"Att bygga upp förtroende är väldigt viktigt"

Wilfast arbetar med allt från analys och förvaltning till transaktioner och rådgivning. Men nyckelorden är alltid de samma – lyhördhet och förtroende.

Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2018-02-07 | Utveckling

Dela på linkedIn

Artikelbild

Omar Catovic har arbetat på Wilfast i tio år.
Bild: Maria Olsson Äärlaht


Wilfast Förvaltning är ett familjeägt bolag som ägs av syskonen Mattias, Stina och Jonas Wilson. Alla tre är dagligt operativa i bolaget som har funnits sedan 1992. När Lokalnytt träffar förvaltningschef Omar Catovic i slutet av 2017 har Wilfast alldeles nyss flyttat in i sitt nya kontor. Men man har inte flyttat särskilt långt. Tidigare satt Wilfast på Stora Badhusgatan 28 – nu sitter de på nummer 18 och är för första gången hyresgäst hos någon annan än sig själva. I dag är de nio personer som arbetar på kontoret.

– Vi är en liten organisation, men vi hanterar väldigt många kvadratmeter runt om i landet, sammanlagt förvaltar vi 1,2 miljoner kvadratmeter från Trelleborg till Umeå. Vi har även fastigheter i Danmark och Finland, säger Omar Catovic.

Projekt med andra


På Wilfast tycker man om att göra projekt tillsammans med andra. Bland annat har de länge samarbetat med norska NRP. Andra viktiga samarbetspartners är ­Catella, Savills och Pro Value.

Wilfast äger inga fastigheter själva men är med­investerare i de flesta projekt som de genomför.

– Det brukar uppskattas både av andra investerare och av kreditgivarna. Det inger förtroende när man själv investerar i ett projekt som man ska ta hand om, säger Omar Catovic.

Bygga förtroende


Ordet förtroende återkommer flera gånger när Omar Catovic berättar om bolaget.

– Jag tror att huvudanledningen till varför vi har haft en positiv utveckling är att vi har byggt upp ett förtroende bland alla som vi arbetar med. Eftersom vi är en liten organisation försöker vi jobba nära alla parter, säger han.

För att behålla den nära kontakten med hyresgästerna har Wilfast en ansvarig för varje fastighet.

– Man får en relation med hyresgästen, de vet vem de ska vända sig till och frågorna kan inte hamna mellan stolarna.

– Det är också en styrka att kunna historiken och är man närvarande och lyhörd är det möjligt att hitta lösningar som kan hjälpa en hyresgäst att utvecklas, ­säger Omar Catovic.

När det gäller vilken typ av fastigheter som före­taget arbetar med är Wilfast stora nisch lager och logistik.

– Vi jobbar även med kontor och har också ­jobbat delvis med handel, men vårt största fastighetsbestånd finns inom lager och logistik, säger Omar ­Catovic.
Artikelbild

Under 1,5 års tid har den välkända fastigheten på Gustaf Dalénsgatan i Kvillebäcken utvecklats till en mer levande plats.
Bild: Wilfast


Stora anläggningar


I och med fokuset på lager och logistik arbetar Wilfast mycket med stora anläggningar och har exempelvis hyresgäster som DHL, Schenker, Elgiganten och Rusta. I Göteborg har Wilfast bland annat fastigheter i Torslanda, Backa och Kvillebäcken.

– Just nu jobbar jag med ett jätteintressant projekt tillsammans med Pro Value där vi utvecklar Hisingehus på Gustaf Dalénsgatan i Kvillebäcken. Det har hänt mycket i det området den senaste tiden och nu har vi bland annat arbetat med fasader, belysning och installationer. Genom aktiv förvaltning och projektutveckling har vi också lockat nya hyresgäster till fastigheten, säger Omar Catovic, och fortsätter:

– Vi har även ett stort projekt som vi jobbar med i Nässjö där vi har ett fint lager i ett bra område, där gäller det nu att hitta rätt hyresgäster, säger han.

En styrka som Omar Catovic lyfter hos Wilfast är att de kan vara med i hela fastighetens värdekedja, från analys och rådgivning till transaktioner, finansiering, förvaltning, uthyrning och projektutveckling. Allt med det tidigare nämnda förtroendet i fokus.

– Att bygga upp förtroende är väldigt viktigt för oss och att skapa förtroende tar många år, så det gäller att ta till vara på det, säger Omar Catovic.

Han har arbetat på Wilfast i tio år – ett gott betyg enligt honom själv.

– Det är en väldigt rolig arbetsmiljö eftersom man jobbar nära ägarna och man har nära dialog med uppdragsgivarna och hyresgästerna. I stora organisationer kan beslut ta längre tid – här har vi korta beslutsvägar.

Vad händer i framtiden?


– Vi har ingen uttalad strategi att vi ska växa och bli jättestora, utan vi växer tillsammans med våra uppdragsgivare och våra projekt. Jag tror det är ett bra sätt att utvecklas, avslutar Omar Catovic.


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration