Lek - vägen till framgång

Nyckeln till en kreativ arbetsplats är en lekande chef.

Skriven av Nicklas Tollesson 2012-05-01 | Arbetsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Lekfull. Kreativitetsforskaren Samuel West betonar nyttan av att leka på jobbet. "Min forsk­ ning går ut på att hitta vägar till ökad kreativitet, och det är helt klart att miljöer som tillåter, eller främjar, lekfullhet på jobbet, är mer kreativa, innovativa och framgångsrika," säger han.
Bild: Anders Andersson


Kreativitetsforskaren Samuel West definierar lek som allt som är "roligt, engagerande och till synes meningslöst". Något man kanske inte direkt förknippar med sitt arbete. Men ta det ett steg längre; den mänskliga hjärnan utvecklas mest när man är barn, och det är ju barn som framför allt sysslar med sådant som är "roligt, engagerade och till synes meningslöst". Att barn lär sig mer genom att leka än genom att vuxna berättar för dem hur saker och ting ligger till är vetenskapligt fastslaget.

Och det fungerar på ett liknande sätt hos vuxna.

– Min forskning går ut på att hitta ­vägar till ökad kreativitet, och det är helt klart att miljöer som ­tillåter, eller främjar, lekfullhet på jobbet, är mer kreativa, innovativa och framgångsrika, säger Samuel West.

Tyvärr upplever han att alltför få företag – med Google som det kanske största undantaget, där avsätts 20 procent av arbetstiden till lekfulla och nyskapande projekt – inser detta.

Kan vara isbrytare


– För många är lek motsatsen till jobb. "Det här är ingen jävla lekstuga" är en alltför vanlig uppfattning. Samtidigt vill de ha engagerade och delaktiga medarbetare, och de företag som har engagerade och delaktiga medarbetare har också en lekfull arbetsmiljö.
"Det här är ingen jävla lekstuga."

Genom leken får vi energi till att arbeta, vi får möjlighet att testa nya lösningar och idéer – kort sagt möjlighet att få utlopp för vår kreativitet, vilket vi sedan tar med oss till de egentliga arbetsuppgifterna. En lekfull miljö kan också vara en isbrytare.

– I förra veckan var jag på besök hos ett IT-bolag i Malmö. Vi ägnade halva tiden av vårt möte åt att ­arrangera plastsmurfar i en kruka med en döende palm. Vi arrangerade smurfar i en hängmatta, fulla smurfar och så vidare. Helt meningslöst. Men sedan hade vi ett väldigt effektivt och produktivt möte, och jag tror inte att vårt möte hade blivit så bra om det inte hade inletts med en lek.

Därmed inte sagt att man ska leka bort halva sin arbetstid – men Samuel West pekar på betydelsen av att ha en avslappnad och lekfull inställning till sitt jobb.

– Ett citat från en känd guru inom området lyder: "Seriositet exkluderar lek, men lek inkluderar seriositet."

Att kreativa arbeten gynnas av lek är inte så svårt att förstå, men är det lämpligt att leka i exempelvis vårdmiljö?


"Det krävs att chefen och ledningen stiger in i leken, att de föregår med gott exempel så att säga."
– Jag skulle säga att det i synnerhet är på sådana arbetsplatser som det är lämpligt att leka. Sjukhus och vårdinrättningar är inte så uppiggande miljöer, man känner sig inte så fräsch när man själv ligger där. En grupp nattsköterskor gjorde en fantastisk grej på en intensivvårdsavdelning, där patienterna ofta är medvetslösa. De kallade det "pimp up my patient". Du vet, sjukhusschampoon och hudvårdsprodukter är ju inte roliga, så de valde ut en patient åt gången, som de behandlade med sina egna dyra och fina beautyprodukter. De fixade håret på patienten, körde hela baletten med ­manikyr och allt. Det blev en rolig grej för sköterskorna, en sak som utvecklade deras kreativitet, samtidigt som patienterna var fräscha när deras anhöriga kom. Sen är ju "pimp up my patient" ett fantastiskt namn …

Hur gör man då för att få en mer lekfull arbetsplats? Samuel West menar att det verkligen inte räcker med att leka på en kickoff eller en teambuildingdag.

– Vissa tycker att man har högt i tak för att man hittar på något roligt en gång om året, men det funkar ju inte så. Det är lika puckat som att gå till gymmet en gång om året och tro att man ska få muskler.

– Från ledningens sida är det viktigt att explicit uttalar att man tillåter och vill ha en lekfull miljö på arbetsplatsen, att man visar att det är okej att experimentera och att det är okej att misslyckas.

Men det räcker inte heller att bara tillåta.

– Det spelar ingen roll om att företaget säger "nu ska vi ha roligt", det räcker inte. Det krävs också att chefen och ledningen stiger in i leken, att de föregår med gott exempel så att säga.

Samtidigt ska man veta att alla inte delar den gängse uppfattningen om vad som är lek, alltså vad som är "roligt, engagerande och till synes meningslöst". Att hänga upp julprydnader kan för en person vara uppiggande, medan kollegan bara tycker att det är meningslöst, varken roligt eller engagerande.

– Vissa skickar roliga bilder över internet, andra gömmer snusdosor. Vi är alla olika, säger Samuel West.

Hur leker du själv på jobbet?


– En dag i förra veckan, klockan var väl tre ungefär, satt alla och var hängiga och allmänt miserabla. Det behövdes helt klart en adrenalkick. Så min skrivbordsgranne och jag gick över till andra änden av kontoret och utmanade dem på kung fu. Vi körde en kung fu fighting-match, inget våldsamt, utan med stilpoäng … Vi höll på i fem minuter, och fick verkligen en energiboost. Jag kan lova dig att vi arbetade bättre efter det.

Vann ni?


– Självklart. Vi skröt om det på intranätet sedan.

KÖR EN BLÅ LITEN CITROËN
Namn: Samuel West. Ålder: 38 år.
Yrke: Kreativitetsforskare på institutionen för psykologi på Lunds universitet.
Bor: Helsingborg.
Familj: "Frun Sirpa, barnen Elsa, 11, Isac, 9 och en blå liten Citroën."
Har skrivit: Konsten att vara kåt på jobbet – en bok om arbetsglädje. "Jag är amerikan, inte svensk, från början, och jag är intresserad av ords betydelse och varifrån de kommer. Den ursprungliga betydelsen av kåt är livslust eller livsglädje. Så vem vill inte vara kåt på jobbet?"



Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration