Grönt fokus i Kungsängen

Efter att ha byggt butiker med stort fokus på hållbarhet i Växjö och Södertälje tog Lidl konceptet till Kungsängen. Med den nya gröna butiken invigd siktar man mot att utveckla sitt koncept.

Skriven av Axel Ohlsson 2017-10-18 | Utveckling

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild


Bild: Lidl


Den nya butiken i Kungsängen har stora fönsterväggar som drar nytta av naturligt ljus för att spara på energin och den energisnåla belysningen styrs av närvarodetektorer. Solcellerna på taket kompenserar delvis för den el som används och går även till laddstationer som finns tillgängliga för besökare med elbil eller elcykel. På parkeringen finns ekozoner som ser till att insekts-, fågel- och djurlivet kan frodas trots nybygget. Målet är att antalet arter på platsen ska vara högre efter bygget av den nya butiken än före.

– Vi har historiskt sett byggt väldigt hållbara och energisnåla fastigheter sedan vi kom till Sverige 2003. Tittar man på energiförbrukningen i våra befintliga butiker ligger den ungefär 50 procent under världssnittet, säger Johan Augustsson, fastighetsdirektör på Lidl Sverige.

– För några år sedan tog vi fram en ny butiksmodell. Det är den här som vi byggt i Kungsängen. I samband med det sa vi att vi skulle se hur duktiga vi var på att bygga hållbart och hur bra vi kan bli.
Artikelbild

Johan Augustsson.
Bild: Lidl


– Då tänkte vi att vi var tvungna att sikta mot högsta nivån för att se vad vi klarar av och vad man måste göra för att bygga hållbart.

– Vi startade med tre butiker som vi byggde enligt Breeam Outstanding. Det finns i dag inga andra handelsfastigheter i Sverige som har nått den nivån och innan våra butiker fanns det 2,5 fastigheter i Sverige som hade nått Breeam Outstanding.

Skräddarsytt logistiksystem


Lidls logistiksystem är skräddarsytt kring användningen av centrallager vilket resulterar i att butiken klarar sig med endast en leverans om dagen. Detta minimerar påverkan på miljön och reducerar också buller- och ljudstörningar för närboende i området.

– När det gäller transporter har vi en annorlunda affärsmodell än våra konkurrenter. Vi jobbar med våra centrallager som finns placerade i Halmstad och Rosersberg samt ett tredje som vi bygger i Örebro.

– Vi samlar alla varor där och kör en transport till butiken per dag, i stället för kanske 20–30 transporter som andra kan ha.

– Alla våra transporter går på alternativa drivmedel; alltifrån el och gas till HVO och biodiesel. Vi jobbar väldigt mycket med logistiken.

Utöver det nya sättet att bygga är sortimentet i butikerna en stor del av Lidls hållbarhetsarbete. Företaget ställer höga krav på alla leverantörer och på hållbara råvaruinköp. 42 procent av varorna i butik kommer direkt från svenska leverantörer och Lidl har, tillsammans med Svensk Dagligvaruhandel, varit med och tagit fram den nya märkningen "Från Sverige". Detta hjälper alla kunder som vill handla svenska varor och stötta svenskt jordbruk. 17 procent av Lidls varor är miljömärkta eller etiskt märkta och cirka 77 procent av artiklarna hos Lidl är företagets egna märkesvaror. Många av dem är märkta med antingen Krav, MSC, Fairtrade eller det gröna EU-lövet för ekologiska livsmedel och genomgår hårda tester innan de handlas in direkt från tillverkaren. Lidl är den första rikstäckande livsmedelkedjan som klimatkompenserar för sin verksamhet.

– Vi får väldigt positiv respons. Men det är väldigt svårt att kvantifiera den; hade de kommit och handlat ändå eller inte? Där kan man bara ha en känsla.

– Konsumenterna som handlar hos oss tror jag inte märker så stor skillnad på en Breeam Outstanding, som är väldigt svårt att få, eller ett Green Building-certifikat, som många fler får. Där har vi inte tillbaka det mervärdet.

– Däremot om vi tittar ur ett expansions- och fastig­hetsperspektiv är det väldigt värdefullt när vi pratar med kommuner och andra fastighetsaktörer som mer förstår innebörden av det här. Det gör oss definitivt mer attraktiva som samarbetspartner för att kunna skapa fler butiker. Där tror jag att vi har den stora vinningen.
Artikelbild

För att kompensera för att man använder elen till hus skapar Lidl ekozoner.
Bild: Lidl


Breeam Outstanding


Tidigare i år utsågs Lidls nya butik i Växjö till världens grönaste nya dagligvaruhandelsbyggnad vid Breeam Awards i London. Den nya butiken i Kungsängen är byggd efter samma standard och designad för att uppnå alla kriterier som krävs för att certifieras Breeam Outstanding, en av världens tuffaste standarder när det kommer till miljö och hållbarhet för byggnader. Certifieringen ställer bland annat krav på energianvändning, inomhusklimat, hälsosamma materialval, grön­ytor och ekozoner på och omkring byggnaden samt miljövänliga transporter.

Halvvägs


Sedan i mars har Lidl tecknat avtal om tolv nya butiker och planer finns för ytterligare etablering.

– Vi har 170 butiker i dag och har ett kortsiktigt mål att nå 200 butiker under 2020. Sedan har vi en långsiktigt plan på att etablera 300–350 butiker, men den har vi inte tidssatt. Så vi är bara halvvägs. Det ska ske mycket expansionsmässigt, hoppas vi.

I den nya expansionen siktar man på att utveckla sitt hållbara koncept ytterligare.

– Nu utvärderar vi dessa tre för att se vad det vi gjort innebär för oss. Vi har ett långsiktigt ägarperspektiv på husen där vi ska ta hand om dem under väldigt många år. Då får vi lära oss vad vi tycker är värt att ta med, vad vi ska lämna bakom oss och vad vi ska göra som vi inte gjort i dessa tre hus – så det är i allra högsta grad en levande process.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration