Så undviker du att bli utbränd

Om du känner dig stressad, deprimerad eller övertrött på ditt jobb kan det vara tecken på att du är på väg att bli utbränd. Att göra samma jobb under flera år kan vara både fysiskt och mentalt ansträngande, men det finns sätt att förhindra att du bränner ut dig.

Skriven av Daniel Nordström 2017-09-13 | Arbetsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Identifiera symtomen

Att vara utbränd är inte samma sak som att vara trött utan beror istället att du har arbetat så pass hårt att det har lett till utmattning. Ett symtom är en känsla av meningslöshet eller hopplöshet som varar i flera veckor eller månader. Om du inte kan finna någon motivation till att utföra arbete som du tidigare gillat kan det vara ett stort tecken på utbrändhet.

Utbrändhet är vanligt bland perfektionister, högpresterande och de som försöker hålla sig själva till en väldigt hög standard. Det förekommer också mycket i stress- och känslofyllda arbeten.

Kroppen och hjärnan ger flera varningstecken på utbrändhet. Några av dessa är utmattning, sömnproblem, koncentrationssvårigheter, oro, depression, brist på aptit och ett försvagat immunförsvar.

Utvärdera dina ansvarsområden

Känner du dig utbränd kan det bero på en eller flera av dina arbetsuppgifter eller nödvändigtvis allt som har med ditt jobb att göra. Har du ett par arbetsuppgifter som är extra stressfyllda och leder till att du känner dig utmattad så kan det vara bra att se om det är möjligt att delegera ut dem till någon annan.

En stressdagbok kan vara ett bra sätt för att försöka hitta mönster till varför du känner dig utbränd. Skriv ner varje gång du känner dig stressad eller utmattad på jobbet. Ta med dagens datum, vad som orsakade att du kände dig stressad och vilka effekter det hade. Efter några veckor kan du gå igenom dagboken och undersöka om du ser några samband.

Prata med andra

Stress och utbrändhet kan ha allvarliga konsekvenser för din hälsa. Skulle symtomen bli allvarliga kan det vara bra att besöka en läkare. Prata också gärna med din chef, arbetar du i en stressfylld bransch har de förmodligen redan erfarenhet av anställda som bränt ut sig. Försök att tillsammans komma fram till en lösning på hur ni kan gå vidare.

Sök variation

Fråga din chef om det finns möjlighet till lite ombyte genom att du arbetar med andra projekt ett tag. Du kan också be om att bli flyttad till en annan avdelning eller söka ett nytt jobb inom samma företag, se bara till att i förväg informera din chef om hur du har tänkt göra.

Fortsätter du arbeta på samma projekt eller med samma arbetsuppgifter som tidigare kan du försöka ändra dina arbetsrutiner. Prova att arbeta hemifrån eller från ett kafé om möjligheten finns. Se om du kan sitta och arbeta i ett annat kontorsrum eller i konferensrummet på din arbetsplats. Utför arbetsuppgifter i en annan ordning än vad du brukar.

Fokusera på dina egna arbetsuppgifter

Känner du att du måste ta ansvar även för andras arbete utöver ditt eget kan det göra din arbetsdag svårare än nödvändigt. Var inte rädd för att säga nej eller be någon om en tjänst om du har ont om tid. Kommer någon till dig och behöver hjälp med något och du är helt fullbokad med annat så berätta det för dem och säg att du inte har tid att hjälpa dem för tillfället.

Tänk på att försöka koppla av

Finns möjligheten så överväg att ta tjänstledigt. Det kan vara ett bra sätt att komma bort jobbet ett tag om det skulle bli fullt nödvändigt. Har du semesterdagar sparade kan det vara bra att använda dem för att resa iväg någonstans. Finns inte den möjligheten kan en weekendresa vara ett alternativ.

Ta korta raster under arbetsdagen där du kliver undan från ditt skrivbord och gör någonting som inte är relaterat till arbete. Ta en promenad runt kontoret eller i området utanför.

Ät ordentligt. Det håller dig i god fysisk form och gör det lättare att hantera med stressen på arbetsplatsen. Se till att du får gott om sömn och tränar regelbundet. Yoga är känt för att lindra mental oro och kan utföras antingen på ett gym, en yogastudio eller i ditt hem.

Undvik att tänka på jobbet när du kommit hem efter arbetsdagen. Umgås med bekanta och koppla av. Detta kan leda till att du hinner återhämta dig bättre så att du kan fokusera mer på arbetet när du faktiskt är på kontoret.


Källa:

http://www.wikihow.com/Fight-Burnout-at-Work


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration