Elva tecken på att du börjar bli utbränd

Långa arbetsdagar, tung arbetsbörda och en inställning att du klarar av att göra allt själv - detta visar inte bara att du är hängiven ditt jobb utan utgör också risk för att drabbas av utbrändhet. Här är tecknen som visar att det är dags att börja ta det lite lugnare.

Skriven av Daniel Nordström 2017-08-16 | Arbetsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Utbrändhet är en form av kronisk stress som kännetecknas av mental och fysisk utmattning. Andra symtom är cynism, likgiltighet, en känsla av ineffektivitet och att du inte får någonting uträttat.

Om utbrändhet inte hanteras kan den orsaka stor skada på hälsa, välbefinnande och arbetsprestation. Utbrändhet inträffar inte på en gång utan byggs upp under lång tid vilket gör den svårare att upptäcka. Dock ger både kroppen och hjärnan varningstecken, så om du vet vad du ska hålla utkik efter går det att känna igen dessa innan det är för sent.

Här är några av tecknen på att du är på väg att bli utbränd.

1. Utmattning

Ett av de tydligaste signalerna är att du känner dig trött hela tiden. Utmattningen kan vara fysisk, mental eller känslomässig. Du känner att du inte har någon energi och är helt slutkörd.

2. Brist på motivation

Om du inte kan känna dig entusiastisk inför dina arbetsuppgifter eller någonting annat så är det ett tecken på utbrändhet. Andra tecken är att det blir svårare att komma upp ur sängen på morgonen och bege sig till jobbet.

3. Frustration, cynism och andra negativa känslor

Du blir allmänt mer pessimistisk än tidigare och får känslan av att det du gör inte spelar särskilt stor roll längre.

4. Svårt att sova

I de tidiga stadierna av utbrändhet kan det vara svårt att somna, eller att du vaknar flera gånger under natten, en till två dagar i veckan. Senare blir det ännu värre, oavsett hur utmattad du är kan du ändå inte sova.

5. Minnesproblem och koncentrationssvårigheter

Att du glömmer smådetaljer och tappar ord är ett av de tydligaste tidiga tecknen på att du är på väg att bli utbränd.

6. Fysiska tecken

Bröstsmärtor, hjärtklappning, andnöd, magsmärtor, yrsel, svimmningar och huvudvärk. Alla dessa är varningssignaler som kroppen kan ge ifrån sig.

7. Försämrat immunförsvar

På grund av att din kropp och immunförsvar är utarmade är du mer känslig för infektioner, förkylning, influensa och andra sjukdomar som kan orsakas av ett svagt immunförsvar.

8. Brist på aptit

I ett tidigt skede känner du dig mindre hungrig och hoppar över måltider, för att senare förlora aptiten helt och hållet och gå ner kraftigt i vikt.

9. Depression

I början en lätt nedstämdhet och svag känsla av hopplöshet. I ett senare stadie skuldkänslor och en känsla av att du är värdelös. I en svår depression infinner sig känslan av att vara instängd och att omvärlden skulle klara sig bättre utan dig. Om din depression skulle nå den nivån, sök professionell hjälp omedelbar. Du kan alltid ringa vårdguiden på telefonnummer 1177 för att få hjälp.

10. Ilska

Börjar som irritation men kan senare accelerera till vredesutbrott och allvarliga gräl hemma eller på arbetsplatsen.

11. Låg produktivitet

Trots långa arbetstimmar är du inte lika produktiv som tidigare. Resultatet är ofta undermåligt utfört arbete och en allt längre lista över saker som måste göras.

Vad kan du göra om du börjar känna dig utbränd?

Om du upplever ett eller flera av dessa problemen kan det vara en god idé att försöka minska stressen i ditt liv innan det är försent. En svår utbrändhet är allvarlig och kan ta väldigt lång tid att komma tillbaka från om inte förändringar sker i tid.

Vid allvarliga symtom är det bästa att prata med antingen en läkare eller psykolog. Är utbrändheten fortfarande i ett tidigt skede kan tipsen nedan vara bra att följa.

Koppla av ordentligt

Meditera, lyssna på musik, läs en bok, ta en promenad eller hälsa på släkt och vänner. Tänk efter noga på vad du gillar att göra för att koppla av och reservera tid för att göra det.

Ha en liv utanför jobbet

Hitta någonting utanför jobbet som du är passionerad över. Någonting utmanande, engagerande och som du verkligen gillar att göra. Det kan vara en hobby, träning eller volontärarbete.

Koppla ur

Att vara ständigt nåbar kan göra att stressen från jobbet kan påverka din fritid. Sätt gränser genom att stänga av mobiltelefonen vid middagen och bara kontrollera e-posten vid särskilda tillfällen.



Källor:

https://www.psychologytoday.com/blog/high-octane-women/201311/the-tell-tale-signs-burnout-do-you-have-them
https://www.forbes.com/sites/learnvest/2013/04/01/10-signs-youre-burning-out-and-what-to-do-about-it/


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration