Bästa sätten att hantera kritik

Det är aldrig roligt att behöva ta emot kritik på arbetsplatsen. Det är svårt att inte ta det personligt och blir dessutom ännu värre om du ofta blir kritiserad. Men med eftertänksamhet, en positiv inställning och regelbunden självreflektion kan kritik vara positivt.

Skriven av Redaktionen 2017-08-23 | Arbetsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Undvik att reagera känslomässigt

Att få ta emot kritik kan vara otrevligt, om du blir upprörd så försök bemöta kritiken vid ett senare tillfälle. Ta dig tid att sätta dig in i omständigheterna runt kritiken och samla dig själv innan du svarar.

Om du förväntas svara direkt och känner dig upprörd, be om mer tid att tänka över kritiken och lova att återkomma så snart som möjligt.

Lyssna noga på vad som sägs

Även om det kan vara svårt att ta kritik är det viktig att lyssna på den. På det sättet kan du förstå vad problemen är och förbättra ditt arbete. Om konfrontationer gör dig nervös eller irriterad kan du be om att få kritiken skriftligt istället. Se bara till att ge dig själv tid att smälta vad som har sagts.

Bli inte defensiv

Om du inte håller med kritiken som riktas mot dig är det ändå viktigt att ta hänsyn till andras åsikter. Anteckna vad som sägs så att du kan göra förbättringar och inte behöver ta emot samma kritik en gång till. Skulle du känna dig orättvist behandlad är det dock viktigt att du säger ifrån.

Ställ frågor

Var noga med att du förstår innebörden av kritiken. Förstår du inte vad som är fel kan du inte heller bli bättre. Be om förtydliganden och ställ frågor om du har några. Genom att ställa tydliga frågor visar du också att du aktivt vill förbättra dig själv och utföra arbetet bättre nästa gång.

Förbättra och be om mer respons

Istället för att bli upprörd över kritiken är det bättre om du använder den till att förbättra ditt arbete direkt, medan du har den färskt i minnet. Efter du har gjort förbättringar kan det vara bra att be om ett nytt utlåtande på ditt arbete. På det sättet visar du att du är villig att förbättra dig själv och dina färdigheter.

Rätt inställning

Förutsätt att folk försöker hjälpa dig. Det är lättare att ta kritik när du antar att den är välmenad och ett försök att hjälpa dig utföra ditt arbete bättre och enklare. Om du antar att folk kritiserar bara för att trycka ner dig kommer du att reagera negativt vilket inte hjälper varken dig eller den som kritiserar.

Fokusera på att förbättra dig själv

Var öppen för nya tillvägagångssätt. Du kan ha uppnått ett bra resultat men gjort flera fel på vägen dit. Olika människor föredrar olika sätt att arbeta och det finns oftast mer än ett sätt att utföra en arbetsuppgift. Tveka inte att prova alternativa arbetssätt, det är det bästa sättet att lära sig.

Be regelbundet om kritik

Detta kan verka kontraproduktivt, särskilt om du inte gillar att få kritik, men genom att fråga efter det ställer du dig i en bättre position. Du kan ställa frågor som "Hur hade jag kunnat göra det här ännu bättre?"

Genom att fråga efter kritik kommer du också snabbare bli bättre på ditt arbete. Det kan i sin tur kan leda till befordran, höjd lön och mer ansvar.

Lär av dina misstag

Fortsätter du göra om samma misstag kommer kritiken aldrig försvinna. Tänk på kritik du tidigare har fått när du gör nya arbetsuppgifter för att undvika att upprepa misstag.

Kontrollera arbetet du utfört. Efter en lång arbetsdag i slutet av en lång arbetsvecka är det lätt att vara trött och tappa fokus. Då kan slarvfel enkelt smyga sig in, så dubbelkolla gärna ditt arbete innan du lämnar in det.

Har du möjlighet att vänta med att lämna in arbetet kan det vara bra att göra någonting annat emellan så du kan se på det med nya ögon vid ett senare tillfälle.

Utvärdera dig själv

Istället för att vänta på att andra ska säga till dig vad du gör fel, ta dig tid att utvärdera och fundera över hur du utfört dina arbetsuppgifter. Att vara hård mot dig själv kan vara en fördel, ordnar du ett problem innan det blivit en vana kommer ingen annan behöva kritisera dig för det.


Källa:

http://www.wikihow.com/Accept-Criticism-While-at-Work


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration