Vill erbjuda kunderna en premiumupplevelse

Lokalt, nära och personligt. Det är värde­orden som ­leder arbetet för Bonnier Fastigheter – som vill ta strid mot det oengagerade ägandet.

Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2018-05-30 | Utveckling

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Bonnier Fastigheter är en del av Bonnierkoncernen och ägs helt av familjen Bonnier. Sedan 2014 är fastighetsverksamheten tillsammans med den mer kända mediaverksamheten definierad som kärnverksamhet. Verksamheten har funnits länge – redan 1856 köptes den första fastigheten. Bolaget som i dag är Bonnier Fastigheter bildades dock inte förrän 1985, då under namnet Bonnier Cityfastigheter.
Artikelbild

Sara Olsson.
Bild: Dan Sjunnesson


– Främst har vi kontorshyresgäster, det är vår kärnverksamhet. Men vi har också inslag av andra verksamheter, vi har exempelvis utvecklat Hornstull med både handelsplats och kontor. Dessutom har vi ofta retail i markplan på våra kontorsfastigheter, säger Sara Olsson, uthyrningsansvarig på Bonnier Fastigheter.

Arbetar med långsiktighet i alla led


Bolagets sammanlagda fastighetsvärde är strax under elva miljarder kronor, och är fördelat på 14 fastigheter och sex förvaltningsområden. Den totala uthyrningsbara ytan är 300 000 kvadratmeter – och till det kommer även ett antal byggrätter och markanvisningar. Tillsammans med dotterbolaget Bonnier Service är de i dag cirka 60 anställda, och mellan 20 och 25 procent av hyresgästerna är bolag inom koncernen.

– Bonnier är ett väldigt starkt varumärke, och vi arbetar med långsiktighet i alla led. De fastigheter vi köper vill vi kunna äga åtminstone 100 år och kanske längre. Vi är definitivt en av de mest långsiktiga ägarna på marknaden, säger Sara Olsson.

Affärsidén lyder att Bonnier Fastigheter ska "med lokal närvaro förvärva, utveckla och förvalta kommersiella lokaler i ett antal utvalda delmarknader med hög tillväxt i Stockholmsregionen". Att just vara lokala, närvarande och personliga är något som läggs stor vikt vid – värden som enligt Sara Olsson blir allt mer ovanliga i dag.
Artikelbild

Den nya kontorsbyggnaden i Värtahamnen blir ett nytt landmärke i Stockholm.
Bild: AIX Arkitekter


– Det har blivit mer och mer institutionellt ägande i Sverige de senaste 20 åren med många utländska fonder som köper. Man kan säga att vi tar strid mot det distanserade ägandet och istället vill erbjuda kunderna en premiumupplevelse med vår kunskap, engagemang och närvaro, säger hon.

– Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera helt på sin egen kärnverksamhet medan vi sköter allt som har med lokalerna och servicen att göra. Bonnier Service är därför en mycket viktig del av vår verksamhet. Vi kan ta hand om reception, vaktmästeri, projekt- och byggledningstjänster och mycket mer, något som våra hyresgäster uppskattar.

Smarta lägen


När det gäller placeringen av bolagets fastigheter ­ligger de i, vad Sara Olsson beskriver som, smarta ­lägen i Stockholms innerstad.

– Det innebär att de ligger utanför CBD men ändå väldigt centralt och med bra kommunikationer, förklarar hon.

I en av deras fastigheter, där Bonnier tidskrifter tidigare suttit, har man under året hyrt ut närmare 8 000 kvadratmeter kontorsyta. Här har Bonnier Fastigheter tagit ett helhetsgrepp och renoverat hela fastigheten. Nya hyresgäster flyttar in från slutet av maj till november.

Bonnier Fastigheter driver även ett projekt vid Kungens Kurva där den aktuella fastigheten tidigare inhyste ett tryckeri. Området förvandlas nu från att ha haft industrifokus till att bli en handelsplats med inriktning mot hemmafixare. Hyresgäster är exempelvis K-Rauta, Bauhaus, Kungsängen och Bygghemma.

– Därutöver har vi våra markanvisningar i Värta­hamnen där vi är en aktiv part i att forma den nya stads­delen som växer fram, säger Sara Olsson.

I Värtahamnen har man nyligen bildat ett bolag tillsammans med andra långsiktiga aktörer i området som exempelvis Vasakronan, Kungsleden och Stockholms stad.

– Arbetet handlar bland annat om att sätta platsen på kartan. Det här är ett projekt som har varit på gång länge, och nu är det dags att skapa en spännande plats där man vill bo, leva och verka.

– En annan viktig del i arbetet just nu är att under­söka vad hyresgäster kommer att ha för behov i fram­tiden – vi vill skapa framtidens arbetsplatser, säger Sara Olsson.

Tre markanvisningar


Bonnier Fastigheter har tre markanvisningar i området, där det största blir ett kontorshus om cirka 50 000 kvadratmeter fördelat på 24 våningar. Huset, som fått namnet Pirhuset, ligger delvis ut på själva piren och kommer enligt Sara Olsson att bli ett nytt landmärke i Stockholm. De kommande två husen som planeras omfattar 15 000 respektive 6 000 kvadratmeter. Första inflyttning siktar man på 2022.

Hur ser ni på framtiden?


– Planen är att fördubbla vårt bestånd inom en inte allt för lång framtid, och vi är ständigt på jakt efter nya, bra fastigheter. Vi vill som sagt äga våra fastigheter långsiktigt, och tycker också att det är viktigt att bidra till närområdet på så sätt att vi skapar ett långsiktigt värde för våra hyresgäster.

– Vi vill också bygga upp den personliga förvaltningen och servicen ytterligare, och dessutom har vi genom vårt köp i Uppsala i slutet av april tagit steget utanför Stockholm – något som vi vill fortsätta med, avslutar Sara Olsson.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration