Kjellgren Kaminsky får rita Göteborgs linbana

Kjellgren Kaminsky står som vinnare i designtävlingen för stationer och torn längs den planerade stadslinbanan i Göteborg. Därför vann de – och så ska man arbeta med säkerheten.

Skriven av Vedrana Sivac 2018-04-11 | Utveckling

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Så här kan det se ut vid stationerna.
Bild: Plompmozes


Förslaget heter New Beacons och bakom det står Kjellgren Kaminsky Architecture tillsammans med det Amsterdam-baserade arkitekt- och designkontoret UN Studio.

– New Beacons är det förslag som mest övertygande förenar arkitektonisk kvalitet och funktionella krav. Poesi och lekfullhet kombineras med flexibilitet och utvecklingsbarhet, säger Lena Dübeck, tävlingsjuryns ordförande och enhetschef stadsmiljö på trafikkontoret Göteborgs stad.

Designtävlingen har arrangerats av Göteborgs stad i samarbete med Västtrafik och Sveriges Arkitekter. Fyra prekvalificerade team lämnade i höstas in sina förslag som sedan har visats upp för allmänheten, både på nätet och på utställningar på flera håll i Göteborg. Och nu har juryn – med representanter för de tre arrangörerna – utsett förslaget från UN Studio och Kjellgren Kaminsky Architecture till det vinnande.
Artikelbild

Lena Dübeck.
Bild: Göteborgs stad


– Förslaget New Beacons har ett genomarbetat designkoncept för både torn och stationer där gestaltningen av tornen övertygar mest, säger Lena Dübeck.

Vad händer nu med förslaget?


– Det kommer att ingå i den fortsatta planeringen av linbanan och det vinnande teamet kommer att medverka i det arbetet. Men vi kan inte i dag med säkerhet säga att det är just så här som i förslaget som torn och stationer kommer att se ut, säger Lena Dübeck.

En uppmärksammad fråga kring linbanan har varit säkerhetsaspekten. Det har också varit ett av kraven från kommunen i riktlinjerna för tävlingen.

– Trygghetsfaktorn har varit en väldigt viktig del av arbetet. Det är en av de viktigaste aspekterna när man designar saker i det offentliga rummet, säger Joakim Kaminsky på Kjellgren Kaminsky Architecture, och fortsätter:

– Tornet ska hålla för ett terrorbrott. Basen ska kunna klara att en lastbil kör in i den.

I arbetet med tornen har man också satsat på att marklandningen ska vara så smidig och friktionsfri som möjligt.
Artikelbild

Joachim Kaminsky.
Bild: Kjellgren Kaminsky Architecture


– Det ska inte heller finnas några otrygga rum eller hörn som man kan gå runt. Balkarna kommer direkt ner i marken, så det inte blir så stor skugga, säger Joakim Kaminsky.

Trygghetsaspekt


Man har även trygghetsaspekten i åtanke vid utformningen av stationerna.

– En av de viktigaste faktorerna har varit god genomsikt. En stor del är inglasat, man ser och kan bli sedd. Det är också naturliga gångvägar till stationerna för att inte få en labyrintisk känsla och det ska inte finnas några återvändsgränder. Tanken är även att det ska finnas takfönster så att man får in dagsljus inne på stationerna.

Naturligtvis är också säkerheten inne i gondolerna en viktig aspekt av det hela, men där har man inte kunnat påverka lika mycket med själva ritningarna.

– Det är ett färdigt system från linbanetillverkaren. Det kommer att ungefär som i en spårvagn finnas en nödtelefon. Utöver det diskuterar man att ha bemanning på vissa av gondolerna för att öka tryggheten, säger Joakim Kaminsky.

Hur ofta då?


– Det är för tidigt att säga. Men om linbanan avgår varje minut kan en tänkbar lösning vara att gondolerna är bemannande var femte. Även kameraövervakning kan vara aktuellt, men det kommer att diskuteras i ett senare skede av den som driver verksamheten.
Artikelbild

Det vinnande förslaget kombinerar arkitektonisk kvalitet med funktionella krav.
Bild: Plompmozes


Arbetet med en genomförandestudie pågår och väntas bli klart sommaren 2019. Det slutliga beslutet om investeringsmedel och byggnationen fattas då också av Göteborgs stads kommunfullmäktige.

– Det är ett stort projekt för staden och det är viktigt att det blir bra. Vi tror på vårt förslag och kommer hjälpa de holländska arkitekterna UN Studio som har designansvar att genomföra det så att det blir så bra som möjligt, säger Joakim Kaminsky.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration