Handeln är på framfart i Landskrona

Landskronas citykärna har fått ett rejält lyft den senaste tiden. Flera stora aktörer såsom H&M, Gina Tricot och Hemtex har under de senaste åren öppnat butiker mitt i centrum och bakom dessa uthyrningar står Annehem Fastigheter.

Skriven av Sofia Carlsson 2009-01-01 | Näringsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Annehem fastigheter äger i nuläget cirka 50 procent av butiksfastigheterna längs de tre stora gågatorna i Landskrona. Och under 2008 har de gjort en rad betydelsefulla butiksuthyrningar i city. Faktum är att Landskrona nu är den stad vars cityhandel ökar mest av stadskärnorna i hela Skåneregionen med en ökning på mer än 17 procent vad det gäller sällanköpsvaror under 2008.

– Det man ska ha i åtanke när det gäller dessa siffror är att flera av de nya butikerna bara hade haft öppet i ett kvartal innan den här undersökningen gjordes. Vi har därför stora förhoppningar om att det kommer bli en rejäl ökning av handeln även under 2009. Det finns ingenting som tyder på något annat, säger Lars Bengtsson, förvaltningschef på Annehem Fastigheter.

Lockar kända aktörer


Sedan Annehem tog över ett flertal fastig-heter i Landskrona city i slutet av 2006 har det hänt mycket här. Redan under det första kvartalet 2007 började de aktivt arbeta med att locka dit välkända aktörer. Att Annehem valde att satsa på stora jättar såsom H&M, Gina Tricot och Hemtex har handlat om en strategisk åtgärd, berättar Lars Bengtsson.

– Vi har valt att satsa på ett brett utbud som tilltalar den stora allmänheten. Självklart kommer vi även krydda med ett visst antal nischade butiker, men vi tror att det är viktigt att hålla det på en bred bas. Ambitionen är att de 20–30 största butikskedjorna i landet ska finnas i Landskronas stadskärna, och nu känns det som att vi är på god väg.

Enligt Lars Bengtsson kommer de här etableringarna att vara mycket betydelsefulla för Landskronas framtid.

– Det här innebär ett rejält uppsving eftersom det är kända aktörer som drar mycket folk. Vi bedömer därför de här etableringarna som oerhört viktiga för Landskrona. Vår förhoppning är att människor återupptäcker stadskärnan och att fler och fler värdesätter att handla i centrum istället för att bege sig ut till olika köpcentrum.

Kan dessa nya butiker gynna den redan befintliga handeln?


– Visst är det så. Handel föder handel, och med tanke på att det vistas mer människor i stadskärnan, så finns det stora möjligheter för mindre aktörer som satsar rätt att dra nytta av detta. Jag vet till exempel en delikatessbutik som berättade att det har gått betydligt bättre för dem sedan H&M etablerat sig där.

Hur kommer det sig att Annehem har valt att satsa så mycket på Landskrona?


– Landskrona har haft ett oförtjänt dåligt rykte. Det är en oerhört vacker stad med en mängd fördelar och den är värd ett betydligare bättre öde än den har haft tidigare. Dels har du den vackra naturen och dels finns det oerhört goda kommunikationer med både E6 och järnvägen. Det strategiska läget med närhet till Helsingborg, Malmö och Lund gör att Landskrona borde vara ett självklart bostadsalternativ för de människor som arbetar i Skåneregionen.

Vi tyckte även att Landskrona påminde mycket om Malmö för 15 år sedan, undantaget storleken naturligtvis. Även Malmö har tidigare haft en ganska nedgången detaljhandel, men har lyckats vända detta på ett mycket bra sätt. Vi gjorde därför bedömningen att det fanns stor potential för Landskrona att följa samma utveckling, och hitintills får man väl anse att det har gått ganska bra. Det är inte heller bara vi på Annehem som har satsat på Landskrona. Även Landskrona citysamverkan har arbetat aktivt med att utveckla city. Precis som i Malmö rör det sig om ett trepartssamarbete mellan fastighets-ägarna, kommunen och detaljhandeln.

Vad finns det kvar att göra?


– Det finns mycket kvar att göra, dels vad det gäller omflyttningar och dels i fråga om nyuthyrningar. Vi arbetar nu bland annat med en galleria här i city som vi i princip har tömt den senaste tiden. Vi siktar nu på att en eller flera större aktörer ska gå in och ta den ytan.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration