Atrium Ljungberg nya på Göteborgsmarknaden

Atrium Ljungberg har sedan 2006 funnits i flera av Sveriges storstäder, men i Göteborg etablerade de sig inte förrän förra året. Här berättar Davis Bergström, marknadsområdeschef, om planerna för deras fastigheter på västkusten.

Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2016-11-27 | Utveckling

Dela på linkedIn

Artikelbild

Atrium Ljungberg köpte sina första fastigheter i Göteborg på Lindholmen.
Bild: Atrium Ljungberg


Det var den första oktober 2015 som Atrium Ljungberg gjorde entré på Göteborgsmarknaden genom att köpa två fastigheter på Lindholmen av Älvstranden Utveckling och förlägga ett lokalkontor på plats.

Bolaget hade länge letat förvärvsmöjligheter i Göte­borg som passade deras affärsstrategi. Fastig­heterna på Lindholmen hade det man letade efter och stadens utvecklingsplaner för området stämde väl överens med Atrium Ljungbergs sätt att utveckla stadsmiljöer.

– Vi är långsiktiga fastighetsägare som utvecklar för att själva förvalta och vi vill bidra till ett områdes utveckling. Det såg vi en chans att göra här på Lindholmen, säger Davis Bergström.
Artikelbild

Davis Bergström.
Bild: Maria Olsson Äärlaht



Flera förändringar


Innehavet på Lindholmen omfattar två fastigheter bestående av tre byggnader; M2, Citadellet och Tornet. Sedan övertagandet har Atrium Ljungberg både arbetat med befintliga hyresgäster och tagit in nya aktörer. Totalt har de sedan sitt tillträde av fastigheterna hyrt ut cirka 7 000 kvadratmeter kontorsyta.

– När man kommer in som ny fastighetsägare har man möjlighet att se med nya ögon, så vi har genomfört flera förändringar och anpassningar för hyres­gäster som har haft behov av det. Bland annat har vi skapat mer yta genom att sätta in entresolplan.

Hyresgästerna som finns i Atrium Ljungbergs fastigheter på Lindholmen är till stor del knutna till Lindholmen Science Park. Bland annat finns ett flertal underleverantörer till fordon- och transportindustrin som Denso och Alpine och nya hyresgästen Cevt. Älvstranden Utveckling AB flyttade in i januari med sitt huvudkontor. Dessutom har man ett parkeringshus med 400 platser.

– Vi har även fått nya etableringar som AKQA som är världens största marknadsföringsföretag på digitala plattformar. Här har man valt Göteborg för sin Norden-etablering vilket vi är stolta över, säger Davis Bergström.

På en av fastigheterna har Atrium Ljungberg nu valt att omvandla det ena huset för att ge plats för fler hyresgäster – samtidigt som de fortfarande tillgodoser befintlig hyresgästs behov.

– Där försöker vi arbeta mycket med gemensamhetsytor, vår vision är att få till en miljö som påminner om en hotellobby. Företag och organisationer har behov för samverkan vilket ger inspiration och synergier. Man vill gärna skapa förutsättningar för det genom att disponera om ytorna och skapa en rörligare och mer attraktiv miljö, säger Davis Bergström.

Långsiktigt helhetstänk


Atrium Ljungbergs vision är att skapa en stad där alla vill leva. Visionen innebär att bolaget alltid har ett långsiktigt helhetstänk i sitt utvecklingsarbete med målsättning att skapa attraktiva stadsmiljöer med blandade verksamheter.

– Vi har ett starkt fokus på de som är verksamma i husen, vi jobbar gärna tajt med våra hyresgäster så att de får möjlighet att utveckla sin affär, förklarar Davis Bergström.

Och intresset för nya etableringar på Lindholmen verkar inte svalna. Davis Bergström berättar att de får förfrågningar om lokaler nästan varje vecka – något som gör dem övertygade om Lindholmens utvecklingsmöjligheter. Han ser även fram emot att få fler kollegor, i dag består Göteborgskontoret av honom och en teknisk förvaltare.

– Men i och med att vi driver allt i egen regi både vad det gäller teknik, förvaltning och affärsutveckling kommer vi att anställa fler till Göteborgskontoret i takt med att vi växer här.

Just nu fokuserar Atrium Ljungberg på just Lindholmen, där man bland annat ser möjlighet att utveckla den samhällsservice som kommer att behövas i samband med alla de bostäder som planeras. Men man ser sig även om i andra områden.

– Vi äger, driver och utvecklar flera handelsplatser i Stockholm, Uppsala och Malmö, så självklart kikar vi på möjliga handelsområden att utveckla här i Göteborg, säger Davis Bergström.

Vilka fördelar ser ni med att finnas i Göteborg?


– Göteborg är en intressant marknad med stor potential. Mycket är på gång och vi vill vara delaktiga i att utveckla Lindholmen med en blandning av olika verksamheter som stödjer Lindholmens och Älvstrandens vision. Vi känner oss delaktiga i näringslivsutvecklingen i Göteborg och vill på vårt sätt bidra i den vidare utvecklingen. Förvärvet i Lindholmen är strategiskt viktigt för oss och nu har vi skapat en plattform för vidare expansion i Göteborg.


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration