Sociala medier på arbetstid

Sociala medier blir en allt mer självklar del av våra liv. Trots att du hörde dig själv säga “jag vill inte finnas på Facebook” för några år sedan har du kanske insett fördelen med plattformen i dag. Sociala medier har gått från att vara ett ungdomligt tidsfördriv till att bli en viktig kommunikationslänk i vardagen och källa till nyheter. Men hur är det egentligen, är det okej att använda sociala medier på arbetstid?

Skriven av Johanna Eineryd 2016-11-23 | Arbetsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Hur ser det ut idag?


I dag har 35 procent av svenskarna fortfarande inte arbetsgivarens tillåtelse att surfa på jobbet och många saknar tydliga direktiv för den digitala närvaron på arbetstid. Undersökningar visar att företag i östra mellansverige och Stockholm accepterar sociala medier på arbetstid i större utsträckning än i andra delar av landet.

Undersökningar visar också att medarbetare inom den privata sektorn samt inom högre befattningar tillåts att surfa på sociala medier i större utsträckning än mellanchefer och medarbetare. Bland de tillfrågade som sitter i ledningsgrupper svarar över 60 procent att de får surfa på sociala medier, bland mellancheferna är motsvarande siffra knappt 40 procent.

Sociala medier är här för att stanna


För bara några år sedan var de flest arbetsgivare negativt inställda till att anställda ägnade sig åt sociala medier på arbetstid. Strikta regler ledde till att det smusslades med det. Ibland installerades program som blockade vissa hemsidor så att de anställda inte kunde surfa runt hur de ville under arbetstid. Robin Teigland, som under femton år har forskat om sociala medier, menar att det under de senaste året har skett en vändning. Idag är det vanligt att det förs en dialog mellan arbetsgivare och anställda kring hur sociala medier ska användas på arbetsplatsen.

Robin Teigland menar att företagen har börjat använda sig av de nya kanalerna för att skapa en tvåvägskommunikation mellan kund och företag. Gränsen mellan företag och kund suddas ut och alla möts på en gemensam plattform, som exempelvis Facebook eller LinkedIn.

En vanesak


Brit Sakston menar att oron kring sociala medier som en del av arbetslivet inte är plattformens fel, utan vår syn på plattformen.
– Det här är samma diskussion som vi hade när mobilen kom, och alla var oroliga att anställda bara skulle ringa privata samtal. Men om jag nu skulle använda 90 procent av min arbetstid till att chatta på Facebook betyder det inte att det är fel att tillåta sociala medier på jobbet - det betyder att det är fel på mitt sätt att tolka mina arbetsuppgifter.

Att utesluta arbetsplatser helt från sociala medier kan riskera att minska kundnärheten. Dessutom kan företagets närvaro i sociala medier ha en positiv inverkan för varumärket. Undersökningar visar också att det är främst vårdpersonal inom offentlig sektor som ges minst möjlighet till att använda sociala medier under arbetstid. I en artikel på hemsidan Internetworld anses det väldigt otidsenlig att hindra någons dialog med omvärlden.

När anställda tillåts ta korta pauser för att till exempel uppdatera sig på sociala medier eller prata med en kollega visar undersökningar på att de kan fokusera bättre på sina arbetsuppgifter. Genom att sätta upp tydliga direktiv för hur sociala medier på arbetsplatsen ska brukas slipper anställda känna sig oroliga eller ängsliga över detta. Huruvida man ska vara vän med chefen på Facebook eller ej, det är upp till var och en att avgöra.

Källor:
http://internetworld.idg.se/2.22568/1.524033/1-av-3-far-inte-anvanda-sociala-medier-pa-jobbet/sida/2/riktlinjer-for-anstallda

http://www.monster.se/karriarradgivning/artikel/Tre-sociala-medier-missar-som-rekryterare-lagger-marke-till

http://www.prevent.se/arbetsliv/artikel/tema---ny/sociala-medier-pa-jobbet/nu-har-jag-addat-chefen/

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/sociala-medier-p%C3%A5-jobbet-%C3%A4r-positivt-1.887692


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration