"Vi ville ha ett modernt kontor"

Sedan ett år tillbaka hyr Bonnier sitt huvudkontor i Stockholm av den interna fastighetsägaren Bonnier Fastigheter. Här berättar vd-assistent Kristina Wiklundh om flytten till det nya kontoret.

Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2017-05-16 | Flytt

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Man har valt ett aktivitetsbaserat arbetssätt för att främja samarbete över avdelningarna.
Bild: Jason Strong


Tidigare hyrde Bonnier av en extern fastighets­ägare, men när deras hyresavtal löpte ut 2015 såg de ett bra tillfälle att i stället hyra av sin egen, interna fastighetsägare.

– När vårt avtal löpte ut hade Bonnier Fastigheter precis köpt en fastighet i anslutning till Bonnierhuset på Torsgatan där Säpo tidigare satt. Det kändes som ett jättebra läge för vårt huvudkontor, säger Kristina Wiklundh.

Viktigt med flexibilitet


Flyttprocessen inleddes 2015 men tog enligt Kristina Wiklundh lite tid på grund av att de ville bygga till en våning på huset, vilket förlängde bygglovsprocessen.

– Det höll på i över ett år, men under tiden passade vi på att tillsammans med Spectrum arkitekter rita om kontoret och lägga om rummen efter behov, säger hon.

Hon var själv ansvarig för flytten tillsammans med Bonniers dåvarande vd och bolagets ekonomidirektör. De hade också hjälp av en projektledare på Bonnier Service, och i april förra året kom de på plats i det 1 400 kvadratmeter stora nya kontoret. För Bonnier var det viktigt att kontoret speglar koncernens många olika verksamheter och inredningen är inspirerad av både böcker, tv-studios, tidningar och företagets många varumärken.
Artikelbild

Kristina Wiklundh.
Bild: Bonnier


– Det är viktigt att de andra verksamheterna i koncernen känner sig representerade här, förklarar Kristina Wiklundh.

Samtidigt har de, ur en hållbarhetssynpunkt, valt att återanvända delar av sin inredning och möblemang från det gamla kontoret.

På Bonniers nya kontor finns även möjlighet till kursverksamhet och utbildningsdagar, och det går också att göra om en del till lounge. Just flexibilitet har haft stor betydelse i utformningen av kontoret.

– Vi har en sådan verksamhet att det är viktigt med ett levande huvudkontor. Vi har också många medarbetare och samarbetspartners som kommer hit, så därför har vi valt att ha en omfattande mötesdel.

Kontoret består av en extern del som framför allt är till för personer som kommer utifrån, och en intern del där man har sin egen kontorsverksamhet. Man har valt ett aktivitetsbaserat arbetssätt i kontorsdelen. På kontoret arbetar 65 personer, och det finns 44 skrivbordsplatser. Därtill finns många fler platser då det exempelvis finns projektbord, soffor och fåtöljer – totalt tror Kristina Wiklundh att de har kring 100 arbetsplatser.

– Vi valde ett aktivitetsbaserat kontor, i samband med flytten blev två kontor till ett och innan flytten studerade vi våra medarbetares beteende och insåg att man generellt sett inte satt så mycket vid sina egna platser, säger Kristina Wiklundh.

– De första månaderna var det lite svårt för med­arbetarna att ställa om till det nya, aktivitetsbaserade arbetssättet, men efter ungefär ett halvår var alla väldigt positiva, fortsätter hon.
Artikelbild


Bild: Jason Strong


Hon menar att det aktivitetsbaserade arbetssättet främjar samarbete över avdelningsgränserna och skapar synergier, samtidigt som det innebär en övergång till ett mer digitalt och papperslöst arbete.

– Vi har också möjlighet att vara fler eller färre på kontoret, vilket är en fördel för oss då vi ofta har projekt­anställda eller konsulter som kommer in.

Hur tänkte ni kring hyran?


– Viktigt för oss var att hyra av Bonnier Fastigheter och att hitta en lokal som låg centralt. Naturligtvis är ­hyrorna höga i centrala Stockholm, men andra aspekter vägde tyngre.

Varför är det viktigt för er att sitta centralt?


– Bland annat tycker vi att det är viktigt då vi tar emot många besökare utifrån, det ska vara lätt att ta sig hit, säger Kristina Wiklundh.

– Vi vill att alla ska känna sig välkomna när de kommer hit. Vi ville ha ett modernt, nytt och fint kontor, och det tycker jag att vi har fått, avslutar hon.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration