Så befäster Göteborg rollen som logistikhuvudstad

Intresset för etablering av industri och logistik är stort, och när stora mängder ny mark nu kommer ut på marknaden kan Göte­borg ytterligare stärka sin position som logistikhuvudstad. – Nu finns det enorma möjligheter att komma igång och utveckla nya, moderna logistikfastigheter, vilket har varit en bristvara de senaste åren, säger Joachim Svedberg, projekt­ledare för transaktioner på Colliers.

Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2016-09-05 | Utveckling

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Ett av de områden som utvecklas just nu är Landvetter flygplats, där markarbetena pågår i ett nytt logistikområde.
Bild: Maria Olsson Äärlaht


Joachim Svedberg och kollegan Rozana Eriksson Yevno målar gemensamt upp en bild av en spännande period inom logistikutvecklingen i regionen. Många projekt har nyligen byggstartats eller ligger i pipen för att komma igång. Dessutom har det kommit ut stora mängder detaljplanelagd mark i Göte­borgsområdet under de senaste åren. Detta kommer både att innebära projekt som byggs på spekulation för att kunna erbjuda snabb inflyttning, samt vanliga build-to-suit. Att så mycket mark kommer ut på en gång kan få flera konsekvenser.

– En positiv effekt är naturligtvis att det skapar många nya arbetstillfällen, säger Rozana Eriksson ­Yevno, uthyrningsansvarig för Göteborg.

– Det kommer också att bli en ökad konkurrens, vilket i och för sig är bra, men det kommer att innebära att den gamla logistikstocken får en tuffare resa, lägger Joachim Svedberg till.
Artikelbild

Joachim Svedberg och Rozana Eriksson Yevno.
Bild: Nicklas Tollesson



Var sker utvecklingen framför allt just nu?


– Mycket fokus är ut mot hamnen och Torslanda, det har varit en stor brist på möjlighet att bygga i ­eller nära hamnen, men nu är arbetet igång både på Hisingens logistikcenter och snart även på Halvorsäng, säger Joachim Svedberg.

Eftersom möjligheterna till centrala etableringar inte har funnits tidigare har man fått leta efter lägen utanför staden och bland annat har Mölnlycke vuxit som logistikläge – något som Joachim Svedberg tror kommer fortsätta att ske. Även kring Landvetter flygplats och i det ständigt växande Viared i Borås ser han starka logistiklägen.

– Det finns såklart en viss konkurrens, men de olika platserna erbjuder både olika prislägen och olika logistiska möjligheter, säger Joachim Svedberg.

Spännande samarbete


Just satsningen som sker på Landvetter flygplats med Swedavia och Bockasjö lyfter de som ett intressant samarbete mellan näringslivet och fastighetsbranschen.

– Det är en spännande satsning att följa där en ­aktör som Swedavia som besitter mycket mark kan dra nytta av expertisen inom logistik på ett väldigt tydligt sätt. Den typen av samarbete borde vara möjligt på fler ställen i landet, säger ­Joachim Svedberg.

Just hamnen, flygplatsen, Borås och Mölnlycke tror de är områden som kommer att fortsätta vara intressanta.

– Det finns även fortfarande ett visst intresse för det äldre, klassiska industristråket i Backa och Bäckebol, men där krävs nog en uppgradering av lokalerna till en mer modern logistik för att inte mista hyresgäster till andra lägen, säger Joachim Svedberg.

E-handeln fortsätter växa


På Colliers identifierar de flera olika trender på logistikmarknaden. Den första är e-handeln, som fortsätter att växa som gren.

– I bland annat hamnen tänker man väldigt ­mycket utifrån e-handel och anpassar utvecklingen för att kunna ta emot stora godsvolymer och kunna genomföra snabb omlastning av gods, säger Rozana Eriksson Yevno.

De ser även ett ökat behov hos hyresgästerna av flexibilitet i kontraktslängden. Behovet av kortare kontraktslängder kan exempelvis komma sig ur att många industri­före­tag, som exempelvis Volvo, har korta kontrakt till sina underleverantörer.
"Vi har möjlighet att befästa vår ställning som logistikhuvudstad"
– Vanligtvis innebär logistikuthyrning kontrakt på upp till tio-tolv år, men det tror jag kommer att ändras. Det kommer att ställa större krav på fastighets­ägarna för att kunna möta den typen av efterfrågan, säger ­Joachim Svedberg.

Ett projekt av detta slag är Skanskas kubiklager i Orre­kulla, där man bygger nya lokaler i ett attraktivt läge och erbjuder kortare hyreskontrakt.

– Det är flexibla och moderna lagerytor som kan anpassas efter hyresgästens behov, säger Rozana Eriksson Yevno.

Dessutom upplever de att fler och fler blir intresserade av att verka inom lager- och logistiksegmentet, både klassiska industribolag, byggbolag, fastighetsbolag och investerare.

Trygg och stabil marknad


Även utländska aktörer har visat intresse för Sverige.

– Det rör sig om europeiska bolag som ser Norden som en trygg och stabil marknad, eller som kanske har en kund som har verksamhet här, säger Joachim Svedberg.

Generellt är de på Colliers positiva till framtiden.

– Med tanke på all ny mark som kommer ut har vi möjlighet att befästa vår ställning som logistikhuvudstad i landet. Det, tillsammans med de infrastruktursatsningar som sker just nu, gör att vår ställning är ohotad, avslutar Joachim Svedberg.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration