"Stadskärnan ska vara stadens vardagsrum"

En mer hopbyggd stad där det ska vara enkelt att röra sig mellan stadsdelarna. Det är en av många pusselbitar för att Helsingborg ska fortsätta växa. – Helsingborgs läge är unikt, säger Alexandra Werder Hallonkvist.

Skriven av Anthon Näsström 2016-12-10 | Näringsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Handelsstråket på Kullagatan ställs inför utmaningar, i och med en ständigt växande e-handel.
Bild: Anthon Näsström


I drygt ett och ett halvt år har hon jobbat som affärs­utvecklare i Helsingborgs stad inom satsningen Business Helsingborg med fokus på att proaktivt attrahera fler företag och investeringar till Helsingborg. För henne handlar mycket av arbetet om att sätta Helsingborg i ett större sammanhang och ta fram fakta om möjligheter i Helsingborg för de investerare som är intresserade av att etablera sig i regionen.

– Vi har en unik plats på kartan med fyra flygplatser inom en timma, Sveriges andra största containerhamn och tillgång till norra Europas kunskapsintensivaste region. 30 minuter härifrån byggs dessutom två av ­Sveriges och världens största forskningsanläggningar.

Digital handel utvecklas


En sektor som utvecklas starkt i Helsingborgs­regionen de senaste åren är digital handel. Den har alla förutsättningar för företag att växa och utvecklas här.
Artikelbild

Alexandra Werder Hallonkvist och Michael Fransson.
Bild: Anthon Näsström


– Helsingborg är exempelvis den stad som har flest e-handlare per invånare, tillgång till Sveriges första och enda digitala accelerator och e-handelsinkubator. Det finns starka tjänste- och produktföretag och dessutom finns forskning på Campus Helsingborg och Sveriges enda mobila handelsutbildning här, säger Alexandra Werder Hallonkvist.

Blommar ut längs hamnen


H+ är Helsingborgs största stadsutvecklingsprojekt, ett projekt där de första spadtagen har tagits. Bland ­an­nat kommer en stor hotell- och kongressanläggning, kompletterat med flera bostäder, att blomma ut längs hamnen.

Michael Fransson, näringslivsdirektör i staden sedan fyra år tillbaka, säger att man likt många andra svenska städer ställs inför ständiga utmaningar.

– Staden är en av Sveriges och Köpenhamnsregionens snabbast växande städer. Förra året var det totalt sett 2 500 nya helsingborgare som flyttade in. Det är mycket som pekar på att utvecklingen fortsätter i den riktningen, man räknar med ett nytt Ängelholm eller 40 000 nya invånare, säger han och fortsätter:

– Vi har utmaningar precis som alla andra. Vårt ­fokus ligger mycket på att stadskärnan ska vara så attraktiv som möjligt, att man vill vara här och komma tillbaka. Vi måste kunna erbjuda någon annat, något mer. Stadskärnan ska vara stadens vardagsrum.

Helsingborg har ett avlångt city, och ambitionen är att sammanbinda staden än mer. Stadsutvecklingsprojektet H+ har bidragit till en stark utveckling, framförallt i Helsingborgs södra delar.

– Det ska vara enkelt och gå snabbt att ta sig mellan centralstationen och de södra delarna där även Campus Helsingborg och det nya affärsdistriktet Helsingborg Waterfront Business District finns i direkt anslutning. Exempelvis står centralstationens nya uppgång i söderläge klar. Utöver det har ett nytt studentcentrum med 400 nya bostäder nyligen byggts, ett nytt designhotell öppnade förra hösten och en betydande om- och utbyggnad av Söderpunkten som står klart för öppning nästa höst, berättar Alexandra Werder Hallonkvist.

2019 ska även Helsingborgsexpressen stå färdig. Det kommer att vara ett modernt busskoncept som smidigt ska ta resenärer mellan stadsdelarna Norr och Söder.

Vad är unikt med Helsingborg?


– Livskvaliteten. Vi är en lagom stor stad vid vattnet och nära till kontinenten. Det är lätt att ta sig till och från Helsingborg, vilket är en av de bidragande faktorerna till den positiva utvecklingen av event- och turismnäringen. Dessutom har vi stadskärnan som har olika delar. Kullagatan är ett starkt köpstråk och på Bruksgatan har vi flera restauranger. Vi måste bygga på de styrkor som finns i stan, säger Michael Fransson.

Vad innebär växandet av e-handel för centrum?


– Det är så klart en utmaning för oss, likt många ­andra. Vi har beteendeförändringar där vi måste kunna erbjuda något extra. Men vi har ett gäng väldigt professionella fastighetsägare i den här staden som tar ut­maningarna på allvar, vilket är avgörande för att veta vad som är hållbart i längden.

Från kommunens håll ser man inte heller Malmö som en konkurrent, utan snarare som ett komplement.

– Vi ser ju summan i de olika delarna i regionen. För oss har det aldrig handlat om att positionera oss mot Malmö utan i stället visa att vi är en viktig del. Det­samma gäller med närheten till Danmark, där visar vi på stor nytta med vårt läge.

Alexandra Werder Hallonkvist fyller i:

– Under rusningstid är sträckan Helsingborg-Malmö den sträckan med tätast tågavgångar i hela Europa. Det säger en hel del om Helsingborg och vår funktionella region.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration