Triangeln byggs om och blir större

Triangeln är idag Malmö citys största köpcentrum med ungefär sju miljoner besökare om året. Men när Citytunneln öppnar räknar man med en 30 procentig höjning av flödet. Vasakronan väljer därför att bygga om och utvidga köpcentrat tillsammans med NCC.

Skriven av Sofia Carlsson 2009-01-01 | Utveckling

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Citytunnelns nya tågstation, station Triangeln, kommer att ligga alldeles granne med köpcentrat Triangeln, mitt i city. Denna tågstation beräknas bli Sveriges tredje största, sett till antalet resenärer, vilket gör den större än centralstationen i Malmö. De utredningar som har gjorts på SJ och banverket visar att ungefär hälften av resenärerna kommer att vara så kallade nöjesresenärer som åker till Malmö för saker som shopping, restaurangbesök och kultur. Vasakronan har därför beslutat sig för att bygga om och bygga ut köpcentrat för att möta det ökade flödet av människor.

Idag har köpcentrat 25 000 kvadratmeter fördelat på 86 butiker, men kommer att utökas med ytterligare 15 000 kvadratmeter. Byggstarten är planerad till 2009 och bygget beräknas vara klart till julen 2011.

– Det här är ett gemensamt projekt tillsammans med NCC. De kommer att bygga den nya delen av köpcentrat medan vi på Vasakronan kommer att bygga om den befintliga delen. När bygget sedan är klart kommer Vasakronan att ta över fastigheten, säger Mats Åsemo, marknadsområdeschef på Vasakronan i Malmö.

Ett annat projekt Vasakronan har på gång är att förädla och iordningställa en fastighet mittemot Triangeln, där det framöver är tänkt att bli servicebutiker och liknande för de resenärer som reser med Citytunneln. Här ska de bland annat kunna köpa biljetter och sätta sig och ta en kopp kaffe. Enligt Mats Åsemo kommer detta hus att bli färdigställt till 2010, då tågen börjar rulla.

Hur mycket tror du att Citytunneln kommer att betyda för cityhandeln?


– Personligen tror jag att Citytunneln kommer få en större betydelse för Malmö city än vad Öresundsbron har haft. För handeln kommer den att vara oerhört betydelsefull genom att förstärka och förtydliga handelsstråket mellan Triangeln och Stortorget. Jag kan tänka mig att man i framtiden kommer att se ett rörelsemönster som innebär att man åker till en station och sedan går längs med gågatan och tar tåget tillbaka från den andra stationen.

Hur ser det ut om tio år?


– När man öppnade Öresundsbron hade alla skruvat upp sina förväntningar rejält, och inför öppnandet av Citytunneln kommer det att vara samma sak. Men man ska vara medveten om att det tar tid för människor att vänja sig vid nya sätt att röra sig och hittat nya sätt att konsumera. Man brukar ofta överskatta hastigheten i förändringar, men underskatta kraften i den. Jag tror inte att man ska förvänta sig något revolutionerande, men de senaste åren har Malmö varit topp tre vad det gäller befolkningstillväxt och jag tror att Malmö kommer fram till år 2025 öka sin befolkning med minst 20 procent, vilket kommer att driva på det lokala näringslivet.

Finns det något som kan hota den positiva utvecklingen?


– Ja, det finns det faktiskt. Malmö har visserligen haft stor framgång och det har varit en enorm tillväxt på handeln i regionen. Men den ökade omsättningen är framför allt en följd av större och fler handelsplatser med fler kvadratmeter. För den enskilda handlaren, har det snarare blivit större konkurrens. Man skulle därför kunna sätta ett stort frågetecken kring handelns lönsamhet. Hur har lönsamheten för handeln förbättrats? Jo, den har förbättrats för dem som har bra och starka koncept, men för dem med mediokra koncept har det istället blivit betydligt tuffare. Och det kommer bli ännu hårdare konkurrens framöver. Om Malmös befolkning ökar med 20 procent fram till år 2025, så finns det planer på att detaljhandeln ska öka med hela 50 procent. Redan nu finns det ett antal nya handelsprojekt som är långt gångna i Malmö med närområde. Man kan fråga sig hur eller om den här ekvationen går ihop. För att det här skulle fungera måste man omsätta sex miljarder kronor mer här år 2025. Man kan därför befara att det är någon som kommer att förlora pengar på detaljhandeln. Men om det kommer bli den befintliga handeln eller nyinvesteringar är svårt att säga.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration