Vasakronan utvecklar i centrala Göteborg

Vasakronan vill bidra till att skapa platser i Göteborgs inner­stad dit människor inte bara vill åka, utan också ­stanna kvar. Nyligen har man bland annat lanserat nya ­koncept både för butik och kontor, och det kommande året färdigställs ombyggda Kompassen.

Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2016-01-01 | Utveckling

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild


Bild: Vasakronan


Arbetet med Kompassen har pågått sedan 2013, och Vasakronans förhoppning är att sista butiken ska öppna i slutet av augusti 2016.

– Det har varit en väldigt stor entreprenad, vi har byggt om i princip allt för att göra platsen mer tillgänglig för kunden, säger Daniel Jighede, uthyrningschef på Vasakronan Göte­borg.

Under våren kommer flera nya hyresgäster att flytta in, bland annat klädbutikerna Superdry och Best of Brands samt restaurangen Taco Bar som öppnar för ­första gången i Göteborg.

– Med utvecklingen av Kompassen har vi försökt tänka på dess målgrupp, en yngre, modemedveten city­kund. De ska kunna komma dit och hitta allt de vill ha, med butiker och restauranger som är bra komplement till varandra, säger Daniel Jighede.

När det gäller nuvarande hyresgäster har JC, Levi’s, Carlings och Solo uppgraderat sina butiker och Condeco har byggts om och blivit en restaurang i två plan.

"Kul projekt"


– Det har varit ett väldigt kul projekt eftersom man har att göra med ett av Göteborgs absolut största flöden av människor. Vi längtar efter att allt är öppet och hoppas att kunderna kommer att gilla det lika mycket som vi gör, säger Daniel Jighede.

I november invigde Vasakronan sina två första Smart & Klart-kontor i Göteborg. Smart & Klart är ett koncept där hyresgästen kommer till ett i stort sett helt färdig­inrett kontor.

– Tanken är att det ska vara bekymmersfritt så att företagen snabbt kan komma igång med sitt arbete och inte behöver binda sig till några långa avtal, säger Daniel Jighede.

Generellt rör det sig om ­löpande sexmånadersavtal. Ett av de nya kontoren ligger i Thulehuset vid Brunnsparken och omfattar 214 kvadratmeter. Det andra ligger i Centrumhuset vid Kungsportsplatsen och är ungefär hälften så stort.

– Det är ett koncept som vi tror på i framtiden, så nu testar vi det på marknaden i Göteborg. Vi märker att det finns en stor nyfikenhet, säger Daniel Jighede.

Pop-up-lokal


Vasakronan har även tagit Smart & Klart-konceptet till butikssidan, och har precis öppnat en permanent pop-up-lokal på Köpmansgatan i Nordstan.

– Också här ska allt finnas på plats, det är bara ­varorna som ska till. Vi kan till och med tillhandahålla personal om det skulle behövas. Det är väldigt roligt för Nordstan med ett helt nytt koncept och företag som inte har möjlighet att etablera sig permanent får chans att testa sin verksamhet på Göteborgsmarknaden, säger Daniel Jighede.

Tanken är att det ska vara rotation i lokalen, maxlängden på etableringar kommer att ligga kring sex till åtta veckor. Någon lägstagräns finns enligt Daniel Jighede egentligen inte.

– Över jul har lokalen varit uthyrd till den franska barnklädeskedjan Pompdelux. Vi märker att intresset för denna typ av lokaler ökar och tror att det kommer rulla på bra med uthyrningar i framtiden, säger han.

Vasakronan arbetar just nu också med Vallgatan, där man har utvecklat platsen och bland annat öppnat flera nya butiker. Ett exempel är öppningen av Vallgatan 12, en livsstilsbutik som ägs av Yannick Tregaro, Gunnar Eistam och Ulf Pyk. Målgruppen här är lite äldre än målgruppen för Kompassen och beskrivs som kreativa och medvetna om sin stil samt som personer som värdesätter kvalitet och miljötänk.

Stort intresse


– De har valt en målgrupp och sedan sett till att fylla butiken med allt som just den målgruppen kan tänkas vilja ha. Det finns allt från kläder och accessoarer till blommor och inredning samt restaurang och deli. Intresset för butiken är redan jättestort, säger Daniel Jighede.

En annan nyöppning på Vallgatan är Miksajo, som är en butik med accessoarer för män.

– Gatan har helt enkelt blivit oerhört spännande, det är en delmarknad som länge har varit under tillväxt men som nu äntligen har blommat ut och hittat rätt, säger Daniel Jighede.

Han betonar även hur Vasakronan tycker att det är viktigt att förhöja upplevelsen för kunderna även när de är utanför restauranger och butiker. Därför har de bland annat testat en vertikal odling i form av en växtvägg på Kyrkogatan. De har också varit initiativtagare till projektet Art Made This som genomfördes tillsammans med Ali Davoodi, där unga, kvinnliga konstnärer fick smycka olika garageportar i centrum.

– Sådana saker skulle vi gärna vilja göra mer, vårt mål är att innerstaden ska vara en skön plats att vara på där det finns en tanke bakom utbudet, säger Daniel Jighede.

Han menar att det handlar om att skapa platser dit man inte bara åker för att handla, utan där man gärna stannar en stund extra.

– Därför är exempelvis utsmyckningar, kulturella inslag och just att ta till vara på de öppna platserna ­väldigt viktigt, säger han.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration