"De står för någonting eget här"

Sedan 2003 har Arkipelagen företagscenter gått från 28 till 325 rum, och med utvecklingen i Högsbo och Sisjön räknar man med att fortsätta växa. – Jag tror att det är få områden i Sverige som har utvecklats på det sätt som Högsbo/Sisjön har gjort under den senaste tioårs­perioden, säger Daniel Carlsson, vd för Arkipelagen.

Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2016-12-25 | Utveckling

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Tina Trenne och Daniel Carlsson på Arkipelagen.
Bild: Maria Olsson Äärlaht


Lokalnytt träffar Daniel Carlsson tillsammans med Arkipelagens operativa chef Tina Trenne i företagscentrets färgstarka entré. De berättar att de delar på arbetet med centret – Daniel Carlsson arbetar med utveckling medan Tina Trenne ansvarar för den dagliga driften. Målet är dock gemensamt.

– Vårt främsta mål är att stötta kundens prestation. Därför ser vi det inte som att vi hyr ut kontorsrum, det är det minst väsentliga. Vi hyr istället ut en tjänst och en känsla, säger Daniel Carlsson.

Unika ämnen


För att utbilda och inspirera sina hyresgäster lägger Arkipelagen stor vikt på kompetensutveckling. Bland annat genomförs åtta frukostseminarium varje år. ­Varje föreläsning har ett unikt ämne och bland annat berör man ledarskap, marknadsföring, digitalisering och makroekonomi. De har även, tillsammans med bland annat Högsbo/Sisjö-företagarförening, startat den så kallade Kompetensakademin, ett initiativ som inleddes i början av året och som består av ett antal halvdagskonferenser. För att bygga upp föreläsningarna, som ska vara så interaktiva som möjligt, använder man sig av aktörer som är aktiva i Högsbo eller Sisjön.

– Det finns hur mycket kompetens som helst här i området, så vi väljer ett ämne och går ut i vårt nätverk för att hitta bra case kring just det ämnet. Utifrån det har vi sedan gjort ett konferensprogram, säger Daniel Carlsson.

Hittills har man genomfört tre stycken konferenser – med goda resultat.

– Det har gått grymt bra, det är givande att lyssna på personer som kan visa på konkreta exempel. Målet är att alla ska få med sig verktyg som de kan använda i sin dagliga verksamhet, säger Daniel Carlsson.

Syftet med Kompetensakademin är också att den ska vara nätverksbyggande. Att sociala aktiviteter är viktigt är Daniel Carlsson och Tina Trenne överens om.

– Vi har många sociala aktiviteter här på Arkipelagen där hyresgästerna får lära känna varandra. Det leder till ökad kunskap och ett stärkt förtroende för varandra, säger Tina Trenne.

Slumpmässiga affärer


De menar att förtroende är betydelsefullt för möjlig­heten till nya affärer.

– Varje dag har vi exempelvis frukost där våra hyresgäster får delta och kan lära känna varandra och varandras verksamheter, vilket gör att slumpmässiga affärer kan genereras, säger Tina Trenne.

På Arkipelagen finns i dagsläget 325 rum och totalt cirka 500 hyresgäster. Ungefär hälften av dem är här varje dag. Nyligen har man tagit beslut om att bygga ut med 22 rum.

– Vi har ett ständigt högt tryck, och såklart vill vi utöka för att möta efterfrågan, säger Tina Trenne.

Totalt är de åtta personer som jobbar heltid på Arki­pelagen och aktörerna som sitter här är verksamma inom många olika genrer. Främst är det marknadsavdelningar som har valt att slå sig ner i centret.

Har det skett någon förändring bland hyres­gästerna under åren?


– Nu för tiden är det fler filialkontor, när vi började 2003 var det mycket egenföretagare, säger Daniel Carlsson.

Att attraktionen till Arkipelagen – och till området i stort – ökar, tror han bland annat beror på läget.

– Det är lätt att ta sig hit och att ta sig härifrån. Det är också mycket som händer här i området, vilket ­bidrar till dess positiva känsla, säger han.

Han vittnar om en enorm utveckling under de 13 år som man har funnits här.

– Det har blivit som natt och dag med alla nya verksamheter som har etablerat sig och alla ombyggnationer som har skett. Nu är Bauhaus på plats, Biltema kommer snart och dessutom byggs motet om, säger han.

De nya etableringarna innebär även fler anställda i området, bara Bauhaus har 150. Det skapar i sig ett tryck på exempelvis restauranger och annan service.

– Jag tror att det är få områden i Sverige som har utvecklats på det sätt som Högsbo/Sisjön har gjort under den senaste tioårsperioden. De står för någonting eget här och det ligger så extremt bra i förhållande till staden, säger Daniel Carlsson.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration