Regus nästa steg på vägen mot kontorsnätverket

På en kontorsmarknad där flexibilitet blir viktigare och viktigare vill Regus erbjuda sina hyresgäster ett nätverk av arbetsplatser i Stockholm. Nu öppnar man sitt nya kontorshotell vid Norra Bantorget.

Skriven av Axel Ohlsson 2017-01-23 | Utveckling

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Regus nya hub ligger bara minuter från såväl Stockholm C och Arlanda Express som buss och tunnelbana.
Bild: Regus


Patrik Ölvebäck, country manager för Regus i Sverige, pekar ut över Norra Bantorget som i vackert solsken breder ut sig utanför fönstren.

– Här kommer det vara en stor lounge för drop in-gäster. Det är en rätt trevlig utsikt att sitta och jobba i här, det gäller bara att hålla ögonen på skärmen så man inte sitter och drömmer sig bort, säger han och skrattar.

Regus nya lokaler ligger på fjärde och femte våningen. De båda planen kommer ha samma disposition där den väldiga lounge som Patrik Ölvebäck just passerat igenom kommer att ligga. Loungen kommer att ha plats för cirka 60 personer.
Artikelbild

Patrik Ölvebäck.
Bild: Axel Ohlsson


– Det blir vårt första center med en större lounge. Vi märker mer och mer att folk vill kunna droppa in och sätta sig och jobba på en ledig plats. För 179 kronor i månaden har man tillgång till alla våra lounger i Sverige.

– Det är som tre kaffe latte på Starbucks att kunna sitta här och jobba. Vår förhoppning är att personer som har den typen av platser hos oss kommer att växa och så småningom behöva ett rum. Går det bra för dem så växer de förmodligen ur vårt koncept också.

Glasade partier för ljusinsläpp


Förutom lounge kommer kontorsrum med ytterligare 190 arbetsplatser att skapas på de 18 000 kvadratmeterna.

– Fortfarande vill folk i mångt och mycket ha sitt eget rum och kunna sätta sig och jobba. Den här typen av loungeyta är häftig och trevlig att sitta och arbeta i, men det är många som frågar: "Vilket rum kan jag sätta mig i när jag ska jobba sen?".

– Precis som vanligt så arbetar vi mycket med glasade partier för att få in ljusinsläpp.

Utöver själva arbetsytorna och de mötes- och konferensrum hyresgästerna har till gång till kommer ett gediget serviceutbud att tillhandahållas.

– Alla våra center är bemannade, där man får den hjälp man behöver med praktiska bestyr som att skriva ut eller skicka i väg saker. Vi hjälper till med allt man kan tänkas behöva i anslutning till det här. Behöver man kontorsmaterial så kan man beställa det genom oss, samma sak med exempelvis catering till möten, kaffe och annan dricka.

– Gästerna som sitter hos oss brukar avgöra vad man behöver ha hjälp med. Vi kan hjälpa till med kemtvätt och om man behöver en parkeringsplats – allt man kan tänka sig egentligen.

– Dessutom jobbar vi mycket med event på respektive center och får kunderna att nätverka med varandra. Kan vi hjälpa till så att våra kunder kan nyttja varandra så är det toppen – det tjänar alla på.
Artikelbild


Bild: Regus


Kan byta till annan ort


Från att tidigare ha setts som ett mossigt koncept har kontorshotellen – i takt med digitaliseringens frammarsch – mött en ny vår.

– Det var nästan utdömt att sitta på kontorshotell för tio år sedan. Men på den tiden var det ofta en lokal som en fastighetsägare hade över i ett dåligt läge. Nu är det mer att det blir ett bra sätt för företag att få tillgång till väldigt bra lägen till en rimlig penning utan att teckna upp sig för många år. Här går det att ta ett rum månad för månad. Har man behovet så säger man upp det, säger Patrik Ölvebäck.

– Hyr du ett kontor här i Stockholm men bestämmer att du ska flytta din verksamhet till Göteborg och har betalat för tolv månader här så byter du ut det och får tolv månader i Göteborg i stället. Eller om man flyttar till New York eller London. Det fungerar internationellt också. För 499 kronor i månaden så är det globalt med alla 107 länder vi finns i, det senaste landet vi öppnade upp i var Bahamas.

Vad är det för typ av bolag som sitter här?


– Trenden förut var att det var små företag med en, två eller tre anställda. Men i takt med att branschen har utvecklats så blir det fler och fler stora internationella företag som också väljer den här typen av lösning.

Bakom ökningen av större internationella bolag ligger flexibiliteten. Att kunna anpassa sina lokaler efter behov. Patrik Ölvebäck exemplifierar:

– Ett stort internationellt bolag sitter hos oss på Mäster Samuelsgatan. De kom dit med tio personer för ett par år sedan – nu är de över 50 och håller på att växa ur vårt koncept nu. Skulle de ha tagit en lokal för tio personer för tre år sedan så hade den varit ganska mycket för liten i dag och då hade man fått leta ny lokal under tiden.

– Så det blir fler och fler stora, internationella företag som antingen är etablerade eller vill etablera sig här. Det är ett bra sätt att komma in i på kontorsmarknaden och få en plats.

– Det är flexibiliteten man är ute efter. Att kunna anpassa storleken efter behov. Att lägga till ett kontor till eller en arbetsplats till om man behöver.

Många utspridda center


Den flexibiliteten tillhandahåller Regus inte bara inom varje kontor utan också genom ett nätverk av kontor.

– Vårt närmaste center ligger på Mäster Samuelsgatan och det är helt fullt. Det finns inga fler ytor där som vi kan ta. Det handlar om vår vision att vi inte nödvändigtvis vill ha de största centren utan snarare väldigt många center som är utspridda. Just för att kunna erbjuda det här nätverket. Det blir säkerligen en del kunder man ser här som man även kommer se nere på Stureplan eller Östermalm när de går in i loungerna där mellan två möten.

Gemensamt för alla bolagets lokaler är ett attraktivt läge. Det nyöppnade på Norra Bantorget ligger bara ett stenkast från Stockholms centralstation och Arlanda Express.

– Det som är viktigt är läget. Antingen ska det vara fantastiskt enkelt att nå med bil eller så ska det ligga i nära anslutning till allmänna kommunikationer så att det blir lättillgängligt. Det är som med butiker. Man kan ligga på ett läge som är helt fel, men 200–300 meter bort så är det helt rätt. Det gäller att hitta de bästa lägena.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration