från gammaldags lokaler till moderna ljusa lokaler med saltvattensakvarium i receptionen.

– Det sätter oss på kartan, tror inte det är någon annan byrå som har det.

– Förändring är svårt för de flesta men extra svårt för oss advokater. Vi trivs när allt är som det varit. Vi satt i gamla lokaler med högt i tak och gammaldags inredning och levde nog med den uppfattningen att det är så en advokatbyrå ska se ut.

Gärde Wesslau ägnade nästan ett år till att titta runt på olika lokaler och i början var de inne på att hitta lokaler i samma stil. Första gången de såg lokalen som det till slut blev så tänkte de nej.

– Det var lågt i tak och mörkt så vi letade vidare. Men så fick vi upp ögonen för den lite moderna inredningen och insåg att en advokatbyrå kan och kanske ska se lite modernare ut. Efter att ha tittat på hur andra kontor i huset såg ut togs beslutet att det var hit vi skulle flytta.

Men först skulle allt byggas om. Lokalerna var större från början så de anpassades för att möta advokatbyråns behov.

– Vi har funderat i många omgångar hur vi skulle göra för att få lokalen att bli som vi ville. Det var viktigt att det inte skulle kännas som att det är lågt i tak.

När man kliver in i den ljusa modernt inredda receptionen är taket inte något man lägger märke till. Det blir istället det stora inbyggda saltvattensakvariet som fångar uppmärksamheten.

– Att sätta in saltvattensakvarium var ett stort steg för en advokatbyrå att ta. Det sätter oss lite på kartan.

Lokalerna andas harmoni. Ett återkommande tema i lokalerna är de specialdesignade tapeter som finns bland annat bakom receptionen. Färgerna går i grönt. Från en ljusgrön i receptionen till en mörkare grön ju längre in i lokalen man kommer. Längst in finns ett bibliotek och ett loungeområde med soffor och fikabord.

Gärde Wesslaus kontor är sedan flera år tillbaka miljöcertifierat och största miljöhänsyn har därför tagits under hela processen.

Hur kom det sig att ni valde att flytta?


– I början av 2006 förde vi en dialog med Wallenstam om att vi ville snygga upp de lokaler som vi satt i. Men de hade andra planer för det huset, och de undrade om vi skulle vilja flytta på oss. Det passade oss ganska bra för vi hade expanderat och planerade att fortsätta expandera ytterligare. Men eftersom vi egentligen inte planerat att flytta så behövde vi inte stressa och Wallenstam tog väldigt bra hand om oss.

Vad har ni lärt er av flytten?


– Det har varit en positiv resa och det har fungerat bättre än vi trodde. Det var tufft ibland och mycket oro i början men sedan blev det så bra till slut. Det har varit spännande att få vara med och bestämma allt. Vi har varit runt och tittat mycket på andra lokaler och sett hur andra har det på sina kontor. Vi har bland annat fått stå i olika kontor och skrika för att kolla hur det fungerar med ljudisolerade glasväggar.

– Vi har många delägare så det var många som ville vara med och bestämma. Men vi bildade en grupp som fick ganska stora befogenheter och som har diskuterat och tagit många beslut.

Anlitade ni extern hjälp i flyttprocessen?


– Arkitekthjälp hade vi genom Wallenstam, Kanozi. Men vi anlitade även en inredningsarkitekt för att ha någon som såg med våra ögon så att säga. Inredningsarkitekten har hjälpt oss med inredning och färgval. De timmar de lägger ner är guld värda. Vi hade först tänkt ha en röd färg men inredningsarkitekten sa ganska snabbt nej till det. Och idag känns det väldigt bra med den gröna nyans som det blev istället.

Vilka fördelar ser ni med de nya lokalerna?


– Det blev en nytändning och en harmonisk positiv anda i lokalerna. De är ergonomiskt utformade och det finns en tydlig tanke bakom allt. Något som blev väldigt bra är projektrummen i glas som finns i korridoren mellan kontoren. När man behöver lite extra utrymme så är det bara att gå och sätta sig där istället.

Oväntade positiva effekter?


– Som advokat samlar man på sig en hel del akter och arkiverade papper och nu tvingades man gå igenom och rensa ut lite. Det var en nyttig bieffekt. Det var ganska jobbigt när man gjorde det, men skönt när det var klart.

Hur gick själva flytten?


– Själva flyttdagen var det lite kaos. Byggfirman hade lovat att allt skulle vara städat och klart klockan sju på morgonen. Men när vi kom så hade de inte ens börjat städa.

– Vi bara skrattade och tänkte att det här kommer inte att gå. Samtidigt så hade ju flyttfirman redan börjat flytta ut ur de gamla lokalerna. Men det löste sig och idag trivs vi jättebra. I början fattades lite dörrar och egentligen så är det nu i slutet av januari som de sista detaljerna blivit klara.


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration