Bra chef eller trevliga kollegor – vad är viktigast?

Young professionals i Sverige värderar en bra chef och ett gott ledarskap allra högst när de väljer arbetsplats. Men det är vi ensamma om, i alla fall i Norden. I våra grannländer är det istället trevliga arbetskollegor och bra stämning som väger tyngst. Det visar Academic Works årliga rapport "Young Professional Attraction Index (YPAI)", genomförd tillsammans med Kantar Sifo.

Skriven av Redaktionen 2018-01-24 | Arbetsliv

Dela på linkedIn

Artikelbild

Nära 14 500 nordiska akademiker i början av karriären, så kallade young professionals, har deltagit i undersökningen, som visar på stora skillnader i Norden kring vad vi prioriterar vid val av arbetsplats. Medan young professionals i Sverige i första hand letar efter arbetsplatser präglade av starkt ledarskap, är motsvarigheten i våra grannländer i första hand ute efter arbetsplatser med trevliga arbetskollegor och bra stämning.

– Bland målgruppen i Sverige anses chefen ha en central roll i många av de andra faktorerna som också hamnar högt upp på årets lista, till exempel att driva den personliga utvecklingen hos medarbetarna och skapa trevlig stämning på arbetsplatsen. Young professionals i Sverige har insett att utan chefen fungerar inte övriga delar heller, och det är därför inte konstigt att chefen och ledarskapet landar på förstaplats här i Sverige i år, säger Isabelle Ahlman, Insights Manager på Academic Work.

Det land som sticker ut mest är Danmark, där man värderar trevliga arbetskollegor och bra stämning betydligt högre än övriga länder i Norden (73 procent). Young professionals i Danmark är även ensamma om att värdesätta arbetsplatsens geografiska läge (45 procent) och möjlighet till flexibel arbetstid (41 procent) som topp tre viktigaste kriterierna när de väljer arbetsplats.

Norge och Finland är de länder som liknar varandra mest. Där är det trevliga kollegor och bra stämning som är viktigast vid val av arbetsgivare, följt av "goda utvecklingsmöjligheter" på andra plats, och "bra lön och förmåner" på tredje plats.

– Det går inte längre att använda ett och samma budskap till samtliga målgrupper i Norden. Arbetsgivare måste därför lära sig att kommunicera utifrån principen; olika målgrupper, olika budskap, olika kanaler. Till exempel ser vi i resultatet att danskarna vill ha närhet till hemmet och norrmännen vill ha utvecklingsmöjligheter. Då är det viktigt att utvärdera om man har med dessa budskap i sin kommunikation mot dessa, säger Svante Randlert, Business and People Advisor på Academic Work.


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration