God planering gav smidig flytt

Även en kort flytt kan ge stora skillnader. Det berättar företaget Inhouse Tech om. Deras nya lokaler ligger cirka 190 meter från de gamla i centrala Göteborg.

Skriven av Emma Granberg 2009-01-01 | Utveckling

Dela på linkedIn

Arbetet att konstruera ritningar på bland annat brokonstruktioner kräver mycket beräkningar och noggrannhet så företaget valde att fortsätta sitta i privata kontor. För att skapa en trevlig arbetsmiljö och gemenskap så satsade de i stället på de gemensamma ytorna. När man kommer in i lokalerna så möts man av en färgglad soffgrupp och ett långbord där det serveras morgonmacka när jag kommer.

För att bryta upp den långa korridor som binder samman alla kontoren så finns där höga bord där de anställda kan stå och arbeta tillsammans när det behövs.

När ett gäng konsulter, som alla är medvetna om just hur mycket tiden är värd, ska flytta då blir det väldigt effektivt. Den slutsatsen kan man i alla fall dra efter att ha samtalat med Anders Sundberg från Exacon och Monica Erlandsson från Inhouse Tech som höll i flytten av bolagens gemensamma kontor.

Hur kom det sig att ni valde att flytta?


– Vi behövde större lokaler. De andra lokalerna blev en sorts mental begränsning kan man säga. Vi vågade nästan inte anställa folk för vi hade inte plats att ta hand om dem. Annars trivdes vi ganska bra i de lokalerna vi hade och vi visste att vi ville sitta kvar ganska centralt, säger Anders Sundberg.

– Det är trevligt både för den egna personalen och för våra kunder att vi har lokaler så centralt. Det är skönt att gå ut från jobbet och hamna mitt i stan, säger Monica Erlandsson.

– Rent rekryteringsmässigt så underlättar det också om man sitter i bra centrala lokaler.

Anlitade ni extern hjälp?


– Ja, vi tog bland annat hjälp av Carlson Fernberg arkitektkontor, som hjälpte oss med inredningen. Det sparade vi tid på och de hjälpte oss med en helhetssyn.

– De tog fram förslag och kunde ge tips på möbler och inredning. Sedan köpte vi all inredning av Sjöholms interiör.

– Vi hade även hjälp av Camilla Berglund på Vasakronan som hjälpte oss mycket praktiskt i flytten. Hon kollade så att vi hade tänkt på allt.

Vad har ni lärt er av flytten?


– Det känns som vi är ganska bra på att flytta. Vi är inom branschen så vi känner till flödet, säger Anders Sundberg.

– Vi hade en "pack- och slängkväll" som blev väldigt lyckad. Jag blev lite förvånad över hur mycket som vi slängde. Allt som allt, slängde vi fem bingar på 370 liter vardera, tre med papper och två med blandat, säger Monica Erlandsson.

– Ett tips är att ha väldigt utpekade personer som har beslutsrätt. Vi har delegerat olika uppgifter men i slutänden har det varit väldigt tydligt vilka som har slutordet.

Hur gick själva flytten till?


– Vi flyttade på en lördag och på måndagen så körde vi igång och jobbade nästan som vanligt. Vi hade sett till att förbereda de nya lokalerna så bredband och telefoner fungerade på en gång. Vi tror och hoppas att våra kunder knappt märkte att vi var i en flyttprocess. Datorerna stängdes av 17:00 på fredag eftermiddag och kördes igång 08:00 på måndagen igen. Vi satte upp väldigt tydligt hur mycket tid som fick gå åt till flytten. Annars blir det lätt att tiden springer iväg medan man städar ut sitt kontor eller ska plocka upp grejerna i det nya utrymmet.

– Det enda som saknas nu är nog gardinerna som ska komma i veckan.

Fördelar med de nya lokalerna?


– Vi gjorde ett medvetet val att ha egna rum i stället för kontorslandskap. Vårt yrke kräver en hel del beräkningar och ibland är det ganska stressigt. Då är det bra att kunna stänga in sig och inte blir störd. Detta har gjort att vi lade ner ganska mycket krut på de gemensamma ytorna. Vi ville skapa plats för att umgås på ett bra sätt, säger Anders Sundberg.

– Vi behöll allt från de gamla kontoren och flyttade med det. När man gör det, är det förstås viktigt att man först kollar att de får plats i de nya lokalerna. Sen satsade vi på att få levande och trevliga gemensamma ytor. I korridoren ville vi utnyttja ytan så mycket som möjligt så där fick vi specialbyggda ståbord. Detta blev jättebra, nu kan man gå och ställa sig där och arbeta ett tag, säger Monica Erlandsson.

– Sedan är de här lokalerna ljusare. Vi har fönster från båda hållen, och fönster i alla kontoren, vilket vi inte hade innan, säger Anders Sundberg.

Oväntade positiva effekter


– Magasinsgatan är en väldigt trevlig gata att sitta på. Det är ett trevligt område med mysiga affärer. Vi flyttade inte så långt och jag trodde inte det skulle bli en sådan påtaglig skillnad, säger Monica Erlandsson.


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration