"Det finns ett uppdämt behov vid hamnen"

Partnertext


Prologis har påbörjat arbetet med sin andra logistikpark i anslutning till Göteborgs hamn och de ser ett uppdämt kundbehov för hamnnära logistiklokaler.

Skriven av Rasmus Thedin 2015-06-25 | Utveckling

Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prologis kommer att utnyttja sitt optionsavtal att förvärva 89 000 kvadratmeter mark av Göteborgs stad, där de i oktober kommer att påbörja bygget av fas ett på nya Prologis Park Gothenburg II.

Fas ett kommer att omfatta 37 000 kvadratmeter, fördelat på två byggnader.

Artikelbild

Allan Lavén, Nordenchef på Prologis.
Bild: Prologis


- Vi vill gärna uppföra flera byggnader när vi bygger. Det finns fördelar med det för kunderna; om någon växer och någon annan krymper kan de gå in i varandras ytor, säger Allan Lavén, Nordenchef på Prologis.

- Ett marknadsfenomen som vi märkt av är att företag som växer inledningsvis går in på mindre ytor, för att sedan expandera. Vi kommer därför sektionera den större byggnaden, förmodligen i tre delar, så att vi kan ha flera hyresgäster i samma byggnad. Jag tror att det finns ett stort behov för det. Vi kommer att erbjuda ytor på 5 000 kvadratmeter och uppåt, fortsätter han.

Prologis har redan en logistikpark i anslutning till hamnen om 70 000 kvadratmeter. Den fjärde byggnaden i parken byggdes på spekulation 2014 och blev uthyrd redan under produktionstiden.

- Att vi kunde bygga på spekulation senast ger oss mycket komfortkänsla för att fördubbla vårt bestånd i Göteborg, säger Allan Lavén.

De har ännu inte tecknat några avtal i den nya logistikparken, men har långt framskridna planer med ett stort antal potentiella hyresgäster. Även denna gång kommer de att bygga på spekulation, med byggstart i oktober och planerat färdigställande i slutet av sommaren 2016.

Den nya parken är belägen åtta minuters bilväg från Prologis nuvarande park, och tio minuter från hamnen.
"Ligger man längre bort från hamnen blir det dyrare i och med alla transporter."
Han tror att grundförutsättningen för att etablera sig här är att man har behov av att ligga hamnnära eller har en koppling till fordonsindustrin. Har man fordonsindustrin som kund bör man heller inte ligga mer än tre-fyra minuter från den för att det ska fungera. Det här ligger ännu närmare än så.

Och har man koppling till hamnen blir det dyrt att etablera sig längre bort, trots högre hyror.

- Ligger man längre bort från hamnen blir det dyrare i och med alla transporter. Det är attraktivt att ligga här, så därför är hyrorna högre, men det lönar sig om man har koppling till hamnen. Har du inte behov av hamnen ska du ligga någon annanstans.

- Från att det inte funnits någon mark planlagd för logistik i hamnnära lägen finns det nu en miljon kvadratmeter planlagt. Vi räknar med att de kommer att tillfredsställa marknaden de närmsta tio åren. Idag finns det nästan inga nyproducerade vakanser. Så det finns ett väldigt tryck. Det finns både ett nytt och ett uppdämt kundbehov, säger Allan Lavén.

När fas ett är färdigställd räknar Prologis med att påbörja fas två som omfattar cirka 30 000 kvadratmeter.

Prologis Park Gothenburg II
Parken kommer att ligga väster om Göteborg, tio kilometer från centrum, tio minuter från Göteborgs hamn, tre minuter från Volvo Personvagnars produktionsanläggning och åtta minuter från Prologis befintliga park. Parken har god tillgänglighet och kan nås via väg 155 som efter cirka tio minuter ansluter till E6 och E20.
I parken erbjuds ytor på mellan 5 000 och 30 000 kvadratmeter.
De djupa lastgårdarna (55 meter) möjliggör en säker hantering av gods och lastbilar.


Hamnen
Göteborgs hamn är Skandinaviens största, med fler än 11 000 anlöpande fartyg om året. Nära 30 procent av den svenska utrikeshandeln och cirka 60 procent av all containertrafik passerar genom hamnen.
• 22 000 arbetstillfällen har koppling till hamnen. 8 000 jobbar i direkt anslutning till hamnen. 14 000 är kringtjänster.
• Antal 20-fotscontainrar (TEU) som passerade hamnen 2014: 836 631.
• 37,1 miljoner ton gods passerade hamnen 2014.
• 130 direktförbindelser ut i världen.
• 70 tåg kommer och går varje dag.
• 2,4 mil kajer.
• 95 procent av Sveriges import och export går vi sjöfarten. 60 procent av detta går via Göteborgs hamn.


Prologis
Prologis är den ledande aktören som äger, förvaltar och utvecklar industrifastigheter i Nord- och Sydamerika, Europa och Asien. Prologis portfölj omfattar 55,2 miljoner kvadratmeter yta i moderna anläggningar och nästan 4 000 hektar mark på strategiska globala och regionala marknader.



Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration