Tung satsning i Brunna

När den tyska jätten Zalando etablerar sig i Norden gör man det hos NREP Logicenters i Brunna. Med en tung hyresgäst i ryggen fortsätter bolaget nu sin satsning i området.
– Vi har tankar om att bygga ännu mer, säger Matthias Kettelhoit, kommersiellt ansvarig på NREP Logicenters.

Skriven av Axel Ohlsson 2017-08-16 | Utveckling

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Eva Sterner-Bjurström och Matthias Kettelhoit.
Bild: Axel Ohlsson


Strax före sommaren meddelade den tyska e-handelsjätten Zalando att man tar klivet norr ut och etablerar sig i Sverige. Etableringen innebär ett 35 000 kvadratmeter stort lager i Stockholm som ska fungera som ett nav på den nordiska marknaden.

Fjäder i hatten


Resan gör man tillsammans med NREP Logicenters som kommer att bygga den nya lagerfastigheten i Brunna strax norr om Stockholm. För att ge möjlighet åt Zalando att starta sin verksamhet i Sverige direkt köpte NREP även en fastighet av NCC som Zalando började använda redan efter sommaren.

– Det är lite av en fjäder i hatten att få vara bolaget som är med dem och utvecklar, säger Eva Sterner-Bjurström, asset manager.

– Detta blir en marknadssatsning för dem för att komma närmare sina kunder. Därigenom sparar de en dag i leveranstid, de når 80 procent av Nordens befolkning inom en dag från Stockholm. De utgår från att betala hela den här satsningen med ökade intäkter, säger Matthias Kettelhoit.

Anläggningen man uppför blir en modern anläggning i Green Building-standard. Med takhöjd om 11,7 meter, något som gör stor skillnad i kubik gentemot äldre anläggningar.

– Tidigare byggde man runt tio meter – nu får man in drygt två meter till, det blir ganska stor mängd kubik om man tänker att man bygger 35 000 kvadratmeter, säger Eva Sterner-Bjurström.

Men med det prestigefyllda uppdraget kommer även utmaningar som gör att man måste tänka nog på hur man utformar sina lokaler.

Specialdesignad logistikbyggnad


– Zalando har enorma planer på att växa och då gäller det att försöka möta det. Det ser vi i dag med många e-handlare att deras problem när de ska gå in i en anläggning är att de är oroliga för vad som händer om ett par år, att anläggningen då kommer att vara för liten. Det är man inte riktigt van vid, säger Matthias Kettelhoit och fortsätter:

– Vi måste tänka på vad vi bygger. Fungerar det som Zalando har tänkt sig så kommer det här att bli för litet för dem, men huset kommer att stå kvar. Så vi gör en specialdesignad logistikbyggnad som passar många olika aktörer.

Eva Sterner-Bjurström:

– Bygger vi vår standardbyggnad på mark som är bra så lägger vi på ett golv utan skarvar vilket innebär komfort för de som jobbar, dessutom tål golvet i princip vad som helst. Vilket ger flexibilitet på vad man kan lagra. Det gör att man kan skifta hyresgäst.

– Dessutom bygger vi snabbt och har väldigt hög kvalitet i allt vi gör. Vi arbetar alltid med utemiljöer och att få in glasade ytor så att man får in dagsljus i lagret.
Artikelbild

NREP satsar på moderna anläggningar i strategiska lägen.
Bild: NREP


Behöver stora markytor


Just den utmaningen är en stor anledning till att NREP väljer att satsa i Brunna.

– Mark är ett stort problem och en begränsande faktor. Att det inte finns planlagd mark på så många ställen. När man söker stora tomter så är det framför allt i Brunna det finns, säger Eva Sterner-Bjurström.

– Det är i utkanten man landar om man ska ha bra mark och stora ytor till konkurrenskraftigt pris i Stockholm. Och vi bygger alltid stort: 10 000 kvadratmeter är vår nedre gräns när vi bygger, helst vill vi ha upp mot 20 000 till 40 000 kvadratmeter. Då behöver man en tomt som är det dubbla. Sådana markytor finns i Brunna, säger Matthias Kettelhoit.

Den satsning man gör ligger även i linje med NREP Logicenters strategi för sina anläggningar i hela Norden.

– Vi tittar alltid på optimala lägen, logistiska noder som vi är beredda att investera i och satsa i. Och vi vill alltid ha det vi kallar för prime facilities, det vill säga moderna anläggningar. I vårt bestånd är få objekt äldre än tio år, säger Matthias Kettelhoit och fortsätter:

– När vi går in på en plats vill vi gärna skapa kluster med flera anläggningar där vi är. Nu har vi köpt av NCC och bygger åt Zalando och vi har tankar på att bygga ännu mer.

– Brunna är ett optimalt läge med närheten till Stockholm. Det är moderna anläggningar. Vi har en kund vi hittat en intressant modell för och vi har fler på gång in. Vi tror på att kunderna kommer att vara där länge. Alla våra huvudstrategier bockas av.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration