"Det är jättefint här"

Med utsikt över Liseberg hittade Projektgaranti sitt nya kontor – en lokal där de har möjlighet att växa.

Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2018-09-19 | Utveckling

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild


Bild: Projektgaranti


Projektgaranti i Göteborg satt tidigare i det gamla Hasselbladshuset vid Lilla Bommen. Enligt verksamhetsutvecklingschef Anna Nylander trivdes man bra där, men kom ändå på flyttankar i samband med att hyresgästen bredvid ville expandera sina ytor. Detta var för ungefär ett år sedan, och redan tidigt valde Projektgaranti att involvera sin personal.

– Vi är ett medarbetardrivet företag med en platt organisation, och har tyckt att det har varit väldigt viktigt att vara öppna och transparenta genom hela flyttprocessen. Detta är ju trots allt en förändring som påverkar alla våra anställda, säger Anna Nylander.

I processen valde man även att ta hjälp av Göteborgs Lokallots, och hade också ögonen öppna internt för att få en blick över hur marknaden såg ut.

– Vi var intresserade av att sitta i ett hus med lite karaktär, säger Anna Nylander.

Hur viktig var hyran?


– Den var viktig, det är något som man alltid får ta hänsyn till. Målsättningen var att det inte skulle bli dyrare, och det blev det inte heller. Så det är absolut en aspekt som vi har vägt in.

I övrigt ingick det i kravspecifikationen att det nya kontoret skulle ha nära till kommunikationer – både med bil och med kollektivtrafik.

Bortskämd med fin utsikt


– Vi ville också gärna ha en fin utsikt eftersom det var något som vi hade blivit bortskämda med i vårt tidigare kontor. Nu har vi en vy över Liseberg – som ju både är fint på sommaren och under vintertid.
Artikelbild

Anna Nylander, verksamhetsutvecklingschef på Projektgaranti
Bild: Projektgaranti


Det nya kontoret ligger i Kanoldhuset, i den gamla chokladfabriken på Sofierogatan bredvid Liseberg. Liksom tidigare valde Projektgaranti att de 15 medarbetarna skulle sitta i ett öppet landskap med egna platser, samtidigt som det finns tillgång till separata rum.

– När vi valde lokal så såg vi över vår dåvarande planlösning för att se vad vi behövde, och såg även att det fanns behov av mer yta för konferens, säger Anna Nylander.

Kontoret är knappt 400 kvadratmeter stort, och enligt Anna Nylander innebär det tillräckligt med yta för att man i framtiden ska kunna växa och få in fler medarbetare.

Flera av medarbetarna har på olika sätt varit involverade i processen. En av de anställda såg bland annat till att kontoret fick ett nytt och fint kök.

– Olika delar av personalstyrkan har varit engagerade i olika delar av projektet, så det har varit väldigt roligt.

Ny fastighetsägare är Balder och Anna Nylander berättar att samarbetet har fungerat jättebra. Inflyttning skedde i januari och den officiella inflyttningsfesten hölls i slutet av maj.

– Det är jättefint här inne. Vi har bland annat ett väldigt karaktäristiskt klinkergolv som vi inte fick lov att riva, men däremot täcka över. Men det har vi valt att behålla och istället följa färgerna i andra delar av lokalen, säger hon, och fortsätter:

– Det finns också äldre kakel på väggarna som vi har valt att ha kvar, för att behålla den där speciella känslan med att sitta i den gamla chokladfabriken.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration